Hvorfor dual-boot?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Hvorfor dual-boot?

Indlægaf tbresson » 4. sep 2007, 16:31

Jeg har flere gange tænkt over det - hvor dual-boot?

Jeg mener, vi ved alle sammen hvor langt tid det tager at genstarte, specielt hvis man sider foran computeren fremfor at hente kaffe e.lign.

Hvorfor så dual-boote? Hvorfor ikke bare køre enten det ene eller det andet?

Jeg kan godt li' Ubuntu, og jeg bruger det også både derhjemme og på arbejde. Derhjemme har jeg to maskiner, én med WinXP og én med Ubuntu. Årsagen er simpel; WinXP er påkrævet for at spille alle de spil jeg har, og jeg gider ikke bruge penge på en licens til min anden maskine når Ubuntu kan det jeg skal bruge.

På arbejdet har jeg en dual-boot - det er ren og skær fordi jeg godt vil eksperimentere med Linux og Ubuntu, men jeg har valgt at dual boote som en ekstra sikkerhed for at der pludselig er brug for en laptop i arbejdshensende, og der kører vi Windows, Office, Citrix osv. som ikke er kombatibelt med Linux/Ubuntu.

Derhjemme har jeg overvejet at køre dual-boot - måske for at blive mere vant til systemet, da det har mange flere muligheder end jeg bruger nu. Men hvorfor bruge tid på at boote når jeg alligevel godt ved, at Windows har det jeg skal bruge, hvorfor så ikke bare bruge Windows alene?

Faktisk er alt det software jeg har installeret på min maskine freeware eller open-source. Så det er ikke fordi jeg mangler applikationer, eller skal spare penge på software.

Når man læser rundt omkring på Ubuntu fora oplever jeg ofte de fleste spørgsmål handler om dual-boot (det ligger næsten på højde med WiFi spørgsmål).

Årsagen er i mange tilfælde formentlig fordi folk gerne vil prøve at se hvordan det virker, OM det virker (med deres hardware o.lign.), og få en god idé om hvad det er for noget inden de smider det de kender væk. Nogen gør som jeg gør på mit arbejde fordi mange arbejdspladser er inkarneret Windows miljøer, men nogen gør det sikkert af andre årsager.

Hvad er årsagen til at DU dual-booter? Forsøger du bare at gøre hvad du kan for at komme så lang væk som muligt ét trin af gangen fra Windows at du ligefrem vil gøre tingene mere besværligt for dig selv, eller hvad?

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Hvorfor dual-boot?

Indlægaf eitreach » 4. sep 2007, 16:37

Grunde til jeg dual-booter, pt:

1: Man lærer hele tiden. Når der er noget man ikke helt har lært, er det rart at have et system hvor man kan få det gjort. Eksempelvis med den flash mp3-afspiller jeg har nævnt i en anden tråd.

2: Guild Wars.

Jeg foretrækker Ubuntu til at arbejde i, og faktisk også at spille i - men Guild Wars vil bare ikke fungere optimalt i Linux - og siden det er noget jeg spiller meget med kæresten, er det ikke noget jeg vil undvære.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Hvorfor dual-boot?

Indlægaf Wikzo » 4. sep 2007, 18:32

Jeg havde dual boot på min bærbare indtil for ganske nyligt; nu kører jeg 100% Ubuntu.

Jeg havde Windows før, fordi dette er en skolepc. Jeg skulle være sikker på, at den virkede ordentligt, og at den kunne connecte til trådløst internet. Jeg har nu prøvet systemet ud, og det endte med et drab på Windows ... and I'm never going back :P

Selv tror jeg, at de fleste dual boot'er på grund af Windows-spil, eller fordi de ikke rigtig "tør" tage skridtet fuldt ud. Hvilket jo egentlig er fint, hvis man gerne vil have noget fra begge systemer :)
Billede

Volle
Indlæg: 334
Tilmeldt: 19. maj 2007, 08:23
Geografisk sted: Odense

Hvorfor dual-boot?

Indlægaf Volle » 4. sep 2007, 21:01

Jeg har dualboot, men kun som backupsystem. Og så har jeg brugt det til lige at have tid til at lære om linux. Men jeg er helt klart til Ubuntu nu, der er stadig dualboot, men den booter i Ubuntu automatisk. Mit eneste problem er at mit regnskabsprogram ( summasummarum) ikke kan printe fra wine, så det er installeret i virtualbox nu. Ubuntu er dejligt, stabilt og med Compiz Fusion, ja så kan end ikke Vista være med. Er Ubuntu først sat rigtigt op, har det slet ikke alle de hosteanfald som windows har.
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Hvorfor dual-boot?

Indlægaf tbresson » 5. sep 2007, 11:48

eitreach:

Hvad så hvis du sidder og spiller Guild Wars, og så skal du i seng, og du tænker jeg skal da lige checke mail og din mail client er på din Ubuntu, så skal du reboote ?

Jeg må indrømme jeg spiller ret meget, så jeg synes nu det er meget rart at når jeg lukker spillene ned så kan jeg lige gøre dit eller dat uden at reboote.

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Hvorfor dual-boot?

Indlægaf eitreach » 5. sep 2007, 12:05

Jeg bruger webmail, så det problem har jeg ikke. :)

Generelt kan jeg gøre det jeg i Windows, i Ubuntu - og det i Ubuntu, i Windows - det virker bare bedre i Ubuntu, så der er jeg mest. Jeg rebooter generelt bare sjældent.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Hvorfor dual-boot?

Indlægaf thj01 » 5. sep 2007, 13:55

jeg har dualboot - men bruger det ikke.

Næste gang jeg sætter mig ned og reinstallerer ubuntu (nok først med 7.10'eren) ryger XP. Jeg bruger det ikke. XP er bare træls fyld på en for lille harddisk.

og så får jeg min bærbare for mig selv!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Pharao
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13. sep 2007, 20:18
Geografisk sted: DaN

Hvorfor dual-boot?

Indlægaf Pharao » 13. sep 2007, 20:31

Jeg bruger dual-boot, fordi jeg først igår installerede Ubuntu, dette er gjort fordi jeg er træt af Windows, men er nok en tryghedsnarkoman, for jeg har været med siden de gode commodore 64 dage, dos, win31 og frem.

Jeg har da før prøvet diverse Linux systemer, men de var nok lidt for langhårede, samtidig var det svært at få hjælp, idag hvor næsten alle er online, er der jo heldigvis hjælp at hente, men der går nok lidt tid inden XP ryger sig en tur, da det for mig er noget kendt og Ubuntu er nyt...

Men Ubuntu kører nu alligevel en del bedre end Windows, så er da absolut ikke utilfreds, jeg skal jo bare lære nye måder at arbjede på, med installationer af diverse ting, de få spil jeg hygger mig med, kan med garanti køre i Wine, så gamle er de (heldigvis)

CyberKurt
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29. okt 2007, 13:36

Hvorfor dual-boot?

Indlægaf CyberKurt » 29. okt 2007, 13:57

Hejsa.

Jeg kører Vista, og vil dual-boote med Ubuntu, MEN:

Efter endt installation, som kører fejlfrit, og når jeg så genstarter, så starter den bare op i Vista. Jeg får ingen bootmenu?

Jeg vil køre Ubuntu på en seperat HD som jeg har delt op således:

- 1. part: 40gb ext3.
- 2. part: 120GB NFTS
- 3. part: 6GB swap.

Se evt. disk oversigt her: http://denmarksolar.com/disks.jpg

Jeg håber der er nogle venlige sjæle herinde som kan hjælpe mig.


På forhånd tak

Vh

Erik

.

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster