facebook spionage eller paranoia

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

facebook spionage eller paranoia

Indlægaf Finn Bjerke » 6. okt 2014, 20:36

Jeg googler internettet for en SSD disk til min PC, kort tid efter er der reklamer for netop dette på min facebook, det syns jeg er lidt påfaldende / skummelt
Kardemommeloven er en god ting.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: facebook spionage eller paranoia

Indlægaf lath » 6. okt 2014, 20:42

Finn Bjerke skrev:Jeg googler internettet for en SSD disk til min PC, kort tid efter er der reklamer for netop dette på min facebook, det syns jeg er lidt påfaldende / skummelt

Installer de her tilføjelser (add-ons) Ghostery, AdBlock Plus, og NoScript.

Ghostery er så effektiv at Google ofte gætter helt hen i skoven.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: facebook spionage eller paranoia

Indlægaf martin joergensen » 6. okt 2014, 20:44

Det er helt normalt marketing.
Din browser "Cookie" bliver gemt, hvis jeg surfer rundt på en shopping side, og trykker på nogle varer, vil dette blive husket i min browser, via de her cookies. Hvis jeg så besøger feks facebook så vil du få vist reklamer for shopping siden.

Der er ikke noget farligt i det her, du kan bruge sikker browsing hvis du vil være privat.

Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: facebook spionage eller paranoia

Indlægaf Claus M » 6. okt 2014, 20:59

hm.... i kombination med at Google scanner gmail konti (og Microsoft gør ditto med deres brugere) og at data sælges til "data broker" som også køber data fra sociale medier ...kan man godt blive lidt paranoid.

I USA vil man forsøge pr. lov at begrænse data brokeres magt.

Den artikel kunne jeg ikke finde. Her er en anden om lidt samme emne: http://www.dr.dk/Nyheder/Viden/Tech/2014/05/28/123659.htm

Og lidt mere til at pleje paranoiaen her (den er efterhånden gammel): http://dontbubble.us/
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: facebook spionage eller paranoia

Indlægaf AJenbo » 6. okt 2014, 22:31


Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: facebook spionage eller paranoia

Indlægaf Toddvarg » 7. okt 2014, 05:20

Finn Bjerke skrev:Jeg googler internettet for en SSD disk til min PC, kort tid efter er der reklamer for netop dette på min facebook, det syns jeg er lidt påfaldende / skummelt
Jeg har sat min firefox til at rense ud all historik når jeg lukker den, så jeg slipper for det. den kan også sættes til at ikke gemme noget historik.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: facebook spionage eller paranoia

Indlægaf lath » 7. okt 2014, 05:33

Toddvarg skrev:
Finn Bjerke skrev:Jeg googler internettet for en SSD disk til min PC, kort tid efter er der reklamer for netop dette på min facebook, det syns jeg er lidt påfaldende / skummelt
Jeg har sat min firefox til at rense ud all historik når jeg lukker den, så jeg slipper for det. den kan også sættes til at ikke gemme noget historik.

For nogen tid siden havde jeg også sat min browser til at nuke alle cookies når den lukkes - det gør den ikke mere - primært fordi at jeg følte at det var lidt for irriterende altid at skulle logge ind igen.

Med lidt held skifter websites hen over tid til at bruge JWT (JSON Web Tokens):
Billede
Til venstre i billedet: Brug af en cookie.
Til højre i billedet: Brug af et token(=en brik).

Links om JWT:

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: facebook spionage eller paranoia

Indlægaf NickyThomassen » 7. okt 2014, 08:23

Yeah well, så vidt jeg kan følge med, så bliver cookies afløst af andre sporingsmetoder, i takt med at vi er flere som modarbejder sporing med dem
http://www.propublica.org/article/meet-the-online-tracking-device-that-is-virtually-impossible-to-block

Jeg tvivler ikke på at "canvas fingerprinting" også kan undgås, men det begynder at minde om en skrue uden ende.

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: facebook spionage eller paranoia

Indlægaf Toddvarg » 7. okt 2014, 19:16

lath skrev:
Toddvarg skrev:
Finn Bjerke skrev:Jeg googler internettet for en SSD disk til min PC, kort tid efter er der reklamer for netop dette på min facebook, det syns jeg er lidt påfaldende / skummelt
Jeg har sat min firefox til at rense ud all historik når jeg lukker den, så jeg slipper for det. den kan også sættes til at ikke gemme noget historik.

For nogen tid siden havde jeg også sat min browser til at nuke alle cookies når den lukkes - det gør den ikke mere - primært fordi at jeg følte at det var lidt for irriterende altid at skulle logge ind igen.
/Lars
At jeg skal logge ind igen syns jeg er ok, så glemmer jeg ikke så nemt mine forskellige passw :D
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: facebook spionage eller paranoia

Indlægaf lath » 7. okt 2014, 19:52

Toddvarg skrev:
lath skrev:
Toddvarg skrev:
Finn Bjerke skrev:Jeg googler internettet for en SSD disk til min PC, kort tid efter er der reklamer for netop dette på min facebook, det syns jeg er lidt påfaldende / skummelt
Jeg har sat min firefox til at rense ud all historik når jeg lukker den, så jeg slipper for det. den kan også sættes til at ikke gemme noget historik.

For nogen tid siden havde jeg også sat min browser til at nuke alle cookies når den lukkes - det gør den ikke mere - primært fordi at jeg følte at det var lidt for irriterende altid at skulle logge ind igen.
/Lars
At jeg skal logge ind igen syns jeg er ok, så glemmer jeg ikke så nemt mine forskellige passw :D

Jeg bruger kodeordshuskeren der er indbygget i Firefox, og har så en papir-backup af alle kodeord.
Kodeordshuskeren gør det nemt at hvert web site har sit eget unikke kodeord.
Genbrug af kodeord synes jeg er en dårlig ide, fordi at det nu og da sker det at nogen får fat i nogens database med alle brugernes kodeord.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: facebook spionage eller paranoia

Indlægaf martin joergensen » 7. okt 2014, 20:36

Kan anbefale Keepass2 fra repos :)

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: facebook spionage eller paranoia

Indlægaf zob » 7. okt 2014, 20:58

+1 Keepass2

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster