Scannerantenne

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Scannerantenne

Indlægaf lath » 29. nov 2014, 18:11

mcrypto skrev:havde overvejet en NOSY1 antenne, men den er tilsyneladende ikke specielt god. Fandt dette råd istedet:
Som en kuriositet kan jeg fortelle at jeg fikk mye bedre resultater ved å benytte en lånt antenneforsterker fra Clas Ohlson og en ledningsstump på 40 cm teipet i vinduskarmen.


@lath: Hvilken antenneforstærker kan du anbefale til det? Og bør ledningen sættes vertikalt el horisontalt?

NOSY1 kan jeg se er en aktiv TV (Zimmer) antenne - sådan en behøver du ikke en antenneforstærker til, da "aktiv" betyder at signalet bliver forstærket af den aktive antenne.
Det vil altså sige at en aktiv antenne har sin egen antenneforstærker.

En normal antenne uden elektronik til er en passiv antenne.

Om dipol antennen på 40 cm
De 40 cm til 1/4 af bølgelængden for signalet, så bølgelængden er 4 x 0,4 meter=1,6 meter.
Frekvensen, f, for den 40 cm dipol antenne er så i MHz: f = 300 (lysets hastighed) /1,6 <=> f = 187,5 Mhz

Tv antenner er typisk en Yagi antenne - som er en antenne der er en retningsbestemt antenne - man skriver om en forstærkning, hvilket ikke er rigtigt.
Det virker dog rigtig nok som en forstærkning, fordi antennen filtrerer uvedkommende signaler (læs: støj) væk.

yagi antenner monteres horisontalt, og dipol antenner monteres vertikalt.

Billede
Billede af en Yagi antenne.

Billede
Billede af dipol antenner.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Scannerantenne

Indlægaf lath » 29. nov 2014, 18:26

Det er bedst at bruger smal-båndede(*) aktive antenner / antenneforstærkere, for ellers risikerer du at forstærkeren opfanger de kraftige 4G signaler, hvilket får den aktive antenne / antenneforstærkeren til at overstyre.

Overstyring er lige så slemt som det lyder - det er det der får billedet på ældre TV til flimre.
Som bonus er smal-båndede forstærkere også bedre, da de har nogle gode indgangsfilte og udgangsfiltre.

/Lars

(*): et lille frekvens område. Det beregnes som største frekvens minus mindste frekvens som den kan arbejde med.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Scannerantenne

Indlægaf lath » 30. nov 2014, 09:02

mcrypto skrev:Ok. Men jeg skal bruge en nogenlunde antenne til sdr, og da nosy1 er blevet testet og kasseret af en rimeligt kvalificeret radiofyr leder jeg efter en passende antenneforstærker kun til en lille hobbyantenne. Mit sdr crap sender ingen strøm ud i antennen, så mm jeg har en forstærker på kan jeg ikke opfange ret meget. Har styr på bånd, bølgelængde etc, men tak.

En dipol antenne er nok det du er ude efter så.
Du kan lave forstærkeren selv: http://english.cxem.net/rf/rf37.php - det koster omkring en 25 kr, hvis du selv kan lodde den sammen.
Ellers prøv Google /eBay med søgningen "UHF small-signal amplifier" (uden "-tegn).

mcrypto skrev:Har set et ret fint hf setup hvor der kun blev brugt ledning lagt på taget til antenne. Det virkede fint.

Den slags virker fint for HF på grund af den lavere frekvens, men det er ikke tilfældet med VHF, UHF, og højere frekvenser

mcrypto skrev:Overstyring? Hvad hedder det på engelsk? Overscan?

Lige ud af landevejen oversættelse: Over-steering

mcrypto skrev:Ang smalbåndet, dvs at man kun ser et lille punkt fra A til B på spektret via forstærkeren?

Et lille frekvensområde som kommer ind i indgangsforstærkeren.

mcrypto skrev:Har prøvet m et par antenner (op til 75 cm), og samler kun mere støj op.

Selv hvis jeg tilpasser længden til den frekvens jeg ønsker at modtage er der en del støj. Er jeg en idiot? Edit: ved naturligvis at jeg får alt under den bølgelængde ind, men jeg kigger ikke på de frekvenser...

Antennes længde skal passe med frekvensen, og derudover har antenner forskellige karateriske impedanser (Z).
Både antennekablet såvel som indgangsforstærkeren skal have samme karakteristiske impedans som antennen for ellers får du "stående bølger".

Stående bølger er værst for radio sendere, da noget af RF energien reflekteres ind til senderen igen, hvor RF energien omsættes til indre energi (=varme).
For radiomodtagere er resultatet af noget af energien fra radiosignalet bliver reflekteret. Det resulterer i at størrelse af signalet i signal(S) til støj(N) forholdet (kaldes: S/N) bliver mindre.
N (støjen) bliver normalt uændret, så mængden af støj opleves som om at den bliver større - meget større.

Det kan være du bliver nødt til at filtrere på 2., 3. og 5. harmoniske (frekvens) væk før signalet ankommer til
indgangsforstærkeren.
Det kan være nødvendigt at lave den filtrering på grund af f.eks. kraftige TV, GSM, 3G, 4G, og specielt radarer, hvor militære radarer er de værste da de pumper rigtig meget RF energi ud.
Det er også kendt af kinesiske producenter ofte er sløsede med filtre på radiosendere, så de er støjspredere af markant rang.

Den Nte harmoniske fekvens er N gange reference frekvensen.

mcrypto skrev:Og endnu et spm; ser at det går fint an m 1/4 af bølgelængden, men hams anbefaler i flæng 1/1, 1/2, 1/4 og 5/8. Hvad er bedst?

Det afhænger af indgangsimpedansen (Z) på indgangsforstærkeren. BTW, jeg er også en ham, OZ5AFW, dog pt inaktiv.

Punkt 1 er at sørge for at antennens impedansen (Z) passer med indgangsforstærkerens impedans (Z) bedst muligt, sådan at mest muligt energi bliver overført til indgangsforstærkeren fra antennen, så vil du sandsynligvis opleve dramatisk drop i mængden af støj.

Hvis indgangsimpedansen for indgangsforstærkeren er lavere end den antennen har, så har du brug for en forforstærker (pre-amp) til at lave mere strøm (=sænke impedansen, Z).

Punkt 2 er at sørge for at længden af antennen passer med den frekvens man vil modtage. Det er vigtigt fordi at så samler antennen mest muligt signal op.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Scannerantenne

Indlægaf lath » 1. dec 2014, 13:05

mcrypto skrev:Well, endnu et spørgsmål. Et eksempel forklarer det bedst.
Jeg har en dvb-t frekvens, 770mhz, og ønsker at opfange hele det signal så jeg kan fodre det til et program. Som jeg forstår det vil det divergere til begge sider af denne frekvens afh af forhold (dvs signalets bredde). Er det korrekt? Hvis ja, er der så en elementær formel for hvor meget det divergerer når man kender modulation, frekvens etc?

Du tænker nok på superheterodyn modtager princippet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Superheterodyne_receiver

I afsnittet "Local oscillator and mixer" på den side, står der (et uddrag af den, læs gerne hele det afsnit):
The frequency of the local oscillator fLO is set so the desired reception radio frequency fRF mixes to fIF. There are two choices for the local oscillator frequency because the dominant mixer products are at fRF ± fLO. If the local oscillator frequency is less than the desired reception frequency, it is called low-side injection (fIF = fRF − fLO); if the local oscillator is higher, then it is called high-side injection (fIF = fLO − fRF).

Så fIF, eller bare IF (intermediate frequency) er så: fIF = fRF - fLO er den man bruger og den anden som er fLO − fRF filtreres så væk.
Den meget lavere frekvens er nemmere at arbjede med, så det er med garanti fIF der ryger direkte ind i din SDR.

/Lars

Edit: formel for high-side rettet
Senest rettet af lath 1. dec 2014, 19:48, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Scannerantenne

Indlægaf lath » 3. dec 2014, 20:11

mcrypto skrev:Hvilken type licens har du forresten?

D

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Scannerantenne

Indlægaf lath » 3. dec 2014, 20:24

mcrypto skrev:@lath: kan du anbefale en god loddestation til ultrasmå lodninger? Min er på 50w, og er crap. Mcrypto gider ikke bruge sin limpistol (hehehe) til at sætte strømførende ting permanent sammen mere - DET HOLDER IKKE. Der er en del på bjtrading.dk, men hvilken er den rigtige? Skal sætte små ledninger fast på små printkort uden at... Ophede printkortene.


Mine elektronik-pushere er elektronik-lavpris.dk og så Elextra.dk

Hvis du skal SMD lodde skal du have en 12 volt, 15 Watt loddekoble, og en tilhørende reguleringsstation, der kan holde temperaturen meget præcist.

Du skal også have meget kraftigt lys, og et mikroskop.
Mikroskopet har du brug for til at lave selve lodningen, og derefter kigge efter "knurhår", som er super tynde kortslutninger lavet af loddetin.

Du kan lodde med en slags (meget giftigt) loddepasta - det har den heldige egenskab at det koncentrerer sig om de steder hvor metal bliver varmt. Det er god ide lige øve sig på nogle billige SMD komponenter først, så du får en fornemmelse af for hvor meget loddepasta du skal dosere.

mcrypto skrev:OG et bonusspørgsmål: kan jeg med en antistatisk pose tapet rundt om mine sdr dongles og antenneindtag undgå det meste af den lokale interferens? Der er nogle fuckoffs der har brugt små metalkasser rundt om deres dongles, men m varierende succes.


Det er ikke en god ide.

Put din SDR ind i en metal kasse, hvor selve metal kassen kobles på ground (0 volt).
Det holder støj ude.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster