*WINDOWS 10*

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: *WINDOWS 10*

Indlægaf AJenbo » 19. mar 2015, 00:01

Tidligere da jeg arbejde for et firma der gerne ville holde deres kode hemmelig har jeg været ud for at så besked på at lukke næbet og se den anden vej da jeg opdagede et kæmpe sikkerhedshuld. Det skulle bare udgives og der skulle ikke bruges mere tid på projektet.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: *WINDOWS 10*

Indlægaf thj01 » 21. mar 2015, 12:28

Der er flere problemstillinger ved Windows

Angående defragmentering - Det er lidt af en påstand at windows ikke kræver defragmentering. NTFS "splitter" filerne nøjagtigt ligesom FAT gjorde - og derfor fragmenterer disken. Når man derudover tillægger at den kontant skriver i sin swapfil og pladrer systemet til med sin hibernatefil, så har man et filsystemisk mareridt på hånden. og en elendig udnyttelse af den installerede RAM.

Alle der har prøvet at installerer Windows om (XP ->) kender til den positive hastighedsændring det medfører.

Min Ubuntu 14.04, 16 gb RAM maskine virtualiserer (VB) uden problemer med 2xwin7, win2008R2 server, 1xubuntu 14.04, samt IPfire... Det gjorde elevernes win7 16Gb maskiner ikke. og jeg tvivler på at windows10 er bedre, men det kan jo testes.

Derudover er Windows og programmerne stadig konfigureret igennem databaser og ikke flade filer, hvilket kan være smart, men er rodet og uigennemskueligt. Ændr en ting og man risikerer en kaskadeeffekt igennem systemet.


Ja jeg kan godt forestille mig at windows10 er hurtigere på ældre hardware netop fordi det er designet til at kunne køre på mange platforme herunder også de mobile. Men der er stadig en masse designmæssige udfordringer ved systemet bl.a. den måde kernen er bygget op på.


Og så skal man også huske på at windows 10 rent ikke indeholder en masse programmer ligesom en standardinstallation af Ubuntu gør, så skal man lave en reel sammenligning skal man altså "bloate" windows10 med de samme programmer som Ubuntu har.


Jeg tror at windows 10 er på den rigtige kurs, og jeg tror også de bevæger sig længere over mod en gratis software filosofi, men design- og administrationsmæssigt indeholder det grundlæggende de samme udfordringer som tidligere versioner gjorde. Bare Ubuntus pakkeadministration og opdateringsmekanismer er så meget bedre.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster