Flash i Ubuntu

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Flash i Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 11. jun 2009, 16:57

Flash i Ubuntu

Lad være med at hente flash fra feks. Youtube og ekstrabladet, det virker sjældent efter hensigten og man risikere at der opstår konflikter som kun kan løses med en ny install af ubuntu !!




Jeg har efterhånden hørt mange gange, at Ubuntu ikke kan køre flash, som man bla. bruger på Youtube - dette er ikke et generelt problem og jeg vil her gerne vise hvordan man henter flash i Ubuntu, både i 32 og 64 bit udgaven.


Som udgangspunkt er der ikke flash understøttelse i Ubuntu og brug af feks. Youtube vil give dette resultat :

Billede

Dette kan dog både i 32 og 64 bit udgaven af Ubuntu, løses ved at hente pakken ”flashplugin-nonfree” (Bemærk: at 64 bit kører hurtigere med den flash løsning, som er beskrevet senere i dette indlæg), det kan gøres fra :

System>administration>synaptic pakkehåndtering (brug ”Søg” i stedet for ”Hurtigsøgning”)
Programmer>tilføj-fjern (husk at indstille den til ”Alle tilgængelige programmer”)
Programmer>tilbehør>terminal (med kommandoen: sudo aptitude install flashplugin-nonfree )

I alle 3 nævnte tilfælde, skal man indtaste sin brugerkode for at man kan installere, indtast din "brugerkode" (koden er usynlig imens man skriver den) og tryk ”enter”.

Så ser det sådan ud efter genstart af firefox med ”flashplugin-nonfree” :

Billede







BEMÆRK AT DENNE TRÅD ER LÅST FOR INDLÆG - DETTE SKYLDTES AT JEG PÅ FORHÅND VED, AT HVIS IKKE DETTE VIRKER, ER DET MEGET FORSKELLIGE LØSNINGER OG FEJLSØGNINGER SOM SKAL BENYTTES, SÅ DERFOR HENVISER JEG FOLK TIL AT STILLE SPØRGSMÅL I FORUM KLIK HER (OPRET EN NY TRÅD OG BESKRIV PRÆCIST HVAD DU INDTIL VIDERE HAR GJORT, SAMT HVAD FEJLEN ER).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster