Installere for andre (og historien om et activcard)

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.

Har du installeret og "supporteret" et Ubuntusystem for andre?

Ja, de elsker det
3
43%
Ja, men det gik/går ikke så godt
3
43%
Nej, har ikke lyst
0
Ingen stemmer
Nej. Ingen er interesserede
1
14%
 
Afgivne stemmer: 7

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Installere for andre (og historien om et activcard)

Indlægaf sådanUBUNTU » 26. nov 2007, 14:06

Jeg har lige installeret Ubuntu igen og brugt det meste af en dag på at tilpasse og konfigurere systemet ift. partitionering, sikre harddisken, afbalancerede men nyttig 3d-effects, sprog, eksportere digital signatur, netradio, DR TV, picasa, google earth, skype, installere amarok og kopete (ud m Rhythmbox og Pidgin - hvis I bliver smidt af MSN i tide og utide m Pidgin, så skift til Kopete).

Gee, der er meget at se til, når man først er kommet igang.

Endelig fik jeg omvendt én... min søster. :) Føler mig som en smiskende Jehovatilhænger, der prøver på at sælge min "tro" til en, der egentlig bare synes, at Ubuntu "ser pænt ud, og det med sangtekster og wikipedia i Amarok er supersmart, så det kan da være ret sjovt at prøve".

Det er faktisk hyggeligt at installere det for en, der kun ved lidt om computere, men som er spændt på at prøve noget nyt (ift. Windows). Én der ikke er forudindtaget. Én der ved så lidt om linux, at hun ikke har hørt, at linux er for nørder. Lige så spændende bliver det for mig at høre hendes dom. Render hun ind i problemer, som hun ikke selv kan løse ved egen eller min telefoniske hjælp?

For os der elsker at halvnørde med computere, er brugerfladen logisk, og de fleste forhindringer små bump på vejen. Så små at vi måske slet ikke tænker over dem. Men hvordan går det, når man slipper tastaturet og overladet det til en ægte newbie?

Min søsters eneste opgave har været at bestille et activcard i Danske Bank. Og så gik man og troede, at et activcard var et activcard var et activcard. Men nej, de spørger om det skal være til mac eller pc (?)

Hun sagde selvfølgelig PC, så nu må vi se om hun får tilsendt et eller andet Microsoftprodukt ;).

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Installere for andre (og historien om et activcard)

Indlægaf eitreach » 26. nov 2007, 15:07

Jeg tilbyder at installere Ubuntu kvit og frit på enhver computer, hvis bare det er sørget for transport. Der er ikke nogen som har gjort brug af tilbuddet endnu, men mon ikke det kommer.

Ellers har jeg fået omvendt mine forældre - de har brugt Ubuntu i nogle måneder nu, og klager ikke. Jeg er heller ikke hjemme for at redde deres computer hver 14. dag fordi de har fået virus eller andre Windows-features.

Ellers gør jeg hvad jeg kan for at hjælpe folk igang - både på dette forum, men også andre. På den måde har jeg fået en 2-4 stykker på Linux-vognen, indtil videre.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Installere for andre (og historien om et activcard)

Indlægaf sådanUBUNTU » 26. nov 2007, 17:38

Jeg venter selv lige en uges tid med at stemme ;).

Læs dette indlæg hvis du har tid. Ellers spring det over. Måske bør jeg starte egentlig starte en hemmelig blog i stedet for at spamme dette forum. :-)

Lad mig citere mig selv fra linux-for-alle-forummet, forud for nogle yderligere refleksioner (Det tog trods alt 15 minutter at skrive, så det kan vel godt genbruges):

Grunde til at almindelige danskere ikke anvender linux:

1)De har aldrig hørt om linux.

2) De har hørt om linux, men tror det er en type chokoladekiks, man kan få i fakta, som bare smager SKØØNT. Og samtidig er superbillige (så...de er ikke helt på afveje)!

3) De får et tomt udtryk i øjnene, når nogen forsøger at fortælle om linux. "Hvis jeg nu ser uinteresseret ud, holder han nok snart op med at fable om computere". Denne ubehagelige følelse af ligegyldig kommunikation kobles ofte uberettiget sammen med linux blandt almindelige danskere.

4a) Deres computere virker som de skal, og ellers ringer de til fætter selvfed IT-supporter eller Fonaekspedient (dvs. eksperter) med ipod dinglende om halsen, og så kigger han forbi og ordner computeren, mens de tænker: "Hvis jeg nu ser uinteresseret ud, holder han nok snart op med at fable om computere". Når han er færdig (med at ordne computeren og med at fable) smiler de lettede, og spørger om han mon ikke kunne tænke sig en kop kaffe. De får først ro i kroppen, når fætteren har forladt indkørslen. Processen er ubehagelig men går rimelig hurtigt over... ligesom hovedpine.

4b) De vil ikke risikere endnu oftere at få besøg af folk, der snakker om computere. (Dette er en af grundene til, at det kun lykkes linuxbrugere at overtale deres forældre og bedsteforældre til at få installeret Ubuntu. De vil nemlig meget gerne have flere besøg af deres knægt. De bliver dog ofte slemt skuffede.)

5) Og hvis de endelig hører efter og bliver overtalt af de gode argumenter for at bruge linux, vil de lige forhøre sig hos "én, der ved noget om computere" først (jf. pkt.4a). Og så overvejer de ikke længere at installere linux.

6) Den linuxbruger, de kender, bruger sindsygt lang tid på computerhalløj, og hans computer virker sjældent, når man skal tjekke sin hotmail, og hvis den virker, ser den forskellig ud, hver gang de låner den. Hvis den bekendte (nb! linuxbrugere har ingen venner IRL) forklarer, at det er fordi han selv "tweaker sit system", skifter mellem flere forskellige "distroer" og ad den vej ofte "fucker boksen op", men "det er ikke linux' skyld", tænker de "Åh nej, hvis jeg nu ser uinteresseret ud osv."

7) Deres hardware virker ikke med linux.

8 ) Deres program "fra arbejdet" virker ikke i linux.

....
....
....

27) De kan ikke køre deres Windowsspil. (Almindelige danskere spiller ikke spil og hvis de gør har de en playstation.) EDIT: Ellers spiller de syvkabale eller poker på nettet!


Jeg tror faktisk først, at folk bliver interesserede i linux, hvis de får det anbefalet af én, der ikke ved en skid om computer. Min kæreste er ikke rigtig hoppet på vognen endnu, fordi hun har brug for illustrator og photoshop til skolen. Desuden virker det trådløse kort (broadcom 4318) på hendes computer rigtigt dårligt. Ellers ville hun gerne bruge det. Måske fordi hun har en veninde, hvis kæreste er linuxmand. Og veninden er rigtig glad for linux. :-D

Hvis vi skal have flere til at bruge linux skal vi være mere bløde. Ikke så meget kompatibilitet. Enten virker lortet med live-CD på DERES computer, ellers virker det ikke! Folk gider ikke høre lange forklaringer, og de gider ikke, at deres trådløse hopper af hele tiden. Og for alt i verden: De fleste gider ikke købe nyt hardware. Undersøg hardwaren først og oplys om eventuelle problemer. Du kan heller installere mac på en pc. De vil have et argument, de kan forstå. Gyldige argumenter: "Brugervenlighed, ingen virus, ingen spyware, ingen diskdefragmentering, bygger på fælles udvikling over hele verden, der er tekstbehandling, email, browser og MSN og det er gratis". Og jeg lover at installere linux og holde dig i hånden, så længe du har brug for det. Og lav backup af dokumentmappen. Troværdighed.

Glem alt om at anbefale linux til vennerne. De gider ikke, og det er ikke den vej, vi skal snige os ind. Nej, det er via kvinder i vores nærmeste omgangskreds. Af to grunde: 1) Hvor der er kvinder er der mænd. På trods af, at ubuntuforum er en undtagelse ;). 2) Om ikke andet fordi mænd ikke vil have det siddende på sig, at kvinden ved siden af ham ved mere om computere. Når det ikke interesserer hende.

Han er forsvarsløs over for en kvinde, når hun med troværdighed i stemmen siger: "Det virker altså fint for mig".

Fire gode råd til at skabe konvertitter:

1) Sluk konsekvent windows-pc'en og lad altid en laptop med Ubuntu stå standby lige i nærheden.

2) Fremvis Frozen Bubbles. MEGET VIGTIGT.

3) Vis dem compiz "Skalér" (ligner Mac) og vis Shift Switcher (ligesom vista :P). For guds skyld...bliv ikke fristet til at vise Cuben med fisk indeni. Den er meganørdet. :D


P.s. Det er ikke min hensigt at være kønsstereotyp eller sexistisk. Forskelle mellem mænd og kvinder er ikke så meget biologisk betingede, men snarere kulturelle. Ikke desto mindre er forskellene reelle. Så fik vi vist lukket for den værste mandehørm :)

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Installere for andre (og historien om et activcard)

Indlægaf eitreach » 26. nov 2007, 18:39

Atlantis-pluginnet er ikke nørdet, det er bare suboceansk..

Og du har nok ret i meget du skriver, såeh. Min tilgangsmåde er at give stikpiller hist og her, på forskellige fora. Hvis nogle spørger om hvor på nettet de kan finde et program, forklarer jeg lige hvordan jeg fandt et brugbart program helt uden at søge på nettet, og så videre.

Og så viser jeg min desktop frem i både tide og utide - hvis der er noget der flytter stemmer, så er det eyecandy.

Og så linker jeg lige til min hovedbastion:

http://www.gearfreak.dk/forum/forums/fo ... asp?fid=22

Min blog-beskrivelse lever faktisk slet ikke op til navnet. Det er nemlig den del af blogforummet som har flest indlæg.

</pral>
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Installere for andre (og historien om et activcard)

Indlægaf sådanUBUNTU » 27. nov 2007, 11:38

Atlantis-pluginnet er ikke nørdet, det er bare suboceansk..


Kvinder interesserer sig ikke for akvarier. Der er et påfaldende sammenfald mellem akvarieentusiaster og computernørder. Don't get me wrong... Jeg synes Atlantis er okay. :-)

Meget af det jeg skriver er jo også sarkastisk og (selv)ironisk :D Og et opråb om at tænke ud af boksen og erkende "almindelige danskeres" smag, vaner og behov inden for IT. Mange af os herinde på Ubuntuforum tilhører et særligt segment. Hvis vi vil fremme udbredelsen af Ubuntu, skal vi ikke så meget fokusere på tekniske problemer og specifikationer, men i stedet fokusere på andre kvaliteter. Uden "den almindelige bruger" flytter desktop-projektet sig ikke en meter i DK.

Men det virker ikke som om denne side af diskussionen har den store interesse i miljøet. Desværre...

EDIT! Lad mig lige tilføje, at dette fokus selvfølgelig skal ske sideløbende med, at vi støtter hinanden i tekniske vanskeligheder. Fællesskabet og den gensidige hjælpsomhed skal dyrkes i linuxland.

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster