Hvorfor bruges kommandoer til support (guide)

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Hvorfor bruges kommandoer til support (guide)

Indlægaf Christian.Arvai » 6. jun 2009, 16:25

Dette er ikke skrevet for at starte den gamle (og evindelige) debat om emnet, men mere for at forklare nye ubuntu brugere, hvorfor de ofte får support via kommandolinier i terminalen, i stedet for den grafiske løsning.






Som ny ubuntubruger kan det være en smule forvirrende at lære brugen af terminalen (programmer>tilbehør>terminal) og kommandolinier, de fleste vil være vant til at installere programmer på den grafiske måde – fordi de er kommer direkte fra en windows pc.


Der er som udgangspunkt 3 muligheder for at installere programmer i ubuntu:

System>administration>synaptic pakkehåndtering (brug ”Søg” i stedet for ”Hurtigsøgning”)
Programmer>tilføj-fjern (husk at indstille den til ”Alle tilgængelige programmer”)
Programmer>tilbehør>terminal (er kommando baseret)

I alle 3 nævnte tilfælde, skal man indtaste sin brugerkode for at man kan installere, indtast din "brugerkode" (koden er usynlig imens man skriver den) og tryk ”enter”


Ubuntu er således ganske glimrende til at håndtere grafisk program install og de fleste brugere vil nemt kunne finde ud af tilføj-fjern og synaptic - som sådan kan jeg personligt godt forstå, at nye brugere vil foretrække den grafiske løsning og i de tilfælde, hvor folk direkte i forum skriver at de foretrækker grafisk support, vil de fleste kunne få dette.


For os som skal give supporten, er en af de store fordele ved terminalen , at vi er mere sikre på hvad der sker og hvordan man kan ændre på det igen, vi har desværre set fejl og misforståelser i forum - som nemt kunne være undgået, hvis folk havde fået en kommandolinie, i stedet for selv at lede i tilføj-fjern eller synaptic efter programmer.


Hvis man i tilføj-fjern glemmer (eller ikke bliver gjort opmærksom på) at man skal indstille den på ”Alle tilgængelige programmer”, eller at man i synaptic ikke bruger ”Søg” men ”Hurtigsøgning”, kan man ikke finde alle pakker og der er i enkelte tilfælde – som feks. med programmet xchat, mulighed for at finde 2 programmer der starter med ”xchat”, denne fejl har jeg set flere gange efterhånden og det kunne være undgået med en enkelt kommando:

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install xchat

hvilket sikre at man får præcist det program som var hensigten, desuden kan der være enkelte programmer - som feks. Medibuntu, der er så besværlige at installere på den grafiske metode, at jeg til enhver tid vil anbefale folk at installere dem via terminalen.


Et problem kan også være i de situationer, hvor man skal have hardware specs. (info om hardware), hvis ikke folk 100% ved det, kan en enkelt kommando som:

Kode: Vælg alt

lsb_release -a && uname -a && lspci

giver info om hvilken udgave af ubuntu det drejer sig om, hvilken bitudgave det er, samt en liste med hardwareinfo, hvilket kan være meget afgørende for at et problem overhovedet kan løses.

En anden ting er så vanens magt, generelt foretrækker de fleste nye brugere den grafiske løsning, men efterhånden som de så får lært terminalen at kende, skifter de stille og roligt over til at bruge denne, resultatet er så at de erfarne brugere som yder support i forum, er vant til selv at løse ting via terminalen – hvilket resultere i at vi så yder support på den måde vi selv er vant til og hvor vi ved at der er mindst chancer for misforståelser og andre menneskelige fejl.

Så generelt vil jeg anbefale, at dem som helst vil undgå terminalen, skriver i deres indlæg "at de vil foretrække grafisk support i det omfang hvor det er muligt", hvis man gør dette skal man blot være klar over, at der så er flere af dem som supporter i forum, der enten ikke kan svare med en grafisk løsning eller alligevel skriver en kommandoløsning - men tag lige med at det er gratis support baseret på frivillig indsats, så forvent ikke at de ”gamle rotter” ændre deres metoder til grafisk, bare fordi andre bedre kan lide dette.



Her et nogle af de guides, hvor man kan lære lidt mere om brugen af terminalen:

freedomnotbeer.dk
Snydeliste til aptitude
fosswire.com
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: Hvorfor bruges kommandoer til support (guide)

Indlægaf cmay » 6. jun 2009, 17:16

tak for indlægget :)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvorfor bruges kommandoer til support (guide)

Indlægaf Christian.Arvai » 6. jun 2009, 18:57

Det var så lidt :D


Jeg skrev det mest fordi at jeg syntes det er synd for ubuntu, at der stadigt er det rygte om at "det er for nørder og alt er i kommandoer" - fordi langt det meste kan løses grafisk, så der er intet belæg for denne påstand.

Men til support i dette forum, har jeg efterhånden set så mange misforståelser - som nemt kunne være undgået ved en simpel kommando, at jeg lige syntes at nye brugere skal se det fra begge sider.

Ikke ment på den måde at vi skal gøre alt via terminalen, jeg syntes faktisk at vi bør supporte på den grafiske måde (hvis dette er muligt) - men i mange tilfælde er det mere præcist at gøre det fra terminalen, hvilket jeg lige ville fortælle årsagen til.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Hvorfor bruges kommandoer til support (guide)

Indlægaf laoshi » 6. jun 2009, 19:55

Jeg har allerede sagt det til christian over irc - men jeg vil også gerne gentage offentligt, at jeg med glæde vil skrive under på hvert et ord i hans redegørelse for fordelene ved at bruge terminalen når det er muligt.
Visse ting kan man sagtens gøre på den grafiske måde, men hvis man skal sikre størst mulig entydighed og support på tværs af skrivebordsmiljøer, så er terminalen den absolut letteste måde at gøre tingene på.
Jeg har bestemt intet mod grafiske løsninger og bruger dem gerne til mange opgaver, men som thj01 skrev i et andet indlæg om samme emne, så har man med terminalen en Ferrari - som man ikke ønsker at lægge en klods under speederen på.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: Hvorfor bruges kommandoer til support (guide)

Indlægaf cmay » 6. jun 2009, 20:24

linux er også kommet langt siden det her : http://groups.google.com/group/comp.os. ... 53268b0a1b

men om det stadig er for nørder og geeks ved jeg ikke rigtigt. jeg mener ikke jeg er at betragte som hverken nørd eller geek .
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvorfor bruges kommandoer til support (guide)

Indlægaf Christian.Arvai » 6. jun 2009, 20:50

cmay skrev:om det stadig er for nørder og geeks ved jeg ikke rigtigt. jeg mener ikke jeg er at betragte som hverken nørd eller geek .

Ok .... ikke for at fornærme nogle, men alle mine børn på 7-8-10 år kan installere selv via tilføj-fjern, det siger da lidt om brugervenligheden i ubuntu :) .
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: Hvorfor bruges kommandoer til support (guide)

Indlægaf cmay » 6. jun 2009, 21:12

ja ubuntu er meget bruger venlig og derfor bruger jeg også den på min laptop.

og selv om jeg så på den anden side har en minix installation til at stå for sjovs skyld synes jeg stadig ikke jeg er nørd eller geek.

iøvrigt så selv om det er måske også længe siden så synes jeg at mindes den tid hvor geeks var den type som kun snakker i hex og regner alt i binære tal.

men det kan være jeg også har mine fordomme :)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Hvorfor bruges kommandoer til support (guide)

Indlægaf Warhawk » 6. jun 2009, 21:23

christian.arvai skrev:Ok .... ikke for at fornærme nogle, men alle mine børn på 7-8-10 år kan installere selv via tilføj-fjern, det siger da lidt om brugervenligheden i ubuntu :) .

Hehe, det er jo absolut ikke nogen fornærmelse, men viser bare hvor alsidig og brugervenlig Ubuntu er. Så er man som forælder heller ikke bange for at lade sine børn installere noget, da man ved at der ikke ryger malware med.

Tilslutter mig absolut også dine argumenter, Christian. Terminalen er det mest kraftfulde værktøj, som ingen GUI kan hamle op med på hastighed og mulighed for flere samtidige kommandoer.

Men forstår også argumentet med helt nye brugere, som foretrækker GUI til alt.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster