one way pager og privathed?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
gtr

one way pager og privathed?

Indlægaf gtr » 2. apr 2015, 17:17

Wikipedia's beskrivelse af en one way pager tyder på, at one way pageren yder privathed mht, hvor brugeren opholder sig.

Findes disse one way pager stadig på markedet?
Kan man fx vælge et dækningsområde, der hedder Europa eller Danmark eller en bestemt by?
Tak.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: one way pager og privathed?

Indlægaf thj01 » 2. apr 2015, 21:07

Man vil altid kunne finde nærmeste mast / ISP
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: one way pager og privathed?

Indlægaf AJenbo » 2. apr 2015, 23:35

Det kunne jo være fint med et link til det du omtaler, jeg vil gætte på det drejer sig om at pageren kun forbinder til masten når man sender og man der for kun kan spores når man sender og ikke når man pasivt bevæger sig. Det er nok bedre at spørge i en radio eller tele butik.

poulb
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12. jun 2010, 01:26

Re: one way pager og privathed?

Indlægaf poulb » 2. apr 2015, 23:40

gtr skrev:Wikipedia's beskrivelse af en one way pager tyder på, at one way pageren yder privathed mht, hvor brugeren opholder sig.

Findes disse one way pager stadig på markedet?
Kan man fx vælge et dækningsområde, der hedder Europa eller Danmark eller en bestemt by?
Tak.

Den oprindelige "pager" (personsøger) var meget populær fra slutningen af 70erne, og indtil GSM telefonerne (ca 1994) tog over. Dengang var alle pager-systemer envejs. Dvs signalet blev sendt et par gange og det var så det... modtaget eller ej.

Senere kom 2 vejs pageren. Se f.eks nærmere på Ascom.com

På envejs systemet er der ingen viden om hvor modtageren befinder sig og om den overhovedet modtager signalet. I den gamle "pager" fandtes ingen sender. Den kunne kun sige "bib" og vise de tal (12-16? cifre) afsenderen havde indtastet - samt ofte et klokkeslet for modtagelse af informationen.

På tovejs systemet (afhængig af infrastruktur) vil den forbindende mast være kendt - I hvert fald i systemet. Om status på den modtagende også kan ses af senderen afhænger af det Rx/Tx (sende/modtager) produkt der er købt. Tovejs "pager" systemer har jeg kun set få gange (sygehuse) og med meget begrænset arealdækning. F.eks. skal systemet dække et større område, vil en vis infrastruktur være nødvendig. Jeg er ikke bekendt med, at et sådant landsdækkende netværk findes idag. TDC lukkede deres "pager infrastruktur" engang i nullerne. (Please... korriger mig, hvis jeg husker forkert.)

Basale GSM eller smartphones har overtaget dette marked. At så modtagelse på grund af dårlig dækning giver problemer for f.eks. beredskab og hjemmeplejen, er en helt anden sag.

Status på TETRA-projektet har jeg ikke, men det rummer de fleste muligheder.
vh
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster