Ethernet kabling af hus

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Ethernet kabling af hus

Indlægaf CityTop » 30. apr 2014, 09:48

Dette emne er i hvert fald off-topic, da det ikke i første omgang har det fjerneste med Ubuntu at gøre - men dog højst relevant for computere...

Jeg skal om nogle måneder flytte til et hus, hvor vi skal have lavet nogle ting om, heriblandt elinstallationerne. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at få trukket ethernetkabler gennem hele huset til et netværk, men jeg har absolut ingen erfaring hermed og næsten ingen viden om, hvad der er bedst at gøre. Jeg ville derfor være glad for alle tips fra folk, der har erfaring med det.

Min plan er at anbringe et antal netværksstik i hvert rum efter behov og trække ethernet kabel fra hvert af dem ned til kælderen, hvor de skal termineres i en "flush plate" (jeg ved ikke hvad den danske betegnelse er) med 24 positioner. Jeg kommer nok ikke til at udnytte dem alle sammen, men det er bedre at anbringe lidt for mange stik rundt omkring end lidt for få, tror jeg. Der hvor kablerne terminerer, vil jeg anbringe en simpel metalreol, og så trække korte kabler til en switch og forbinde switchen til min router/modem.

Jeg har nok ikke råd til en superhurtig switch nu og her, men jeg regner med, at det alligevel er smartest at bruge det hurtigst mulige kabel (kat 6a), sådan at man senere kan opgradere.

Er der noget, jeg mangler / bør tænke over / undgå...?

På forhånd tusind tak, hvis nogen har viden, de vil øse af!

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Ethernet kabling af hus

Indlægaf NickyThomassen » 30. apr 2014, 10:26

En switch er traditionelt ikke så dyr, og du kan godt få en hurtig én, for under 1000,-
http://www.proshop.dk/Netvaerk-switch/TP-Link-TL-SG1024D-2225709.html

Ellers lyder din plan ganske fornuftig, og jeg kan godt li' at du hellere vil kable, end at bruge wi-fi. Jeg har gjort præcis det samme herhjemme. Bare husk at kablerne i cat 6a "kun" understøtter omkring 100 meters længde, hvis du vil have op til 1000 mps igennem dem.

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Re: Ethernet kabling af hus

Indlægaf CityTop » 30. apr 2014, 11:25

Tak for tip om switch! Ja, jeg vil klart hellere bruge kabel end wifi til alle computere. Men jeg kommer nok alligevel til at sætte 1-2 wi-fi access points op, for man er jo omgivet af smartphones og tablets, der ikke kan komme på et trådfast net...

Jeg har læst, at det måske er en god idé at lave to undernetværk, et mere åbent (hvor man blandt andet har wi-fi) og et mere lukket og sikkert. Men jeg ved ikke, om det er nogen god idé, og jeg ved heller ikke, hvordan det i givet fald skal gribes an.

Der findes ikke afstande over 100m i mit næste hjem, selv med meget lange kabelomveje og selv om jeg trækker kabel fra loft til kælder. Men ja, det er selvfølgelig vigtigt at holde øje med. Jeg går også ud fra, at man skal tjekke, at ALT udstyr - både kabler, stik, patch-plade o.s.v. er kategori 6a, hvis man vil undgå at en af dem skal blive kædens svage led?

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Ethernet kabling af hus

Indlægaf Martin Jørgensen » 30. apr 2014, 16:39

Jeg vil klart anbefale dig at købe nogle professionelle Access point som Zyxel NWA1000 Serien du får så meget mere for pengne.
Både med dækning og båndbredde.

Plus de kan nøjes med et Kabl via POE

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ethernet kabling af hus

Indlægaf lath » 30. apr 2014, 16:55

Mine tips:

Ingen kraftige bøjninger af kablet. Elektronerne gider ikke at lege med mere, hvis et kabel har et skarpt 90 grader knæk.
Der sker det at signalet i kablet hopper af kablet ved knækket og fortsætter ligeud som et elektro-magnetisk(=radio)-signal.
I praksis laves en 90 graders bøjning af kablet som et cirkeludsnit(=en del af en cirkel) over en radius på en 8 cm eller mere (helst lidt mere).

Det er ikke en god ide at klemme kablet.

Hvis jeg var dig ville jeg købe de lidt dyrere Gigabit Ethernet kabler.

Køb også nogen med skærm, der skærmer imod udefrakommende elektro-magnetisk støj, så som radiosignaler fra mobiltelefoner, og støjende kinesiske el-apparater der ikke opfylder EU kravene for hvor meget et elektrisk apparat må støje elektrisk.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Re: Ethernet kabling af hus

Indlægaf CityTop » 30. apr 2014, 18:27

Tusind tak for tips om det ene og det andet! Lars, jeg vil klart sørge for at få lavet "bløde kurver" på kablerne. Men: er Cat 6/6a kabler ikke = gigabit?
mh
Peter

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Ethernet kabling af hus

Indlægaf Martin Jørgensen » 30. apr 2014, 19:10

Det er de

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Re: Ethernet kabling af hus

Indlægaf CityTop » 25. jun 2014, 22:50

Kabling er gået i gang - desværre ikke med cat 6a, men "kun" cat 6. Jeg fik vist ikke udtrykt mig klart nok, da de skulle bestilles. Til gengæld er de skærmede, så det må kunne kompensere lidt:
http://www.b-cables.be/site/doc_download.php?f=306-data_site_Part4.pdf

Længste kabellængde er ≤ 50m vil jeg tro...

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ethernet kabling af hus

Indlægaf AJenbo » 25. jun 2014, 23:12

Der findes ikke noget der heder Cat 6e, men mange fabrikanter skriver det på deres Cat 6 kabler hvis de mener kvaliteten er over minimummet for Cat 6.

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Re: Ethernet kabling af hus

Indlægaf CityTop » 25. jun 2014, 23:21

Nej, men 6a findes dog. Spørgsmålet er imidlertid, om jeg ikke teoretisk kan nå samme hastighed i mit lokale net med (skærmede) cat 6-kabler som med cat 6a, idet længste kabelføring ikke overstiger 100m?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ethernet kabling af hus

Indlægaf lath » 26. jun 2014, 11:10

CityTop skrev:Nej, men 6a findes dog. Spørgsmålet er imidlertid, om jeg ikke teoretisk kan nå samme hastighed i mit lokale net med (skærmede) cat 6-kabler som med cat 6a, idet længste kabelføring ikke overstiger 100m?


Jeg har fundet et (engelsk sproget) svar på et forum:
Cat 6 is a Cable Standard for Gigabit Ethernet and Other Network.

For 10/100/1000 BASE-T the Maximum Length allowed 100 meters (330 ft) of a Cat 6 cable. This is consists of 90 meters (300 ft) of solid "Horizontal" Cabling between the patch panel and the wall jack, plus 10 meters (33 ft) of Stranded patch cable between each jack and the attached device. Since stranded cable has higher attenuation than solid cable, exceeding 10 meters of patch cabling will reduce the permissible length of Horizontal cable.

When we used for 10GBASE-T, Cat 6 cable's maximum length is 55 meters (180 ft) in a favorable alien crosstalk environment, but only 37 meters (121 ft) in a hostile alien crosstalk environment such as when many cables are bundled together. 10GBASE-T runs of up to 100 meters (330 ft) are permissible using Cat 6a.

Den er fra http://www.tomshardware.co.uk/forum/33090-42-maximum-langth-cat6-cable-data-loss

Den nederste del af svaret er om 10 Gigabit Ethernet, som nok ikke er relevant for dig.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Ethernet kabling af hus

Indlægaf martin joergensen » 28. jul 2014, 18:32

mcrypto altså, læser du selv hvad du skriver inden du trykker udført?

Hvorfor anbefaler du ham, at købe homeplugs når han er igang med at kable med cat6?

Hvorfor skriver du om point to point forbindelser?

og denne

"plus en god dosis mikrobølger vil sterilisere dig (o.a.), og dermed gøre dit liv mere behageligt i fremtiden"

????

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ethernet kabling af hus

Indlægaf lath » 29. jul 2014, 01:07

martin joergensen skrev:og denne
"plus en god dosis mikrobølger vil sterilisere dig (o.a.), og dermed gøre dit liv mere behageligt i fremtiden"
????


Er det kun mig der har bemærket at @mcrypto er god til sort snak?

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Re: Ethernet kabling af hus

Indlægaf CityTop » 29. jul 2014, 15:36

Tak for udmærkede svar og bemærkninger. Kablerne er trukket og væggene er lukket. Er der forresten nogen særlig grund til, at det mest hjælpsomme svar på en tråd i Off-Topic sektionen ikke kan markeres med "løst"?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ethernet kabling af hus

Indlægaf AJenbo » 29. jul 2014, 15:43

Ja, offtopic er til fri tale og ikke til løsning af problemer, ellers ville der være en masse "uløste" emner.

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst