skærmopløsning på 600x800

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
sio2
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28. jun 2007, 15:09
Geografisk sted: Ebeltoft

skærmopløsning på 600x800

Indlægaf sio2 » 30. jun 2009, 14:45

Jeg har haft problemer med min nieces laptop m50 med SiS 671mx grafikkort.
Den ville kun lave en skærm opløsning på 600x800.

Efter at havde ledt igennem mange fora, også dette, har jeg fået lidt input her og der og tilsidst løst problemet - det tog 4 dage, med mange timer. Derfor har jeg et forslag til en guide der kan løse problemet.

Jeg er ikke ligefrem en haj til Linux, jeg kan bare godt lide at få det til at virke, og det kan garanteret laves smartere, men det her virkede for mig.

Her er guiden.
1.
Under system->administration åbnes logind-skærm. Under sikkerhed sættes x i "Tillad lokal system-administrator login" , luk igen. Terminalen åbnes og der laves et root password.

tast "passwd root" herefter din adgangskode. Systemet beder derefter om en UNIX kode 2 gange, indtast en kode du kan huske.

Log af og log ind igen med brugernavn "root" og den UNIX kode der lige er lavet.
Under "Steder" åbens "Maskine" klik på filen etc derefter filen x11 højre klik på filen xorg.conf -> tryk på egenskaber. Under rettigheder -> Andre klik "Læse og Skrive"

(har prøvet alt fra SU til SUDO og chmod, det virker bare ikke på den laptop)


2.
Log ud og log ind igen som normal bruger. Under Steder -> klik på maskine. Åben filen etc, åben filen x11, højre klik på filen xorg.conf og åben med tekstredigering. Næsten nederst er der en sektion med "section monitor, inden linien "Endsection" indsættes følgende 3 linier;

HorizSync 30-83
VertRefresh 56-76
option "DPMS"

Husk der er forskel på store og små bogstaver.
Tallene kan variere fra pc til pc.
Tryk på gem, også selvom der ikke kan laves en sikkerhedskopi.

Genstart og din laptop har herefter en normal skærm.

Håber der er nogen der kan bruge guiden da jeg kan se at der rigtig mange der har samme problem og der får folk til at fravælge ubuntu.

MVH

Henrik Moeslund
Fri OSvalg til alle

Brugeravatar
MikeDK
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25. nov 2006, 15:50
IRC nickname: MikeDK
Geografisk sted: København Ø

Re: skærmopløsning på 600x800

Indlægaf MikeDK » 6. jul 2009, 20:42

hhmmm og det mener du er meget smartere??? alt det arbejde kunne være gjort med meget få klik og skrivelser.

og det med at gøre at en almindelig bruger kan ændre på xorg.conf uden at bruge password/kodeord er ikke særligt smart

Bare lige en lille reminder om at at andre brugere der ser denne ikke skal kaste sig direkte ud at denne guide her.

Mvh mikedk
HP EliteBook 8560w | Intel Core i7-2670QM (2,23Ghz) | BogoMIPS: 4390.05 | 6MB L3 |
NVIDIA GF108GLM [Quadro 1000M] | 8GB Ram |
Kubuntu 14.04 æder hvad den får serveret, Kubuntu 20.04 OG Kubuntu 20.10 vil den slet ikke boote overhovedet.

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster