Sikkerhed, kryptering og passwordhusker

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
naucher
Indlæg: 359
Tilmeldt: 23. jan 2009, 21:14
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

Sikkerhed, kryptering og passwordhusker

Indlægaf naucher » 11. jan 2015, 14:57

Hjemme bruger jeg Ubuntu. På jobbet Win7
Begge systemer er "beskyttet" af system-login, således at hvis en PC skulle blive stjålet, så kan ingen få adgang til data uden at kende mit login-password! ... ?

Men vi ved jo alle, at det er en sølle sikkerhed den, for med en Live-CD/-USB kan man jo blot boote den, og ad den vej få adgang til hele disken.

Så kom jeg i tanke om to forhold:
1. På Ubuntu har jeg lavet krypteret Private-folder. Den er der jo nok ikke nogen, der sådan lige får adgang til!? Til den findes der jo ingen bagdør - dertil skal man kende adgangskoden!?

2. En PC med Win7 eller XP kan jo nemt lokkes til at boote fra USB, ved at tilrette i BIOS. Men dette er vel ikke helt så enkelt på en PC med Win8 og UEFI ... eller hva'?
(stadig under forudsætning af, at "tyven" ikke kender system-logon-adgangskoden)
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sikkerhed, kryptering og passwordhusker

Indlægaf AJenbo » 11. jan 2015, 20:06

1: ja, men han kunne stadig få adgang til dit system og hvis han så er smart lægger han en logger ind som så opsnapper din adgangskode næste gang du bruger maskinen og så kan han bruge den til at logge ind. Jeg ville forslå at kryptere hele maskinen, det yder også bedre end kun at have dele af systemet krypteret så vidt jeg husker.

2: Nej det er slet ikke noget problem at starte maskinen fra en usb. Nogle maskiner kan man sætte en adgangkode som skal tastes før man kan vælge et andet boot medie, men tyven kan også blot sætte harddisken i en USB kasse og så bruge den som en ekstern harddisk hvor man har fin adgang til det hele. Windows har også kryptering, det heder BitLocker. Det er dog kun tilgængeligt i Pro udgaven af Windows.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Sikkerhed, kryptering og passwordhusker

Indlægaf Jimmyfj » 11. jan 2015, 20:24

Faktisk alle computere med en BIOS giver dig mulighed for at sikre denne med en adgangskode. En lille sikkerhed, men dog trods alt en sikkerhed.

Ud over BIOS-password kan en krypteret LVM samt en krypteret hjemme-mappe give en høj grad af sikkerhed.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Sikkerhed, kryptering og passwordhusker

Indlægaf buddig » 14. jan 2015, 20:30

Man kan også kryptere hele harddisken med noget software, så den ikke kan åbnes uden password.
Dog er en lille del af disken tilgængelig, den som indeholder "krypteringsdimsen"
Det bruges bl.a. på notebooks, af folk, der rejser rundt i verden med firmaets data i tasken.
Mon ikke truecrypt kan det?
// Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sikkerhed, kryptering og passwordhusker

Indlægaf AJenbo » 14. jan 2015, 22:47

buddig skrev:Man kan også kryptere hele harddisken med noget software, så den ikke kan åbnes uden password.
Dog er en lille del af disken tilgængelig, den som indeholder "krypteringsdimsen"
Det bruges bl.a. på notebooks, af folk, der rejser rundt i verden med firmaets data i tasken.
Mon ikke truecrypt kan det?
// Henning

Ubuntu kan. Du kan vælge det under installationen af 14.10.

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster