Windows 8.1, Ny PC og dårlige oplevelser

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Windows 8.1, Ny PC og dårlige oplevelser

Indlægaf Finn Bjerke » 28. mar 2015, 16:55

Jeg købte en ny PC med Windows 8.1 ombord, chokerende og dårlig oplevelse:

Bruger interfacet er to delt og blottet for logik.
Der er virus på en PC som er helt ny, McAffee siger dette
Der starter reklamer for internet pengemaskiner som jeg ikke kan stoppe igen

Jeg havde overvejet en dualboot fordi jeg skal bruge windows til at opdatere min bil GPS, men nu er jeg voldsomt irriteret for nu at sige det mildt
Kardemommeloven er en god ting.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Windows 8.1, Ny PC og dårlige oplevelser

Indlægaf lath » 28. mar 2015, 17:59

Du kan opgradere din Windows 8.1 til en windows 10 ganske gratis her til sommer. Det er noget med at Microsoft gerne vil have alle over fra mange tidligere forskellige versioner af Windows til Windows 10.

Der er dog rygter om at der kommer et abonnement på Windows 10, men om det er sandt ved jeg ikke.

Microsoft har sendt en patch,i oktobermen måtte trække den tilbage, og så prøvet igen her i marts, men desværre er den også bug-ramt, så Windows bliver syg: http://www.version2.dk/artikel/windows-brugere-slaas-med-andet-forsoeg-paa-fejlramt-patch-116482

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Windows 8.1, Ny PC og dårlige oplevelser

Indlægaf Finn Bjerke » 28. mar 2015, 19:14

Tak lath, som du skrev for et par år tilbage, det tager tid at lære windows at kende så det er logisk at investere lidt tid i ubuntu også..

Well opgradering af min GARMIN GPS tager 8 timer (!) så Windows kommer til at overleve en stund. Meningen med den PC var vel egentlig bare at spille radio, VLC musik samt spotify over mit stereoanlæg.

Deres brugergrænseflade er noget rod, de sender uinviterede reklamer for alt muligt. Men men jeg er nok bare blevet meget Ubuntu loyal.

Jeg ønsker at vide:
    Hvor er mine filer
    Hvor er mine programmer
    Hvor på internettet befinder jeg mig
Windows 8.1 roder de tre ting sammen ... hvorfor ? for at sende mig kommerceielle budskaber om at købe antivirus programmer og andre underlige ting. Jeg beholder nok en Windows på en PC, for at kunne se lidt på strukturen og hvad det er som optager "mainstream brugere"
Kardemommeloven er en god ting.

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Windows 8.1, Ny PC og dårlige oplevelser

Indlægaf Ivan » 28. mar 2015, 20:04

At McAfee finder noget er nok ikke Windows skyld, men snarere alt det crapware som producenterne smider ind sammen med Windows, i mange tilfælde er McAfee blandt crapwaren.
Men hva' computerfabrikanterne smider det jo glædeligt ind efter devisen "Det er for forbrugernes skyld" selvom det reelt er for deres egen skyld, da de modtager penge for at det kommer derind, så løsningen er at installere en ren Windows i stedet for det preinstallerede OS,.
Det minder mig lidt om Amazon og et andet OS, der hjælp det bare ikke med en frisk installation for at blive fri for det.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Windows 8.1, Ny PC og dårlige oplevelser

Indlægaf Finn Bjerke » 28. mar 2015, 20:26

crapware findes også i telefonen, men Amazon var let at fjerne fra Ubuntu. Spyware er lidt mere skummelt navnlig på telefoner. Jeg husker mit CHOK da min telefon gik i forbindelse med min GPS og samntlige telfonnumre blev transmiteret til GPSen på 3 minutter uden at jeg kunne stoppe det..

Farvel privatliv

Windows 8.1 har fået et brugerinterface som er rodet, crapware og spyware gør ikke sagen bedre, men det findes mange steder...
Kardemommeloven er en god ting.

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Windows 8.1, Ny PC og dårlige oplevelser

Indlægaf Ivan » 28. mar 2015, 20:39

Finn Bjerke skrev:men Amazon var let at fjerne fra Ubuntu.


Den slags skal være opt-out alle steder og ikke opt-in, havde valget så bare været der under installationen, men nej så langt kunne der ikke tænkes.

Finn Bjerke skrev:Windows 8.1 har fået et brugerinterface som er rodet, crapware og spyware gør ikke sagen bedre, men det findes mange steder...


Helt enig.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows 8.1, Ny PC og dårlige oplevelser

Indlægaf AJenbo » 28. mar 2015, 21:20

Finn Bjerke skrev:Jeg husker mit CHOK da min telefon gik i forbindelse med min GPS og samntlige telfonnumre blev transmiteret til GPSen på 3 minutter uden at jeg kunne stoppe det..

Du må huske lidt forkert, GPS er et satellit netværk som transmittere position og tidskoder, man kan ikke uploade eller sende noget til dem.

Ivan skrev:
Finn Bjerke skrev:men Amazon var let at fjerne fra Ubuntu.


Den slags skal være opt-out alle steder og ikke opt-in, havde valget så bare været der under installationen, men nej så langt kunne der ikke tænkes.

Opt-out betyder at du aktivt skal gøres noget for at slippe af med det, så du mener nok det omvendte. Amazon reklamerne var nettop opt-out.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Windows 8.1, Ny PC og dårlige oplevelser

Indlægaf Finn Bjerke » 29. mar 2015, 17:43

Min Bil gps skal installere nye kort fra Windows det tager 8 timer, foreløbig er processen stoppet af crapware vil jeg tro:

Refresh and Reset have been compromised

When Windows 8 was released, many people found that they could obliterate bloatware from new PCs with the built-in Refresh or Reset options. These restore Windows back to a clean state—they’re basically an easy way to reinstall Windows.
4 refresh or reset windows 8 Windows 8’s Refresh and Reset options aren’t the bloatware-banishing blessing that they appear to be at first glance. Unfortunately, Refresh and Reset probably won’t remove bloatware on new PCs


fra
http://www.pcworld.com/article/2141881/beat-it-bloatware-how-to-clean-the-crap-off-your-pc.html
Dette er et meget større problem end en lille Amazon reklamei Ubuntu. Jeg er langt mere nervøs for om Ubuntu telefonen har 1) respekt for mit privatliv og geografiske placering i tid og rum 2) har en brugervenlig forståelse af forholdet mellem SMS og Email, de to ting er ved at fusionerne og kræver en funktionalitet der kobler til kalender ... Ny tråd om dette.

Jeg er rasende over at spilde 8 timer på at Windows gør INGENTING ved min GPS opdateringsprogram, fordi et eller andet crapware sender ting til o g far internet. Jeg er blevet en crapware hader.
Kardemommeloven er en god ting.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows 8.1, Ny PC og dårlige oplevelser

Indlægaf AJenbo » 29. mar 2015, 18:00

Jeg syndes ikke rigtig du har nogle stærke indicer på at det er andet software på din maskine der får processen til at tage lang tid. Hvis det er download kunne det jo let være at problemet er i den anden ende for di din billige GPS udbyder ikke har investeret i lokale og hurtige servere. Så ja du er nok blot blevet en hader :P

Hvis du med din skriven om sms og email taler Android så har jeg ingen indikering af dette set. De vil gerne slå sms og chat sammen men det er valgfrit. Jeg kan heller ikke se at de på nogen måde forbinder til kalenderen. I sidste ende er det vel også blot din holdning at de 2 bør være totalt forskellige og ikke blot metoder til at transmittere kommunikation mellem individer.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Windows 8.1, Ny PC og dårlige oplevelser

Indlægaf Finn Bjerke » 29. mar 2015, 18:24

Had er et voldsomt ord men Windows 8.1 og crapware kan jeg ikke sige noget pænt om.

Jeg ville opdatere GPS fra Garmin i Windows 8.1 efter at have installeret Garmins "suite" og forbundet GPS skal man:

1. Afbryd USB kontakt fra GPS til Windows 8.1 og Garmin GPS program, trods advarsler om at alt slettes
2. Afinstaller McAffee antivirus
3. Installer software opdatering til GPS programmet fra Garmin
4, Forbind GPS igen
5. Lav kaffe vent 3 timer og læs lidt på omgubuntu og her.

Det viser sig at antivirus blokerer for at installere GPS software-opdatering og iøvrigt hævder at der er virus på en hel spritny PC, de vil have 650 kr for at fixe dette ikke-problem. Der popper kommerceille hjemmesider op hele tiden som forstyrrer på et brugerinterface som er uvant og forstyrrer min arbejdsproces.

betson dukker op ??? hvad skal jeg med det ? Mit job er at redde folk fra spilafhængighed .... ak ja. Så er en lille Ubuntu reklame for Amazon et mindre problem relativt set. Jeg er mere optaget af min generelle datasikkerhed, men det er en anden sag. (?)

Garmin har stjålet alle mine telefonnumre med navne og efternavne under en "handsfree" option. Flot tyveri ?
Kardemommeloven er en god ting.

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Windows 8.1, Ny PC og dårlige oplevelser

Indlægaf Ivan » 29. mar 2015, 18:30

Jeg undrer mig over at du ikke købte en maskine uden preinstalleret OS.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Windows 8.1, Ny PC og dårlige oplevelser

Indlægaf Kurt Christensen » 29. mar 2015, 18:40

Du kunne også havde genindstalleret fra den partion der nok også er på harddisken, der kunne du nok også vælge kun at installere en 'rå' Windows?
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows 8.1, Ny PC og dårlige oplevelser

Indlægaf AJenbo » 29. mar 2015, 18:49

Det lyder som om garmin har lavet noget dårligt software og eller du ikke er bekendt med brugen af macfee

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Windows 8.1, Ny PC og dårlige oplevelser

Indlægaf Finn Bjerke » 29. mar 2015, 19:33

Det lyder som om at bloatware har taget kontrollen over denne PC, n år der starter uønskede ting jeg ikke har bedt om. Jeg hader det.

1. Jeg ønsker at kunne opdatere min GPS og
2. have dual boot men en ren win 8.1 som jeg styrer.

Det er direkte skræmmende at når PC automatisk starter "sales speak" som jeg ikke ved hvor kommer fra, Internet explorer starter pr automatik på hjemmesider jeg ikke ønsker osv. Forhandleren burde fjerne alt det nonsens.

eller jeg brude opgive og installere Ubuntu og slå hele windows ihjel ? For første gangsbrugere er dette et mareridt, godt vi har Ubuntu og et fantastisk forum omkring det
Kardemommeloven er en god ting.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Windows 8.1, Ny PC og dårlige oplevelser

Indlægaf Finn Bjerke » 29. mar 2015, 19:43

Dual boot og partitioner er et andet problem ny tråd om dette. Der er en recovery partition på denne PC, jeg tror jeg vil have en recovery USB samt Dual boot med Ubuntu som default. Først skal jeg have bloatware og antivirus dræbt.
Kardemommeloven er en god ting.

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster