Få fuldt udbytte af din CPU

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Deldo
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23. dec 2009, 00:21

Få fuldt udbytte af din CPU

Indlægaf Deldo » 4. jan 2010, 14:43

Nu har jeg brugt Ubuntu i godt og vel to år. Og jeg er stadig meget tilfreds.
Men jeg har oplevet at Ubuntu er blevet langsom i nogle installationer.
Og det har jeg svaret på nu.

Men jeg vil gerne forklare lidt om hvorfor din CPU evt. yder mindre end den burde. De er overclocket, hvilket vil sige at de bruger den energi der er nødvendig. Så skriver du f.eks. i OpenOffice er din ydelse ikke særlig høj, men spiller du et spil, så forhøjes ydelsen automatisk. Dette gøres for at spare strøm, men også for ikke at udvikle unødvendig varme. Egentlig ganske smart, men mekanismen kan hos nogle svigte og nærmest give en permanent lav ydelse. Jeg vil huske at sige, at det helt er op til dig selv om din CPU skal køre på maksimum eller clocke.

Virker din computer unormal langsom i forhold til hvad den skulle kunne yde?
Først åbner du en terminal og skriver "cat /proc/cpuinfo" - uden gåseøjnene.
Du får nu noget som ser sådan ud:
Billede

Led nu efter det der hedder "cpu MHz" og se om tallet ligger under det din CPU skal kunne yde. Min er på 2 MHz, hvorimod den kun var på 0,8 (800.000 MHz) før.

Har du konstateret at den er for lav, så gå igen til terminalen og skriv "sudo apt-get install cpufreqd" - uden gåseøjnene.
Programmet sørger i de fleste tilfælde for at tallet i CPU Mhz bliver ens med CPU'ens omtalte ydeevne. Gør den ikke det, skal du ind og narre computeren til det, men da jeg ikke selv kan genskabe situationen, kan jeg heller ikke give en erfaring og guide til det.

Jeg håber at det er til at forstå.

Rune
Senest rettet af Deldo 7. jan 2010, 12:46, rettet i alt 1 gang.

jlouis
Indlæg: 56
Tilmeldt: 10. aug 2009, 00:23
IRC nickname: jlouis

Re: Få fuldt udbytte af din CPU

Indlægaf jlouis » 5. jan 2010, 01:46

Deldo skrev:Nu har jeg brugt Ubuntu i godt og vel to år. Og jeg er stadig meget tilfreds.
Men jeg har oplevet at Ubuntu er blevet langsom i nogle installationer.
Og det har jeg svaret på nu.

Virker din computer unormal langsom i forhold til hvad den skulle kunne yde?
Først åbner du en terminal og skriver "cat /proc/cpuinfo" - uden gåseøjnene.
Du får nu noget som ser sådan ud:

...

Led nu efter det der hedder "cpu MHz" og se om tallet ligger under det din CPU skal kunne yde. Min er på 2 MHz, hvorimod den kun var på 0,8 (800.000 MHz) før.


Moderne CPU'er (sådan efter Pentium III Tualatin eller sådan noget) laver speedstep. De clocker op og ned efter hvor meget der er behov for. Det gøres dels for at spare strøm, dels for ikke at udvikle mere varme end højest nødvendigt. Når den skriver 800Mhz er det fordi at dyret er clocket ned når du checker det. Hvis du belaster maskinen skulle den gerne vise et noget højere tal.

De nyeste Core i5 og Core i7 kan lave endnu grummere ting, hvor nogle cores køres med en hastighed og andre køres med en anden. Den kan endda finde på at overclocke den ene af cpu'erne så længe varmen ikke bliver for problematisk.

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: Få fuldt udbytte af din CPU

Indlægaf pollute » 5. jan 2010, 10:42

Jeg har i mit panel tilføjet en CPU måler. Når man klikker på den kan man også indstille ydelsen på CPU'en. Jeg kan indstille den i fire forskellige settings Conservative, On demand, Performance og Powersafe. Jeg kan også indstille selve ydelsen til enten 1,2 Ghz, 1,6 eller 2. Jeg tror dog at fleksibiliteten af denne ydelse står og falder på hvilken CPU man har.


Venlig hilsen

Søren Jakobsen
Min computer er en Acer Predator G3610

Deldo
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23. dec 2009, 00:21

Re: Få fuldt udbytte af din CPU

Indlægaf Deldo » 7. jan 2010, 12:49

jlouis skrev:Moderne CPU'er (sådan efter Pentium III Tualatin eller sådan noget) laver speedstep. De clocker op og ned efter hvor meget der er behov for. Det gøres dels for at spare strøm, dels for ikke at udvikle mere varme end højest nødvendigt. Når den skriver 800Mhz er det fordi at dyret er clocket ned når du checker det. Hvis du belaster maskinen skulle den gerne vise et noget højere tal.

De nyeste Core i5 og Core i7 kan lave endnu grummere ting, hvor nogle cores køres med en hastighed og andre køres med en anden. Den kan endda finde på at overclocke den ene af cpu'erne så længe varmen ikke bliver for problematisk.


Jeg har tilføjet et lille afsnit i guiden nu. Det havde jeg slet ikke tænkt på, så mange tak.

pollute skrev:Jeg har i mit panel tilføjet en CPU måler. Når man klikker på den kan man også indstille ydelsen på CPU'en. Jeg kan indstille den i fire forskellige settings Conservative, On demand, Performance og Powersafe. Jeg kan også indstille selve ydelsen til enten 1,2 Ghz, 1,6 eller 2. Jeg tror dog at fleksibiliteten af denne ydelse står og falder på hvilken CPU man har.


Det gør den også. Der er milevidt forskel på de forskellige CPU'er.

knxville
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21. jan 2010, 16:22
IRC nickname: knxville

Re: Få fuldt udbytte af din CPU

Indlægaf knxville » 21. jan 2010, 17:20

Nyttig info! Tusind tak!... Synes også det var underligt at jeg kørte 16-20% cpu når jeg bare havde avant, irc, exaile og firefox kørende.. nu røg den ned på en 2-6%..

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst