Guide-program til ubuntudanmark.dk's guides?

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Guide-program til ubuntudanmark.dk's guides?

Indlægaf lath » 9. jul 2009, 05:42

Hej Alle

Mit ærinde med mit indlæg her er for at vejre stemningen for nogle observationer og et forslag til 2 software-projekt(er), som jeg selv gerne sætte i gang og arbejde på:

1. Observationer
  • Der er ved at være mange guides og ...
  • endnu flere problemer som er løst , hvilket er rigtig godt, men ...
  • De er svære at finde - især problemer som er løst.
  • Guidene kan være svære at bruge for nybegyndere ud i (Ubuntu) Linux.
Man kommer langt med forum systemets egen søge-funktion, og så selvfølgelig Google.

Den meget omtalte wiki vil hjælpe meget, og brug af GUIen i stedet for Terminal-kommandoer hjælper også, men det kan efter min mening gøres meget bedre.

2. Projekt

2.1. Formål
Det skal efter min mening være ...
  • 1) ... nemmere at finde (søgning) ...
  • 2) ... nemmere at bruge (brugervenlig interaktiv guide) ...
... en guide eller en vejledning som er en løsning til et bestemt problem.

Specielt om punkt 2 kan jeg nævne at det kan løses som en slags on-line interaktiv guide, som generere og udfører et script på brugerens computer.
Sikkerhedsmæssigt kan scriptet blive signeret ved brug af public-key kryptografi.

3. Logisk Analyse
Herunder beskrives mulige måder at opnå formålet

3.1 Projekt 1: Guide Søgning
Søgninger kan gøres nemmere ved at tilføje information til en guide eller en løsning til et problem ved at tilføje såkaldt metainformation. Metainformation er information om information. Metainformation har været diskuteret på postlisten i form af om guides skulle tagges med flere ord, som indeholder information hvad guiden eller løsningen til et problem behandler.

Tilmed kunne man lave en synonym-ordbog, så en søgning f.eks. har viden om at 8.04 i forbindelse med Ubuntu også er det samme som "Hardy Heron".

Fordele for en bruger: Det vil være nemt at finde en eller flere guides der er den helt rigtige løsning, da søgningen har det der hedder kontekst information - altså information (metainformation) om sammenhænge imellem informationer

3.2 Projekt 2: Brugervenlig interaktiv guide

3.2.1 Lidt om brugervenlighed
Brugervenlig handler om menneskers interaktion med maskiner. Et program/hjemmeside er brugervenligt, hvis programmet/hjemmesiden gør det samme som hjernen har en forventning om vil ske. Brugervenlighed hører ind under perceptionspsykologi.

Projektet vil have fokus på brugervenlige guides, samt sikkerhed, pålidelighed og stabilitet for softwaren

3.2.2 Brugervenlig guide

Dette projekt går ud på at lave en on-line HTML generator, som arbejder ved hjælp af et DSL (domæne specifikt programmeringssprog) - her er domænet guide.

Projektet består af 2 programmer:
  • HTML generatoren (en compiler med en HTML front-end).
  • En plugin og/eller program som køres på brugerens computer

Generatoren og programmet udgør et distibueret system (et system med mindst 2 systemer i et netværk) som virker således:

Generatoren genererer en/flere HTML sider med links imellem siderne på baggrund af de instruktioner som guide forfatteren har skrevet i det domæne specifikke programmeringssprog (DSL). Til sidst genereres der et script med en speciel filendelse ud fra de valg som brugeren måtte have fortaget.

Med browseren downloades scriptet, som f.eks. kan aktivere et plugin i f.eks. Firefox. Pluginet starter programmet, som udfører guiden med et minimum af bruger indvolvering - måske skal kun kodeord skrives for at opnå superbrugerrettigheder?

Fordele for brugeren (projekt 2): Brugeren søger (via projekt 1) efter en guide og vælger herefter en interaktivguide - foretager nogle valg (måske slet ingen) - downloader scriptet via pluginet som installerer scriptet efter at scriptet er verficeret til at være ok (signering ok, og scriptet er der ikke manipuleret ved) og udfører det efter at brugeren har indtastet kodeord.

Det foregår grafisk og er derfor nemmere end lange lister om at gøre bestemte ting i GUIen eller tilsvarende kortere/længere lister af terminal-kommandoer.

/Lars

P.S. Det skal lige nævnes at jeg før har lavet DSL + et IDE (grafisk programmeringsmiljø) til styring af en robotarm, et transportbånd, og aflæsning af en vejecelle (vægt) via noget specialbygget hardware med tilhørende indlejret software.

Hele det systemet tog omkring 1,5 mandeår at lave.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brandt
Indlæg: 166
Tilmeldt: 17. maj 2009, 13:04
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Guide-program til ubuntudanmark.dk's guides?

Indlægaf Brandt » 9. jul 2009, 22:07

Men hvis det hele sker automatisk hvordan lærer man så noget nyt?

/Brandt

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Guide-program til ubuntudanmark.dk's guides?

Indlægaf lath » 10. jul 2009, 06:39

Brandt skrev:Men hvis det hele sker automatisk hvordan lærer man så noget nyt?

/Brandt


Jeg har ydet (professionel*) support lang tid nok til at jeg er helt sikker på at flertallet gerne vil have det til at foregå så automatisk som muligt, og hvis man absolut vil kan man studere koden i scriptet, som skal udføres på sin computer - ligesom med al anden Open Source software.

/Lars

*: altså ikke kun på ubuntudanmark.dk og tilhørende IRC kanaler, men også telefonisk, i folks hjem, og på værksteder.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Guide-program til ubuntudanmark.dk's guides?

Indlægaf lath » 10. jul 2009, 21:25

Til Projekt 2)

XForms 1.1 ser ud til at være en god løsning.

F.eks Oberon Forms http://www.orbeon.com/
Billede
som IDE til at lave en guide i.

og X-Smiles fra http://www.xsmiles.org/ som kører på brugerens computer
Billede
til at laver interaktive guides med 3D/2D grafik, vektorgrafik, film, lyd ..., samt interaktive formularer (billedet er fra X-Smiles med digitv).

X-Smiles på en Nokia 9500 communicator:
Billede

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

fryggy
Indlæg: 24
Tilmeldt: 10. apr 2009, 00:24
Geografisk sted: Ringsted

Re: Guide-program til ubuntudanmark.dk's guides?

Indlægaf fryggy » 27. jul 2009, 22:10

Projekt 1 synes jeg lyder som en god ide, for i min optik er der for lidt styre på guides og how-tos. Dit forslag med forbedret brugervenlighed og en bedre indekserbar søgning lyder derfor fornuftigt.
Meeeeeen deler absolut ikke din holdning til automatisk udførelse af de ting vores guides beskriver. Jeg mener at den eneste / bedste måde man lære terminal-sprog og strukturen bag / i Ubuntu er ved at prøve at forstå det der står i guides og derefter prøve med andre tilsvarende ting, for at se om man har forstået tanken bag den operation man ønsker at udføre.
Dermed ikke sagt at jeg ikke stadig synes at et mere søgbart og overskueligt interface til organisering af guides er på sin plads, men det er ikke et ubetinget hurra fra min side.
Frederik | Zepto 3415W | Intel Core 2 Duo 2,5 GHz |4 GB RAM 800 MHz | GeForce 8600GT 512 MB | 200 GB 7200 rpm

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Guide-program til ubuntudanmark.dk's guides?

Indlægaf Jarlen » 28. jul 2009, 14:20

fryggy skrev:Projekt 1 synes jeg lyder som en god ide, for i min optik er der for lidt styre på guides og how-tos. Dit forslag med forbedret brugervenlighed og en bedre indekserbar søgning lyder derfor fornuftigt.


Det er blandt andet nogle af de ting der vil blive forbedret på det nye site. Inputs er altid velkomne :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster