Brug af ZFS / filer forsvinder

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Brug af ZFS / filer forsvinder

Indlægaf NickyThomassen » 18. mar 2015, 13:11

Jeg har i de sidste dage med succes fået installeret PC-BSD på min stationære, men jeg oplever en adfærd som jeg ikke forstår. Normalt har jeg fx eksterne medier monteret i /media/<ID>, så det har jeg også forsøgt at lave på PC-BSD. Imellem genstart af maskinen forsvinder de oprettede mapper dog. Det samme sker hvis jeg prøver med /mounts/<ID>, ligesom /etc/fstab bliver gendannet hvis jeg redigerer i den. Men ikke ændringer i /usr/local eller /usr/home...

Jeg er lidt på bar bund, og håber på en ledetråd eller to.

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Brug af ZFS / filer forsvinder

Indlægaf martin joergensen » 18. mar 2015, 18:47

Sorry for offtopic.

Jeg glæder mig til ZFS bliver mere stabilt på linux, det skulle eftersigende kører allerede rimlig.

Håber du får svar på dine bsd spørgsmål

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Brug af ZFS / filer forsvinder

Indlægaf NickyThomassen » 22. mar 2015, 16:38

Intet problem. ZFS har nogle ganske brugbare funktioner, som jeg har kigget på det tidligere, men vurderet at det ikke helt var klart til Linux. BSD har brugt det tilpas længe, til at det er ordentligt integreret i en almindelig installation.

Svaret på mit spørgsmål er, at inden auto-update kører, og hver anden dag, så bliver der taget et snapshot af boot miljøet, så hvis opdateringen fejler kan ændringerne rulles tilbage. Hvis man ændrer en systemmappe efter sådan et snapshot er lavet, går ændringerne selvfølgelig tabt.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Brug af ZFS / filer forsvinder

Indlægaf AJenbo » 22. mar 2015, 17:29

ZFS kommer nok aldrig til at være en god løsning på Linux da licensen for ZFS ikke er compatibl med GPLv2 som Linux bruger. Det er der for enten noget med selv at patche linux og compile den eller bruge et FUSE modul om ikke yder godt og ikke kan bruges til system paritioner.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Brug af ZFS / filer forsvinder

Indlægaf NickyThomassen » 23. mar 2015, 19:38

Det er rigtigt at ZFS' licens er et problem, så lad os håbe at OpenZFS slår igennem
http://open-zfs.org/wiki/Main_Page

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Brug af ZFS / filer forsvinder

Indlægaf AJenbo » 23. mar 2015, 20:05

BTFS?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Brug af ZFS / filer forsvinder

Indlægaf lath » 25. mar 2015, 07:51

NickyThomassen skrev:Jeg har i de sidste dage med succes fået installeret PC-BSD på min stationære, men jeg oplever en adfærd som jeg ikke forstår. Normalt har jeg fx eksterne medier monteret i /media/<ID>, så det har jeg også forsøgt at lave på PC-BSD. Imellem genstart af maskinen forsvinder de oprettede mapper dog. Det samme sker hvis jeg prøver med /mounts/<ID>, ligesom /etc/fstab bliver gendannet hvis jeg redigerer i den. Men ikke ændringer i /usr/local eller /usr/home...

Jeg er lidt på bar bund, og håber på en ledetråd eller to.

Er du helt sikker på at /media/ er et filsystem der er en del af ZFS, og ikke er et midlertidligt filsystem som kun er i RAM?
https://www.freebsd.org/doc/handbook/book.html#disks-virtual
Altså at /media er et mdfs filsystem. (...., og nej jeg er ikke en haj ud i FreeBSD, men jeg har leget med FreeBSD nu og da.)

Det kan være at man skal gøre det her før en FreeBSD maskine lukkes ned: ZFS har også mange data i RAM buffers, så man skal måske være så gammeldags at man eksplicit sync, og derefter unmounter filsystemer for ikke at tabe data.
Det var det jeg gjorde med Linux i 1999 på floppy diske og senere USB diske for ikke at tabe data. Idag markeres de filsystemer med "async" så data skrives ASAP, så de ikke går tabt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster