til inspiration [personlig ubuntu installtion ]

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

til inspiration [personlig ubuntu installtion ]

Indlægaf cmay » 17. maj 2009, 05:53

jeg har skrevet en lille gennemgang som dækker hvordan jeg installer min ubuntu med openbox og hvordan jeg har systematiseret det efter det kritiere at det skal være nemmest at have med at gøre og alligevel ikke helt nødvendigvis skal ende med at være det samme resultat hvergang selv om det ville nemt kunne lade sig gøre.

først og fremmest kan jeg meget godt lide at gøre mine ting helt personlig så dermed er dette vel som sådan ment som inspiration alene. jeg følger heller aldrig en kogebogs opskrift til punkt og prikke selv om jeg bliver sat på den opgave at forsøge. (jeg ejer iøvrigt ikke nogen kogebøger overhovedet andet end en vegetarisk grundbog)

lige først en enkelt men ærligt ment advarsel:
hvis man har tænkt sig at forsøge noget i denne stil skal man være opmærksom på at selv om dette her er meget enkelt kan man godt forbedre sig på der bliver rodet så meget rundt på tingene at man skal nok forbedre sig på at lave en back up og så muligvis geninstallere hvis man ikke følder at man kommer frem til et tilfredstillende resultat.

grunden til at jeg har lagt en del arbejde i at gøre alt så automatisk så muligt er blandt andet fordi jeg på med jævne mellemrum afinstallere og geninstaller ubuntu på mine gamle computere og for at det bliver nogen lunde ensarted fra gang til gang jeg geninstallere ubuntu på dem så jeg kan finde rundt i det igen har jeg lavet det til en vane at gøre tingene på en nogenlunde ens måde fra gang til gang som jeg også automatisere via små scripts.

jeg har i de fleste år jeg har brugt linux brugt gnome som jeg stadig holder meget af men er begyndt at vænne mig mere til open box.

jeg køre nogen gange med både gnome og open-box andre gange med lxde og openbox til tider er det bare enten gnome eller open-box.

derfor har jeg gjort det til en vane at installere min ubuntu på denne måde da det alligevel giver spille rum til at ændre i valg af programmer og opsætning fra gang til gang og det er blevet således så meget en vanesag jeg kan konfigure den på cirka en halv time som oftets men jeg bruger nok aldrig mere end en time på det længerer-

det første jeg gør når jeg installere ubuntu (her er det en helt frisk install af jaunty jackalope jeg bruger) er at gøre min ubuntu installation ensarted i forhold til hvordan de andre installationer jeg har af andre linux eller solaris /bsd hvor jeg ellers ikke kan finde rundt i mit eget system hvis ikke jeg gør det.

som det første kopiere jeg alle min ting fra usb stik ind på hjemmemappen så mine filer er som de er på alle de andre systemer jeg har eller har haft. jeg skifter altid skrivebords bagrund ud med et billed jeg selv har lavet i gimpen som jeg bruer som bagrund på alle mine computere på nær min terminal installation af debian ( ja ,jeg bruger stadig så gamle computere de ikke kan trække andet end ren tekstterminal).

jeg sætter også fontstørrelse til 16 så jeg kan se mens jeg arbejder. jeg har svagt syn så det er for at gøre det hele bekendt indtil jeg får konfiguret det hele som jeg gerne vil have det.

derefter så opretter jeg følgende mapper.
bin - til scripts

devel - til alt hvad der vedrører min hobby omkring programming.

wallpapers - til at have mine bagrundsbilleder og evt splash screens.

personal - billeder, sangtekster evt evt. .

music - min samling af rippet musik fra mine cd

video - en del af mine dvdvideo jeg har rippet.

e-books - en del gratis ebøger jeg har fundet rundt omkring til gratis download med tiden.

backup - jeg har en mappe til at ligge ting som jeg ved skal som brændes på cd når der er nok filer til at det er værd at ofre på at brænde en cd.



jeg har undermapper i disse også.
som hver især indholdsmæggsigt høre under den emne betegnelse som de ligger under.

dem der ligger i ./home som ubuntu selv opretter ved installationen sletter jeg.

alle de filer som ligger heri de mapper jeg har oprettet gemmer jeg alt som som backup på to usb sticks med jævne mellerum .

det vil sige jeg kopiere simplethen stort set bare kopier hele mit ./home ind på en usb stick på 8 gigabytes og på en frisk installation af ubuntu kopiere jeg fra den ind på et rent home directory.

den ene usb stick er til at tage med i lommen og den anden ligger som vigtig backup gemt godt af vejen.den indeholder ikke alle mine ting dog da den er på to gigabytes så det er kun de mest vigtige ting der ikke kan genskabes på nogen måde der ligger på den.

da jeg ved jeg altid bruger nogenlunde de samme programmer har jeg lavet en backup cd med programmet apton cd som kan bruges til at geninstaller programmer som ligger på ubuntu installtionen som .deb pakker. og tilføjes ens /apt/sources.list som kilde.

programmet er egentligt lavet til at man kan installer fra denne cd på mange computere som foreksembel en skole der skal bruge de samme progammer så man kun skal nødvendigvis hente pakkerne fra nettet og installere på en computere. programmet findes i tilføj fjern.
eller installeres med kommandoen

Kode: Vælg alt

sudo apt-get aptoncd


link til apton cd projektets hjemmeside for nærmere beskrivelse af programmet.http://aptoncd.sourceforge.net/


det vil sige rent praktisk hvis jeg skal reinstallere mens jeg er hjemme fra som for eksembel på sygehuset så tager det mig således cirka højst en halv time at genskabe den type af installation som jeg plejer at have.

det er lidt praktisk hvis jeg kommmer på hospital og ikke kan bruge internet og der går noget galt som gør jeg skal geninstallere og som nyresyg komer jeg ofte på hospital så defor ligger de ting jeg skal bruge i min taske til den bærbare samt et par live cd .

jeg skal lige i den forbindelse nævne at jeg som sådan ikke rigtigt bruger den apton cd til andet end at have mine programmer til at ligge som sikkerhed hvis jeg skal bruge et af dem et sted hvor der ikke er internet forbindelse. jeg har ikke den cd sat på som fast på min /etc/apt/source.list men vil tilføje den til sources list hvis jeg skal bruge den. jeg tager de ting jeg skal bruge samt opdateringer over nettet fra gang til gang herhjemme.

jeg bruger også mange forskellige styresystemer og afprøver alle dem jeg kan finde fordi jeg godt kan lide at eksperimenter og jeg betatester også så derfor installere jeg meget ofte i forhold til andre.

så for at få det hele til at se bekendt ud er jeg begyndt at holde mig nogenlunde til den her i teksten følgnede opskrift som jeg dog alligevel godt kan afvige fra en gang imellem :)

det næste jeg gør efter at have ført alle mine filer fra usb stick over på min friske installation af ubuntu finder jeg mine egen bagrunds billeder og personlige login skærm frem og indstiller dette.

det sted jeg har fundet mit tema til min personlige GDM-login skærm er på denne side.

http://art.gnome.org/backgrounds

på denne side kan man nok også finde et baggrunds billed man kan lide.

for nemheds skyld hvis man selv lige vil prøve dette så prøv at find denne her side http://art.gnome.org/themes/gdm_greeter?page=6 og download evt GDM-wolf login bagrunden .

den er iøvrigt tilpas simpel til man selv kan ændre den uden at kende noget som helst til xml.

hvilket jeg har gjort på denne måde.

note:
man kan naturligvis godt ændre i de andre gdm themes men nogen af dem er lidt mere avancerede og da jeg ikke kender så meget til xml så har jeg valgt dette her tema.

punkt 1

udpak filer med arkiv håndtering. der kommer et par billeder og en xml-fil man kan bruge til sit eget tema til login skærmen.

heri ændre jeg der hvor der står følgende tekst

Kode: Vælg alt

<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE greeter SYSTEM "greeter.dtd">
<greeter>

<!-- Login Manager Theme "Wolf", version 1.0. (c) 2006 by Maximilian Sommer -->

<!-- Setting the background-image -->

<item type="pixmap">
 <normal file="Wolf.jpg"/>
 <pos x="0" y="0" width="100%" height="100%"/>
</item>

<!-- Creating the box for automatic login of users -->


til at passe med et billed jeg har lavet som hedder noget andet men passer i samme størrelse som de to billeder der er i pakken. det vil sige teksten wolf.jpg ændres her til minix.jpg.

jeg husker også lige at tilføje en bemærking som gør det klart at jeg har ændret noget hvis jeg ændre i noget andre har lavet med dato.( det gør jeg vel mest grundet en slags linux bruger stolthed )

Kode: Vælg alt

<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE greeter SYSTEM "greeter.dtd">
<greeter>

<!-- Login Manager Theme "minix.jpg", version 1.0. (c) 2006 by Maximilian Sommer :hacked by cmay the 16 may 2009 :)-->

<!-- Setting the background-image -->

<item type="pixmap">
 <normal file="minix.jpg"/>
 <pos x="0" y="0" width="100%" height="100%"/>
</item>

<!-- Creating the box for automatic login of users -->


i mit tilfælde er det et billed herfra http://www.minix3.org/wallpapers/
som jeg har brugt til mit nye tema. (det jeg bruger er faktisk et ældre et fra samme side som var der engang lå som det eneste billede på siden som jeg ændrede i gimpen så det var helt personligt )

fordi jeg ikke ser så godt har jeg også lige prøvet at ændret fontstørrelse hvor det fremgår der er tale om en størrelse i filen.

example

Kode: Vælg alt

<item type="label" id="pam-prompt">
    <pos anchor="nw" x="10%"/>
    <normal color="#ffffff" font="Sans 14"/>
    <stock type="username-label"/>
   </item>

hvor der oprindeligt stod

Kode: Vælg alt

<normal color="#ffffff" font="Sans 10"/>

det er dog ikke nødvendigt overhovedet men jeg vil forsøge den slags ting først som sidst fordi måske er resultatet ikke altid lige pænt men jeg skal have en vis font størrelse for at kunne se skriften ordentligt.

jeg erstatter således de to billeder der er i den mappe som orginalen indeholdt med navn wolf.jpg til et det hedder minix.jpg og Screenshot.jpg som bare er minix billedet under navnet screenshot.jpg

og jeg har så pakket det sammen med arkivhåndering som en tar.gz under navnet minix.tar.gz og installere det nye tema under login installinger->lokal->tilføj

ved at logge ud en gang afprøver om jeg har fået stavet alle ting rigtigt og installeret temaet rigtigt. hvilket jeg som regel ikke har første gang så jeg har lige sat automatisk tidinstillet login på så jeg er sikker på at kunne logge ind. (der er en standard gdm-greeter som træder til hvis man laver ged i det men hvis den mangler grundet en fejl i installationen så kan man risikere at få sig en sort skærm istedet for man skal til og bøvle med)

efter at have konstateret det virker sletter jeg så bare de andre gdm-themes der var førhen da jeg ikke skal bruge dem mere.


man kan naturligvis godt ændre i de andre gdm themes men nogen af dem er lidt mere avancerede og da jeg ikke kender så meget eller nærmer stort set ikke overhovedet ikke kender til xml så har jeg valgt dette her tema som jeg har brugt til hver af mine egne login skærme.

efter at have arbejdet med udseende af ubuntu vil jeg lige have mine programmer og mit efterhåndend vante skrivebordsmiljø installeret.

jeg er blevet meget glad for open-box. et simpelt minimalt skrivebord uden alt for meget der forstyrre mig.

screen-shots fra den officelle openbox side findes her http://icculus.org/openbox/2/shots.php

fordi jeg har brugt gnome i lang tid er jeg også blevet meget glad for de programmer der ligger i synaptic under gnome og derfor så sletter jeg ikke altid hele gnome på en gang eller laver de samme valg med afinstalltion og installation hver gang.

men typisk så fjerne jeg de programmer som jeg ikke har brug for i gnome til at starte med. disse her som eksembel fjerner jeg altid. defor har jeg lavet et script til det formål. og fordi meget af det som jeg skal lave kan automatiseres bruger jeg scripts hvilket jeg ligger i mappen bin.

jeg skriver også nogen gange helt nye scripts eller også køre jeg mere eller mindre uændret nogen af dem jeg har som jeg jo har gemt i mappen bin og flyttet over på min friske ubuntu installation.

Kode: Vælg alt

#! /bin/bash
# fjern gnome games. tomboy
sudo apt-get remove gnome-games tomboy


jeg vil så have nogen af mine yndlings programmer installeret

Kode: Vælg alt

#! /bin/bash
sudo apt-get install openbox obconf obmenu openbox-themes  build-essential autoconf automake geany xine-ui 

der vil næsten altid være nogen pakker som bliver forslået men nogen gange er det ikke alle der giver mig lige meget mening at tage med så derfor har jeg kopieret fra terminalen den liste over forslåede programmer som jeg så kan rette i hvis der er pakker som jeg ikke vil have med hvis såfremt jeg beslutter mig for det. her tager jeg de fleste af dem med.

Kode: Vælg alt

#! /bin/bash
# tager alle de forslåede pakker med også
sudo apt-get install autoconf2.13  autoconf-archive gnu-standards autoconf-doc libtool  gettext debian-keyring g++-multilib g++-4.3-multilib gcc-4.3-doc  libstdc++6-4.3-dbg libstdc++6-4.3-doc libxine1-doc libxine-doc menu ttf-dejavu libxml2-dev


for det trediede vil jeg gerne have mit dvdplayback til at virke så den tager jeg herfra http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=766683

og installer så dermed keyring til media-buntu

Kode: Vælg alt

#! /bin/bash
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/`lsb_release -cs`.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list; sudo apt-get -q update; sudo apt-get --yes -q --allow-unauthenticated install medibuntu-keyring; sudo apt-get -q updat


og alle de codecs der skal til

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove gnash gnash-common libflashsupport mozilla-plugin-gnash swfdec-mozilla && sudo apt-get install alsa-oss faac faad flashplugin-nonfree gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse gstreamer0.10-pitfdll libmp3lame0 non-free-codecs sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin unrar



på nuværnede tidspunkt er alle programmer som jeg vil have installeret og jeg kan så dermed skifte mellem en open-box session eller en gnome session ved login skærmen ved at (på min egen gdm skærm jeg lige har installeret ) at trykke på f10 også vælge open-box session. hvis jeg trykker ja til at gøre open-box til forvalgt session vil jeg blive logget ind på open-box næste gang jeg logger ind.

jeg benytter lige lejligheden til at gøre min open-box menu simple og nem at finde rundt i med to programmer som høre til open-box. obmenu og obconf.

først vælger jeg et andet theme som jeg bruger programmet obconf til (se screenshot her-> http://icculus.org/openbox/index.php/ObConf:About).

der stiller jeg også font størrelse til lidt større end det forvalgte så jeg kan se bedre samt jeg vælger et andet theme som eksembel et ved navn miro_v2_blue eller onyx

så ændre jeg menuen med programmet obmenu så der kun er de menupunkter der skal være for at jeg synes det er nemt og overskueligt hvilket vil sige min menu hedder de tre punkter multimedia , progamming, webbrowser og terminal.

under programming har jeg geany og under multimedia har jeg rytmhbox og xine. det er praktisk og nemt at bruge obmenu som er en grafisk menu editor hvor man tilføjer eller sletter menupunkt , rootmenus og seperator og skriver navn på menu punkt samt hvilken kommando der skal køres når man aktivere et af menu punkterne.

jeg indstiller som eksembel xine ved at skrive menu punkets navn som xine og under commando ved xine

Kode: Vælg alt

xine -H --no-splash
og så starter den nemlig op uden at vise video vinduet men kun selve dvd afspilleren.

jeg fjerner gerne stort set alt fra default instillingen og nogen gange dog som oftests har jeg valgt kun så der er tre punkter på min open-box menu. webbrowser terminal og exit.

hvis man lader debian menuen være som den er default vil den opdateres når man installere nye programmer af sig selv. ellers hvis lige som jeg gør sletter det menupunkt skal man selv ind og manuelt tilføje nye programmer på menuen hvis ikke man vil starte dem fra terminalen.

jeg har så få punkter på menuen som muligt da dette er meget let for mig at overskue for jeg har nemlig nogen gange sværere ved at se hvor jeg trykker henne på for eksembel gnomes default menu end ved min tilpassed open box hvor der kun lige er det mest nødvendige kan jeg sålededes bare starte de programmer som skal bruge fra terminalen.

nu kan jeg starte med at fjerne gnome og gnome programmer. som regel gør jeg det faktisk fra synaptic men selvfølgig kan man lave et script der fjerner alle de programmer man ikke skal bruge mere samt gnome skrivebord miljø på en gang.

et færdigt script som udføre de fleste ting helt automatiseret kunne se noget i retning af således ud.
lad være at køre dette script da det er kun et skelet. jeg ændre det fra gang til gang.

Kode: Vælg alt


#! /bin/bash
step1()
{
sudo apt-get install openbox obconf obmenu openbox-themes  build-essential autoconf automake geany xine-ui  aptoncd nitrogen perlpanel lxde
# tager alle de forslåede pakker med også
sudo apt-get install autoconf2.13  autoconf-archive gnu-standards autoconf-doc libtool  gettext debian-keyring g++-multilib g++-4.3-multilib gcc-4.3-doc  libstdc++6-4.3-dbg libstdc++6-4.3-doc libxine1-doc libxine-doc menu ttf-dejavu libxml2-dev
}

step2()
{
# enabled media buntu
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/`lsb_release -cs`.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list; sudo apt-get -q update; sudo apt-get --yes -q --allow-unauthenticated install medibuntu-keyring; sudo apt-get -q update
}

step3()
{
# installere codecs og goodies
sudo apt-get remove gnash gnash-common libflashsupport mozilla-plugin-gnash swfdec-mozilla && sudo apt-get install alsa-oss faac faad flashplugin-nonfree gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse gstreamer0.10-pitfdll libmp3lame0 non-free-codecs sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin unrar
}

step4()
{
# fjerner gnome samt programmer jeg ikke bruger alligevel her
sudo apt-get remove --purge seahorse totem usb-creator
sudo apt-get remove --purge gnome-games gnome-about gnome-panel tomboy totem gnome-core nautilus
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get update
}

step1 && step2 && step3 && step4



efter at have kørt dette skript logger jeg ikke tilbage på gnome for det har jeg nu fjernet så meget af at jeg ikke kan bruge det til noget ordentligt. og ellers så var det ikke længe før jeg har fjernet det meste af gnome inden sessionen er omme.

jeg skal lige have en autostart fil lavet så jeg får min skrivebords baggrund sat fra start af. det bruger jeg programmet nitrogen til:se hjemmeside her : http://projects.l3ib.org/nitrogen/

jeg har mine billeder i en mappe i home kaldet wallpapers men man kan også sætte nitrogen til at pege på andre steder og der hvor billeder ligge i ubuntu er som regel /usr/share/backgrounds.

en autostart fil ser således ud helt simpelt start eksembel man kan copy paste fra openbox hjemmeside til en begyndelse men kan udbygges og endog ret meget efter smag og behag.

Kode: Vælg alt


#If you want to launch more programs at startup than those provided in the default autostart #file, create the file ~/.config/openbox/autostart.sh. You can run the system-wide autostart #through this file by using the command ". $GLOBALAUTOSTART". Here's an example ~/.config/#openbox/autostart.sh file:

# Run the system-wide support stuff
. $GLOBALAUTOSTART

# Programs to launch at startup
#hsetroot ~/wallpaper.png &
#xcompmgr -c -t-5 -l-5 -r4.2 -o.55 &

# SCIM support (for typing non-english characters)
#export LC_CTYPE=ja_JP.utf8
#export XMODIFIERS=@im=SCIM
#export GTK_IM_MODULE=scim
#export QT_IM_MODULE=scim
#scim -d &
jackd &
# Programs that will run after Openbox has started
(sleep 1 && perlpanel) &
nitrogen /home/cmay/wallpapers --restore



udover at starte jackd og have udkommenteret scimd så er det eneste der er ændret herfra det eksembel der ligger på open-box hjemmeside er at jeg har brugt nitrogen for at sætte baggrunds billed og bruger perlpanel i stedet for fbpanel som jeg ikke har installeret. normalt bruger jeg enten lxdepanel eller perlpanel hvis jeg bruger et panel overhovet. men jeg har prøvet at bruge python panel og gnome panel også.


man kan iøvrigt også bruge en file manager som PCmanfm som kan sætte bagrundsbilled istedet for at bruge programmet nitrogen for eksembel.

derfor har jeg også som regel installeret lxde som giver mig både panel og en filemanager. der er også en netværksmanager applet med i lxde skrivebords miljøet og det er nok det mindst krævene skrivebordsmiljø i forold til at bruge af computeres ressurcer. det næst hurtigste er jwm men begge er betydligt bedre egnet til gamle computere end gnome.

det var stort set det og det plejer ikke at tage så langt tid om at installere og configure ubuntu fordi alle de filer og scripts og personlige GDM-themes og bagrundsbilleder ligger som backup på min usb stick.

efter den første gang at have lavet dette og undervejs siden at have skrevet små scripts har jeg som resulat alt som backup der includere mine vigtige filer et par scripts og mine egne helt personlige login skærm samt min musik samling på min 8 gigabyte usb stick.

med en internet forbindelse og min usb stick eller med en cd lavet med programmet apton cd kan jeg således på under en halv time med brug af disse små scripts og de efterhånden flere personlige bagrundsbilleder og login themes jeg har lavet geninstallere og have min ubuntu computere næsten ens fra gang til gang jeg geninstaller og alligevel med utallige variations muligheder.

jeg vil dog lige gøre opmærksom på også at det er en meget dårlig ide at ligge meget personlige dokumenter på en usb stick som tjener dette formål som jeg anvender mine til hvilket jeg heller ikke har. det er kun de personlige billeder og ting jeg har lave som ligger der og altså ikke vigigere ting end hvis at jeg taber den så sker der ikke reelt noget ved andre finder den.

da jeg har installeret debian eller solaris istedet ubuntu ret mange gange og jeg bruger den usb stick hvergang da den jo indeholder mine e-bøger dokumenter billeder min musik scripts osv osv er jeg nu ved at skrive samme type scripts til også at gøre dette her på alle de andre systemer jeg opdager jeg bruger mere og mere i min hverdag så de er lige så nemme lige at sætte op på under en halv time.


håber det kunne inspirere nogen.

edit: indsat
screenshot af en openbox samt lxde installtion.
picture 1
Billede
picture 2
Billede
edit:
indsat flere screenshots:

de billeder som viser en splittet terminal er terminalen terminator som kan opdeles alt efter hvad man har brug for.
docken er cairo dock .panelet er lxpanel og bagrunden er wolf gdm-theme som jeg har brugt som skrivebordsbagrund.

Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede
venlig hilsen
cmay 2009:
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster