Hvis du er så (u)heldig at have et Intel 3000/3100 grafik

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Hvis du er så (u)heldig at have et Intel 3000/3100 grafik

Indlægaf thj01 » 1. maj 2009, 12:53

hvis du skulle være så (u)heldig at have en af disse kort, kan du risikere at compiz ikke virker. Det skyldes at compiz lægger meget vægt på 3D instruktioner, som disse kort ikke understøtter fuldt ud - eller måske rettere ikke til compiz-folkenes tilfredshed.

Du kan aktivere understøttelsen ved at bruge følgende kommando

Kode: Vælg alt

mkdir -p ~/.config/compiz/ && echo SKIP_CHECKS=yes >> ~/.config/compiz/compiz-manager


http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1134798
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

hvm
Indlæg: 232
Tilmeldt: 29. maj 2008, 09:54
Geografisk sted: København

Re: Hvis du er så (u)heldig at have et Intel 3000/3100 grafik

Indlægaf hvm » 9. maj 2009, 21:54

Jeg har et andet Intel kort, men havde også brug for dette fix - mange tak!

Klop
Indlæg: 74
Tilmeldt: 24. feb 2008, 21:38

Re: Hvis du er så (u)heldig at have et Intel 3000/3100 grafik

Indlægaf Klop » 16. maj 2009, 17:01

Tak for kommandoen.
Det er da superirreterende, at kortet er blevet blacklisted. Jeg har en Zepto Znote 6024 med X3000 grafikkort. Compiz har ellers virket upåklageligt i både 8.04 og 8.10. Selv ved brug af denne kommando hakker Compiz nu -Nedern!!

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Hvis du er så (u)heldig at have et Intel 3000/3100 grafik

Indlægaf Casper Hansen » 16. maj 2009, 17:15

Klop skrev:Tak for kommandoen.
Det er da superirreterende, at kortet er blevet blacklisted. Jeg har en Zepto Znote 6024 med X3000 grafikkort. Compiz har ellers virket upåklageligt i både 8.04 og 8.10. Selv ved brug af denne kommando hakker Compiz nu -Nedern!!


Der er en god grund til, at det er blevet blacklisted. Så det burde ikke komme bag på nogen, at det ikke vil fungere optimalt selv efter fikset :wink:

Jeg har selv 3100 i min laptop og der kører det perfekt.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

Klop
Indlæg: 74
Tilmeldt: 24. feb 2008, 21:38

Re: Hvis du er så (u)heldig at have et Intel 3000/3100 grafik

Indlægaf Klop » 16. maj 2009, 19:37

Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at det er mig der har lavet ged i den. Jeg finder det da bare underligt, at det i tidligere versioner har fungeret godt, men ikke gør det i denne. Det virker jo grafisk som en nedgradering, efter at have installeret 9.04.
Jeg forstår heller ikke helt det her med at blackliste. Jeg har godt nok ikke set ret mange af compiz effekterne på andre computere, så det kan godt være at det ser federe ud, men det er vel bedre at det kører nogenlunde, end slet ikke. Okay, man kan så få det til at virke nogenlunde med et fiks, men er det ikke lidt imod Open source ånden, at blackliste bestemte grafikkort?

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Hvis du er så (u)heldig at have et Intel 3000/3100 grafik

Indlægaf Casper Hansen » 2. jun 2009, 15:43

Klop skrev:Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at det er mig der har lavet ged i den. Jeg finder det da bare underligt, at det i tidligere versioner har fungeret godt, men ikke gør det i denne. Det virker jo grafisk som en nedgradering, efter at have installeret 9.04.
Jeg forstår heller ikke helt det her med at blackliste. Jeg har godt nok ikke set ret mange af compiz effekterne på andre computere, så det kan godt være at det ser federe ud, men det er vel bedre at det kører nogenlunde, end slet ikke. Okay, man kan så få det til at virke nogenlunde med et fiks, men er det ikke lidt imod Open source ånden, at blackliste bestemte grafikkort?


Hvordan er det imod at blackliste et grafikkort, der har givet problemer???

Xorg-server 1.6.0 and its related drivers will make their move to extra. This new release features input device properties, DRI2 and kernel modesetting (KMS). Note that DRI2 and KMS are only implemented by the Intel driver at this moment.

http://www.archlinux.org/news/443/
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

Klop
Indlæg: 74
Tilmeldt: 24. feb 2008, 21:38

Re: Hvis du er så (u)heldig at have et Intel 3000/3100 grafik

Indlægaf Klop » 2. jun 2009, 20:04

Nu skriver du jo selv at dit kort fungere perfekt, såå.. :D
Open source handler vel om at man selv kan vælge sin hardware. Det er vel også et mål for Ubuntu at man kan køre det på alle computere, uden at man som udvikler ligger forhindringer for dette?


Men ærlig talt, er jeg da bare frustreret over, at det har kørt superfedt i de sidste 2 distroer, men ikke gør det længere. Personlig er noget af det jeg holder allermest af ved Ubuntu, er at det er super superlækkert, uden at man skal bruge vanvittig mange ressourcer.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Hvis du er så (u)heldig at have et Intel 3000/3100 grafik

Indlægaf soundpartner » 2. jun 2009, 20:38

Klop skrev:Nu skriver du jo selv at dit kort fungere perfekt, såå.. :D
Open source handler vel om at man selv kan vælge sin hardware. Det er vel også et mål for Ubuntu at man kan køre det på alle computere, uden at man som udvikler ligger forhindringer for dette?


Men ærlig talt, er jeg da bare frustreret over, at det har kørt superfedt i de sidste 2 distroer, men ikke gør det længere. Personlig er noget af det jeg holder allermest af ved Ubuntu, er at det er super superlækkert, uden at man skal bruge vanvittig mange ressourcer.

se nu har du selv lige meldt dig til at skrive drivers til diverse hardware...
opgaven er meget nemt... du får et kort, aner ikke hvad det kan og hvordan det fungerer, du aner ikke hvilket software (firmware) der er på kortet og hvordan dette virker, og så går du bare i gang. Når du er færdig så får du et nyt kort og kan starte forfra.
hvis vi er flinke så kan du starte i dag og få 100 personer til at hjælpe dig. Til gengæld så skal du igennnem ALT hardware der findes på et halvt år. dine drivers skal testes og bugs skal rettes, og efter et halvt år så starter du forfra...
glemte jeg at sige at du forøvrigt ikke får penge for det så du skal have et arbejde ved siden af så du kan betale husleje og leve.

hell du kan jo få alle de folk du nu ellers selv kan finde til at hjælpe dig, men jeg tror ikke det hjælper dig særligt meget...
eneste trøst er at efter en 5-6 år når du har fået alt hardware til at virke så bliver deet nemmere at vedligeholde driversne, men til gengæld så er kortene så gamle at der kommer nye kort så du kan starte forfra...

held og lykke
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Klop
Indlæg: 74
Tilmeldt: 24. feb 2008, 21:38

Re: Hvis du er så (u)heldig at have et Intel 3000/3100 grafik

Indlægaf Klop » 2. jun 2009, 21:02

Jeg har naturligvis stor forståelse for, at det ikke er alt hardware der virker out-of-the-box, og det er iøvrigt heller ikke min pointe. Jeg undrer mig blot over, at man ikke længere vil understøtte et grafikkort, der har fungeret nogenlunde fint (efter min mening rigtig godt). Det er den simple logik at mit kort har fungeret, skal vi sige, måske 70 % af det ønskede, og fordi det kun virker 70%, har man bestemt, at det nu slet ikke skal fungere (altså 3d delen). Det er da mærkeligt! Dernæst kan man så i Ubuntudanmarks forum finde et fiks, så man kan få det til at virke alligevel. Er der noget jeg har misforstået, eller synes I slet ikke at det er underligt?

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Hvis du er så (u)heldig at have et Intel 3000/3100 grafik

Indlægaf Casper Hansen » 2. jun 2009, 21:48

Klop skrev:Nu skriver du jo selv at dit kort fungere perfekt, såå.. :D
Open source handler vel om at man selv kan vælge sin hardware. Det er vel også et mål for Ubuntu at man kan køre det på alle computere, uden at man som udvikler ligger forhindringer for dette?


Men ærlig talt, er jeg da bare frustreret over, at det har kørt superfedt i de sidste 2 distroer, men ikke gør det længere. Personlig er noget af det jeg holder allermest af ved Ubuntu, er at det er super superlækkert, uden at man skal bruge vanvittig mange ressourcer.

Klop skrev:Jeg har naturligvis stor forståelse for, at det ikke er alt hardware der virker out-of-the-box, og det er iøvrigt heller ikke min pointe. Jeg undrer mig blot over, at man ikke længere vil understøtte et grafikkort, der har fungeret nogenlunde fint (efter min mening rigtig godt). Det er den simple logik at mit kort har fungeret, skal vi sige, måske 70 % af det ønskede, og fordi det kun virker 70%, har man bestemt, at det nu slet ikke skal fungere (altså 3d delen). Det er da mærkeligt! Dernæst kan man så i Ubuntudanmarks forum finde et fiks, så man kan få det til at virke alligevel. Er der noget jeg har misforstået, eller synes I slet ikke at det er underligt?


Ja det fungerer fint (med guiden og på eget ansvar), men siden kortet blev blacklisted er der kommet en HELT ny version af Xorg, hvor der er blevet lavet meget om. Jeg tror ikke rigtig, at du hvad "problemet" er. Grunden til, at de har blacklisted kortet er fordi nogle af deres nye features ikke eksisterer i Intels drivers. Det har INTET at gøre med open source eller at man ikke gider at understøtte noget. Xorg og Ubuntu/andre distroer er slet slet slet ikke det samme!

Håber det gav mere forståelse...
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

Klop
Indlæg: 74
Tilmeldt: 24. feb 2008, 21:38

Re: Hvis du er så (u)heldig at have et Intel 3000/3100 grafik

Indlægaf Klop » 2. jun 2009, 22:00

Tak for det! Det gav bestemt klarhed.

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster