Artikel fra Alt om Data om Linux og Windows.

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
planet-reptile
Indlæg: 460
Tilmeldt: 18. nov 2007, 02:04

Artikel fra Alt om Data om Linux og Windows.

Indlægaf planet-reptile » 6. dec 2007, 15:52

Hilsen Kim.

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Artikel fra Alt om Data om Linux og Windows.

Indlægaf Wrapper » 6. dec 2007, 16:06

Er ved at være ret træt af artikler som den, der står virkelig sjældent noget særligt om systemet. Men det er da altid noget at der i det hele taget bliver skrevet om det.

Nå men de har et fint billede:
http://www.altomdata.dk/index.php?modul ... de1&pid=75
Billede

Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Artikel fra Alt om Data om Linux og Windows.

Indlægaf eitreach » 6. dec 2007, 16:31

Det er ikke verdens mest informative artikel, nej.. Men i det mindste er den ikke finansieret af MS, og den skriver da også voldsomt meget positivt, synes jeg.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

planet-reptile
Indlæg: 460
Tilmeldt: 18. nov 2007, 02:04

Artikel fra Alt om Data om Linux og Windows.

Indlægaf planet-reptile » 6. dec 2007, 19:13

Jeg synes faktisk at Alt om Data har gjort meget for at fremhæve Linux. Der har været masser af workshops i bladet om Linux. Men jeg vil heller ikke kalde denne artikel for den mest informative artikel man kan læse om emnet, men alligevel, den er der og den gør opmærksom på Linux som positiv.
Hilsen Kim.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Artikel fra Alt om Data om Linux og Windows.

Indlægaf Jimmyfj » 6. dec 2007, 23:52

Artikler som "Windows vs. Linux" findes der et utal af rundt om på nettet. Dog er det yderst sjældent at man ser AoD fremvise nogen særlig brugbar form for info omkring Linux. Jeg holdt op med at købe bladet hver måned i samme øjeblik jeg skiftede Windows ud med Ubuntu. AoD er pro-Windows, og har 99% af deres stof omkring Windows. Det har været kendt gennem årtier. Og det er vel et valg man som udgiver foretager. Men godt gået, at de bringer artikler om Linux overhovedet. Man kan jo så bare håbe at de også har tænkt sig at følge op på egne eventuelle konklutioner.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Artikel fra Alt om Data om Linux og Windows.

Indlægaf thj01 » 8. dec 2007, 21:13

Hele den artikel er gennemsyret af dårligt forarbejde.

både Ubuntu 7.04 og OpenSuse 10.2 var udgivet i nye versioner da de skrev artiklen.

Der er f.eks. ingen overvejelser angående virus/sikkerhed. Der er ingen reel sammnligning angående installation af selve OS' på en tom computer.

Ubuntu 7.04 scorer 70% mod XP's 85% og Vista's 95%. Dette er på trods at at du med Ubuntu fra starten har grafik og Office installeret.

følgende artikel er i deres nyeste blad.
Beskeden Linux
... give nyt liv til gammel hardware.


AOD er ikke objektive i deres test/vurderinger. De glemmer at deres lethed ved at bruge MS'produkter er tillært gennem mange år.

"Alt er svært når man ikke ved hvordan man skal gøre det"
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Artikel fra Alt om Data om Linux og Windows.

Indlægaf Artificial Intelligence » 9. dec 2007, 14:12

Vista 95%? o_O ...min vurdering er 28-30%

Jeg fik smidt Vista i nakken gratis, så jeg har rodet med det. Nu ligger den og samler støv. Det bloatware uden lige og rigtig dårlig brugerflade.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Artikel fra Alt om Data om Linux og Windows.

Indlægaf thj01 » 9. dec 2007, 14:24

må jeg prøve den i juleferien?? kan man egentlig det?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Artikel fra Alt om Data om Linux og Windows.

Indlægaf Pihl » 9. dec 2007, 14:32

Jeg er til dels enig.

På den ene side synes jeg faktisk, at de efterhånden bruger forholdsvis meget spalteplads på Linux-relaterede artikler. Og set i forhold til Linux's markedsandel på desktoppen er mængden af artikler ganske fin. Kvantitetsmæssigt synes jeg derfor, at AOD gør det meget godt.

Kvalitetsmæssigt er det dog en helt anden sag!

Enten er de ekstremt teknisk orienteret, hvor man virkelig kan mærke, at skribenten har styr på sit stof (fx artikelserien om alternative styresystemer), eller også skrives der en artikel om en desktop-distro, hvor jeg synes udgangspunktet for artiklen er helt forkert. Fx virker udgangspunktet at være set fra en Windows-bruger, som forventer et Windows-system. Det vil sige, at hvis tingene ikke gøres på samme måde som i Windows, så er det lig med lav brugervenlighed.

Jeg kan huske en artikel om en distro, hvor man skulle benytte en workaround for at løse et problem. Jeg tror, der skulle indtastes noget i en terminal. Det blev noteret som brugeruvenligt, at man skulle benytte denne workaround.
I en anden artiklen på siden efter, som handlede om Vista, opstod samme problematik; man måtte benytte en workaround for at løse sit problem, men i modsætning til Linux artiklen blev dette bare påpeget helt nøgternt, og gav ikke anledning til kritik, som det gjorde i Linux artiklen

Konklusionen på Linux artiklen var da også, at det var blevet meget bedre, men at det stadigvæk kræver 'en del viden om Linux' for at klare opgaverne, og dét trak ned i den samlede bedømmelse.
Konklusionen på Windows artiklen burde også have været, at det stadigvæk kræver 'en del viden om Windows' for at klare opgaverne her...

Nu er det sikkert ikke samme skribent, som skrev de to artikler, men eksemplet viser med tydelighed, hvordan udgangspunktet ofte er helt forkert, når AOD laver Linux artikler.
Jeg kunne i hvert fald godt tænke mig, at Linux artiklerne tog sit udgangspunkt i hvordan Linux fungerer, i stedet for at de tager sit udgangspunkt i hvordan Windows fungerer!

Det svarer jo til, at man laver en anmeldelse af U2 seneste album med udgangspunkt i Radioheads seneste album... Helt helt forket.

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Artikel fra Alt om Data om Linux og Windows.

Indlægaf Artificial Intelligence » 9. dec 2007, 15:04

thj01 skrev:må jeg prøve den i juleferien?? kan man egentlig det?


Jeg tror ikke det er muligt, gætter på at den har registrert min hardware til Der überführer, så den er låst.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Artikel fra Alt om Data om Linux og Windows.

Indlægaf thj01 » 10. dec 2007, 08:08

artificicial : det kom jeg også til at tænke på bagefter jeg havde skrevet det :wink:

pihl.

AOD's dækning om alternative styrestystemer er latterlig. Det er rå OS'er og har intet med læserens ide om styresystem at gøre - dvs muligheden for at printe/gå på nettet/arbejde med grafik osv osv osv.

De burde have dækket BSD / Linux / OSX ordentligt i stedet for DET er alternative styresystemer.

Det andet svarer til at sammeligne cykler med formel 1 biler
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Artikel fra Alt om Data om Linux og Windows.

Indlægaf sådanUBUNTU » 10. dec 2007, 10:05

thj01 skrev:Det andet svarer til at sammeligne cykler med formel 1 biler


Øh okay så. Jeg synes da, at det er ok at sammenligne styresystemer med andre styresystemer. Og linux er da et alternativt styresystem, og vil sikkert vedblive at være det en rum tid endnu. Dækningen er mangelfuld, men læsernes referenceramme er nu engang Windows. Formel 1 og cykel... hmm... æbler og appelsiner... Tjah... Der er lang vej igen før lillebror Linux smider storebror Windows på porten. Sådan ser det i hvert fald ud, hvis man logger ud af sin forumprofil og kaster et blik ud i verden. Det er synd, de ikke vil have en gratis formel 1-bil. Det er sjovt, at tråde som denne trækker så mange indlæg. Når det hele er skrevet og læst 100 gange før. Nå, jeg må videre... Ud og omvende en windowsbruger :-P

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Artikel fra Alt om Data om Linux og Windows.

Indlægaf thj01 » 11. dec 2007, 09:57

Det er ikke linux artiklerne jeg henviser til.

AOD har i længere tid gennemgået alternative systemer som f.eks HURD og MIMIX - dvs der har linux ikke været repræsenteret!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Artikel fra Alt om Data om Linux og Windows.

Indlægaf sådanUBUNTU » 11. dec 2007, 11:57

Okay. My mistake... Jeg skulle nok have citeret U2/Radiohead-allegorien i stedet :). Linux må helt klart være Radiohead, min gamle favorit... høhø.

Min pointe står dog ved magt. Verden ser bare anderledes ud, hvis man løfter blikket lidt. Hvis vi vil erobre markedsandele på OS-fronten, må vi selv ud og gøre en indsats. Det er sgu' for let at sidde med kaffe og lune basser hjemme i domicilen, logge på et halvhemmeligt forum og bande over et computerblad - eller over et styresystem. Hvis man ønsker forandring, må man sgu' ud og sprede budskabet. (Jeg gider ikke og har heller ikke tid for tiden, det skal dog lige siges. så jeg lever fint med Windows' dominans indtil videre. ;))

Internettet er jo en herlig ting. Der kan man altid finde et fællesskab med ligesindede. Men fordi vi er omkring 100 virkelig dedikerede (og aktive) ubuntu-"geeks" herinde på forum, som kan bekræfte hinanden, ændrer det ikke på, at "the tables ain't turning". Og at AOD skriver for deres kernelæsere. Ellers kunne de ikke leve af det. Skriv et brev til AOD i stedet for.

Jeg dropper ud af de her evindelige Windows vs. linux diskussioner (inkl. varianterne) på diverse fora fra nu af og koncentrerer mig om at hjælpe, hvor jeg kan, og håber, at andre vil hjælpe mig, når jeg har brug for det.

Det er vist den bedste måde at fordrive tiden på for mig, når jeg ikke længere synes, (størstedelen af) diskussionerne bidrager med nye perspektiver.

God tur i rundkørslen til jer andre. Jeg drejer af...

P.S. Ovenstående er en generel kritik af hele linuxmiljøet for non-dev's, ikke en personlig kritik møntet på nogen af jer personligt... overhovedet. Jeg sætter stor pris på dette forum!

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster