Gratis iMac og eMac

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Gratis iMac og eMac

Indlægaf AJenbo » 1. jun 2014, 19:48


Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Gratis iMac og eMac

Indlægaf Toddvarg » 15. jun 2014, 13:51

Jeg kunne godt være interesseret i en emac. Hvor meget ram har de? Jeg tror den ville være god til bodhi linux, som er bygget på ubuntu LST og bruger enlightenment desktop.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Gratis iMac og eMac

Indlægaf AJenbo » 15. jun 2014, 18:45

Der er vis lidt over 1 gb. Du kan læse mere om specs i linket. Husk det er ppc og ikke x86 så ikke alle distors virker ok ikke alt software er tilgængelig

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Gratis iMac og eMac

Indlægaf Toddvarg » 15. jun 2014, 19:45

jeg ved, regner med at yellowdog fungerer http://www.fixstars.com/en/technologies/linux/
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Gratis iMac og eMac

Indlægaf AJenbo » 15. jun 2014, 21:35

Ok, du nævnte bare Bodhi som jeg ikke tror er til PPC. (L)Ubuntu findes i øvrigt også til PPC.

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Gratis iMac og eMac

Indlægaf Toddvarg » 16. jun 2014, 00:34

AJenbo skrev:Ok, du nævnte bare Bodhi som jeg ikke tror er til PPC. (L)Ubuntu findes i øvrigt også til PPC.
jeg læste lidt mere efter at jeg søgte på bodhi og G4 og så at de ikke var kompatible, men måske skal jeg se nærmere på lubuntu efter at jeg har hentet pc'en :)
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Gratis iMac og eMac

Indlægaf AJenbo » 22. jun 2014, 18:25

Har haft lidt tid til at rode med maskinerne så her følger lidt instrutioner i installation af Lubuntu 14.04.

Pga. problemer med GPU driverne skal man installere med alternat cd'en (også den der linkes til på ders side). Efter installationen vil skræmen ikke fungere, første trin er at trykke ctrl+alt+f1, logge ind og køre:

Kode: Vælg alt

sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade


Capslock
Siden det ikke er en apple laptop (uden musse taster) behøves vi ikke at have mouseemu som skaber problemer med keyboard lysene.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge mouseemu


Swap
Da maskinerne ikke har mere end 1GB ram kan det være en fordel at sætte dem til at bruge swap partitionen mindre, jeg vil forslå at tilføje følgende linje til /etc/sysctl.conf

Kode: Vælg alt

vm.swappiness = 1


Java
Java fungere med icedtea-7-plugin, installere man icedtea-7-jre-jamvm og tilføjer følgende linje i /etc/java-7-openjdk/jvm-powerpc.cfg burde det yde bedre:

Kode: Vælg alt

-jamvm KNOWN

NemID fungere dog ikke (går i står inden den spørg om koden fra nøgle kortet), IBM skulle også have en JVM man kan installere som burde køre endnu hurtigere, men man skal registere sig på deres side for at få adgang, så det har jeg ikke forsøgt mig med.

NemID med JavaScript
Det virker til at iMac maskinerne er for langsomme til at logge ind med JavaScript, så de er helt udelukket fra NemID. Det er muligt at det ville virke på en eMac, men jeg fik ikke lige tested det.

Flash
Til Flash kan man benytte enten browser-plugin-gnash eller browser-plugin-lightspark, første har bedst yde evene, men sidste har bedst support. Igen af dem er dog særlig gode og det vil gøre browseren mere ustabil.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Gratis iMac og eMac

Indlægaf AJenbo » 22. jun 2014, 18:36

eMac med Radeon 9200
Følgende gemmes som /etc/X11/xorg.conf før skærmen vil fungere korrekt:

Kode: Vælg alt

Section "Monitor"
   Identifier   "Monitor"
   Modeline   "1024x768" 99.190000 1024 1072 1168 1376 768 769 772 810 +HSync +VSync
   Modeline   "1280x960" 122.240000 1280 1328 1424 1696 960 961 964 1002 +HSync +VSync
EndSection

Section "Screen"
   Identifier   "Screen0"
   Monitor      "Monitor"
   DefaultDepth    24
   SubSection "Display"
      Modes   "1280x960" "1024x768"
   EndSubSection
EndSection

Det skyldes at driveren desværre er i forfald og der vil der for heller ikke være 3D acceleration (det ser ud til at det fungerede tilbage i 11.10) hvilket også gør at maskinen ikke kan håndtere video tilfridstillende selv om maskinen teknisk er stærk nok. Jeg har forsøgt flere ting for at få driveren til at fungere i 14.04 uden held. Via software er der dog OpenGL 2.1 og den kan køre med ca. 50-60 fps i glxears. Radeon kortet er faktisk kun i stand til at køre OpenGL 1.3 hvilket ikke er nok til Unity som kræver 1.4, men det burde være nok til 2D acceleration via 3D og nogle andre basale ting.

Lyd har jeg heller ikke fået til at fungere, men andre skriver at det virkede i tidligere udgaver.

For at aktivere Wifi skal firmware installeres (ikke alle eMac kommer med Wifi):

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install linux-firmware-nonfree

I lubuntu er der så det problem med at den ikke starter netværks ikonenet:
Indstillinger > Default applications for LXSession, Autostart, tilføj "nm-applet"

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Gratis iMac og eMac

Indlægaf Toddvarg » 23. jun 2014, 02:00

tak for test. Tydeligvis kan det blive interessant at få den til at fungere med det hele. Jeg kunne godt tænke mig at få flash at fungere, men nem id er ikke så vigtigt. Det som er vigtigst er at få lyden til at fungere, siden den skal stå på et værksted og spille musik.
Ville Lubuntu 12.04 fungere bedre end 14.04. Ved du om det kan være nogle andre Linux distro der evt. vil fungere out of the box, f.eks yellowdog.
Så har jeg jo lidt at lege med, når jeg begynder at prøve mig frem :D
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Gratis iMac og eMac

Indlægaf AJenbo » 23. jun 2014, 10:59

Generelt tror jeg ikke du skal regne med at flash vil fungere, men de fleste medier sider i dag understøtter html5 eller direkte streaming på anden vis. Den letteste måde at få lyd på er ved at installere 12.04 vil jeg tro.

Der kan godt være andre distrsos hvor det meste fungere fra start, men jeg tror kun grafikkort virker på ældre udgaver, eks Debian 6, det kan dog godt være at nogle af dem der specifikt er til powerpc i det mindste selv kan finde ud af at sætte skærmen korrekt op.

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Gratis iMac og eMac

Indlægaf Toddvarg » 23. jun 2014, 11:19

Jeg har lige fundet mintppc http://mintppc.org/ der er bygget på debian og kører med lxde-desktop. Det bliver lidt at have et sjovt med
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Gratis iMac og eMac

Indlægaf AJenbo » 23. jun 2014, 19:20

iMac 350mhz
Følgende gemmes som /etc/X11/xorg.conf før skærmen vil fungere korrekt:

Kode: Vælg alt

Section "Monitor"
Identifier "Monitor"
HorizSync 58-62
VertRefresh 75-117
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Screen0"
Monitor "Monitor"
EndSection


Der er ingen hardware aceleration af 3D, men grafikkorte under støter kun OpenGL 1.2 hvilket nærmest ikke er nok til noget idag.

Modemmet ser ikke ud til at have en driver, men jeg har ikke undersøgt det og ingen mulighed for at teste.

Alt andet fungere uden problemer.

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Gratis iMac og eMac

Indlægaf Toddvarg » 23. jun 2014, 19:48

det lyder godt
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Gratis iMac og eMac

Indlægaf AJenbo » 24. jun 2014, 05:10

Det ser faktisk ud til at der er 2D acceleration på iMac'en så den fungere jo næsten så godt som det kunne ønskes. Jeg har testet afsplidning af musik og den kan håndtere selv tunge MP3 filer med ca. 40% belastning af CPU.

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Gratis iMac og eMac

Indlægaf Toddvarg » 24. jun 2014, 11:15

AJenbo skrev:Det ser faktisk ud til at der er 2D acceleration på iMac'en så den fungere jo næsten så godt som det kunne ønskes. Jeg har testet afsplidning af musik og den kan håndtere selv tunge MP3 filer med ca. 40% belastning af CPU.

Så selv om imac har "dårligere" spec end emac, så kører den bedre? Imac'en har også et sjovere udseende.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster