Når wma afspilles kontaktes microsoft?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
gtr

Når wma afspilles kontaktes microsoft?

Indlægaf gtr » 14. sep 2014, 21:58

På en dansk hjemmeside, hvor man kan købe film og musik downloads, læste jeg det her.

Konvertering af WMA til MP3

For at kunne afspille musikken eller lydbogen på en iPod og andre afspillere der ikke er kompatible med Windows’ DRM licenser, skal den konverteres til MP3-format. Sådan gør du:

1. Hvis du afspiller musikken for første gang, skal du afspille et kort stykke af hvert enkelt nummer i Windows Media Player 10 eller højere for at hente licenserne. Bemærk, at du skal være logget på internettet imens denne handling udføres.

Skal jeg forstå det således, at når man på en microsoft computer afspiller en wma fil i windows media player, og computeren har forbindelse til internettet, vil der ske en dataudveksling mellem computerens windows media player og microsoft corp? Hvis det er tilfældet, kender man indholdet af den dataudveksling, der sker? Sker dataudvekslingen kun en gang eller hver gang, man afspiller wma filen?

Tak.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Når wma afspilles kontaktes microsoft?

Indlægaf Christian.Arvai » 14. sep 2014, 22:26

Jeg ved ikke hvordan at det teknisk foregår, jeg hæfter mig mere i følgende. Det er da næsten en vittighed i sig selv, hvis at et firma vil sælge til Apple brugere, men samtidigt kræver at disse brugere, selv konventere købte filer via Windows Media Player :D
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Når wma afspilles kontaktes microsoft?

Indlægaf zob » 14. sep 2014, 22:56

Du kan læse lidt om hvordan det virker her: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Media_DRM#How_it_works

For at den udveksling kan ske skal du godkende følgende første gang du starter windows media player:
Hent automatisk brugerrettigheder, når jeg afspiller eller synkroniserer en fil

Du behøver ikke godkende det, men så kan du ikke afspille DRM-beskyttede filer. I det tilfælde vil der ikke ske udveksling mellem dig og en licens-server.
Jeg er nu ikke sikker på at det nødvendigvis er MS der hoster licens-serveren som kontaktes.

Tekniske dokumenter:
http://download.microsoft.com/download/9/5/E/95EF66AF-9026-4BB0-A41D-A4F81802D92C/MS-DRM.pdf

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Når wma afspilles kontaktes microsoft?

Indlægaf AJenbo » 15. sep 2014, 01:29

Det gælder kun wm* filer med drm

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster