newbie spørgsmål: redigering af lydformaters titler manuelt

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
februardrengen
Indlæg: 69
Tilmeldt: 8. nov 2014, 16:55

newbie spørgsmål: redigering af lydformaters titler manuelt

Indlægaf februardrengen » 28. jan 2015, 17:17

Hvis man af en eller anden grund skulle ønske at redigere musik numres titler i mp3, flac og lign musik formater " i haanden", uden brug af dertil lavet software... kan man saa gøre det i en tekst editor fx ?? Smid gerne et link til relevant læsning på nettet idet jeg forgæves selv har søgt på Google :-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: newbie spørgsmål: redigering af lydformaters titler manu

Indlægaf AJenbo » 28. jan 2015, 18:05

Måske med en hex editor, de fleste Text editor vil ikke kunne håndtere den binær data, men det er muligt der er noget header og formater som du skal huske at overholde. Hvorfor ikke blot bruge et af de programmer der er beregnet til nettop dette?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5521
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: newbie spørgsmål: redigering af lydformaters titler manu

Indlægaf Klaus Rasmussen » 28. jan 2015, 19:46

kan klart anbefale EasyTAG
EasyTAG
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: newbie spørgsmål: redigering af lydformaters titler manu

Indlægaf zob » 28. jan 2015, 23:46

Jeg bliver simpelthen nødt til at vide hvorfor man skulle ønske at gøre dette i hånden, med mindre man er ved at skrive sin egen ID3 Tag editor e.l...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/01/Mp3filestructure.svg

http://id3.org/id3v2.3.0

Du kan installere bless og åbne f.eks. en mp3 fil med den, så kan du få en fornemmelse af hvorfor man har udviklet værktøjer til formålet:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install bless

februardrengen
Indlæg: 69
Tilmeldt: 8. nov 2014, 16:55

Re: newbie spørgsmål: redigering af lydformaters titler manu

Indlægaf februardrengen » 30. jan 2015, 00:43

zob skrev:Jeg bliver simpelthen nødt til at vide hvorfor man skulle ønske at gøre dette i hånden, med mindre man er ved at skrive sin egen ID3 Tag editor e.l...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/01/Mp3filestructure.svg

http://id3.org/id3v2.3.0

Du kan installere bless og åbne f.eks. en mp3 fil med den, så kan du få en fornemmelse af hvorfor man har udviklet værktøjer til formålet:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install bless




Nok egentlig bare fordi jeg godt kunne tænke mig at se hvordan tror jeg... ja lidt nørdet begrundelse, men nysgerrighed kan jo være en meget besværlig tingest :-)

Tak for links som jeg vil nærlæse snarest..

gaffa

Re: newbie spørgsmål: redigering af lydformaters titler manu

Indlægaf gaffa » 31. jan 2015, 18:43

Nysgerrighed er noget af det vigtigste vi har. Dyrk din nysgerrighed. Drop dokumentation og nøjes med at bruge den som facitliste.

Det er som regel ret simpelt. Almindelig meta-data ligger som ofte i starten eller slutningen af filen og er ret let at aflure med en hex editor. Så hvis du er nysgerrig omkring formatet, vil jeg foreslå dig at lege med en tagger og bagefter se på filerne i en hex editor og aflure hvordan hvert felt er defineret, om det har en slutmarkør, en længdeangivelse eller en fastsat længde :)

Jeg bruger selv hte på Linux.

I Debian hedder pakken fejlagtigt ht, måske kan det også være tilfældet på Ubuntu.

God fornøjelse med det!

februardrengen
Indlæg: 69
Tilmeldt: 8. nov 2014, 16:55

Re: newbie spørgsmål: redigering af lydformaters titler manu

Indlægaf februardrengen » 1. feb 2015, 02:38

gaffa skrev:Nysgerrighed er noget af det vigtigste vi har. Dyrk din nysgerrighed. Drop dokumentation og nøjes med at bruge den som facitliste.

Det er som regel ret simpelt. Almindelig meta-data ligger som ofte i starten eller slutningen af filen og er ret let at aflure med en hex editor. Så hvis du er nysgerrig omkring formatet, vil jeg foreslå dig at lege med en tagger og bagefter se på filerne i en hex editor og aflure hvordan hvert felt er defineret, om det har en slutmarkør, en længdeangivelse eller en fastsat længde :)

Jeg bruger selv hte på Linux.

I Debian hedder pakken fejlagtigt ht, måske kan det også være tilfældet på Ubuntu.

God fornøjelse med det!




Tak for de opmuntrende ord og tips :-)

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: newbie spørgsmål: redigering af lydformaters titler manu

Indlægaf Jimmyfj » 1. feb 2015, 10:30

AJenbo skrev:Måske med en hex editor, de fleste Text editor vil ikke kunne håndtere den binær data, men det er muligt der er noget header og formater som du skal huske at overholde. Hvorfor ikke blot bruge et af de programmer der er beregnet til nettop dette?


Programmet Audacity er netop et af disse. Det er et multifunktions-program, som kan konvertere .FLAC-filer i flere niveauer, mp3, wav og flere andre formater.

'Eksportér"-funktionen lader dig ændre tekst (filnavn) og format.

En FLAC-fil er en FLAC-fil, med mindre du bruger en converter til at ændre formatet. Der er ikke meget, der overgår en FLAC-fil i 24 bit og niveau 8 på et moderne lydkort og, f.eks., et sæt Creative-speakers i høj kvalitet (Harman Cardon eller B&W overgår disse).

Henter du en binær fil ind i en tekst-editor vil du, hvis programmet overhovedet kan åbne filen, ikke se andet er hieroglyffer på skærmen, som kun en troldmand kan læse. 8-)
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: newbie spørgsmål: redigering af lydformaters titler manu

Indlægaf AJenbo » 1. feb 2015, 11:40

@Jimmyfj jeg tror ikke der var nogen der snakkede om at konvatere file format eller FLAC i det hele taget.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: newbie spørgsmål: redigering af lydformaters titler manu

Indlægaf Jimmyfj » 1. feb 2015, 19:49

Behøver du jo heller ikke for at bruge det program, Anders.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster