Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf sprocket » 25. feb 2009, 09:13

benito skrev:
@benito

Du har 2 plugins inde til media afspilning og 2 plugins inde til java. Det skaber konflikt.

System>Administration>Synaptic
Søg "mozilla-mplayer" og "makere til afinstallation"
Søg "java" og find den java plugin der hedder noget med Java(TM) Plug-in 1.6.0_03 (jeg ved ikke lige hvad den hedder helt præcist, da jeg ikke kører 32 bit)

HVIS ikke du kan finde Java(TM) Plug-in 1.6.0_03 i synaptic, så vis mig;

Kode: Vælg alt

ls /usr/lib/firefox/plugins

og

Kode: Vælg alt

ls /usr/lib/firefox-addons/plugins


@sprocket

If. med denne problematik, opdagede jeg lige noget besynderligt:
Den computer jeg har arbejdet på med alt dette har to brugere!

Værende logget på mit eget log-in fik jeg ordnet og fjernet så meget så jeg kan gå på netbank, bl.a. fjernet denne omtalte Java(TM) Plug-in 1.6.0_03.

For sjov, har vi så i dag tjekket "about:plugins" på den andet bruger! Her står BÅDE Java(TM) Plug-in 1.6.0_03 og Java(TM) Plug-in 1.6.0_10 nævnt !!!
På "Firefox/funktioner/tilføjelser/plugins" fremgår kun Java(TM) Plug-in 1.6.0_03!

Øh, hvad sker der lige der?



Hmm. Ja som wolf siger kan der ligge flere plugins i andre firefox-lignende biblioteker. Virker Java på den mærkelige login?
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.

benito
Indlæg: 124
Tilmeldt: 10. sep 2008, 15:39

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf benito » 25. feb 2009, 12:51

wolf skrev:
benito skrev:For sjov, har vi så i dag tjekket "about:plugins" på den andet bruger! Her står BÅDE Java(TM) Plug-in 1.6.0_03 og Java(TM) Plug-in 1.6.0_10 nævnt !!!
På "Firefox/funktioner/tilføjelser/plugins" fremgår kun Java(TM) Plug-in 1.6.0_03!

Øh, hvad sker der lige der?

Der sker sikkert det, at du har plug-ins liggende i flere directories end blot /usr/lib/firefox/plugins og /usr/lib/firefox-addons/plugins. Prøv at finde flere directories, hvor der indgår plugins og Firefox eller Mozilla, og se om ikke den formastelige Java plug-in ligger der.


@wolf

Har fedtet en del rundt /usr/lib, fx /firefox, /firefox-3.0.6, /firefox-addons, /jvm, /mozilla, /mozilla-firefox, uden at støde på plug-in der ku minde om noget fra Java(TM) Plug-in 1.6.0_03 ! Kan ikke lige gennemskue om der er smarte søgeværktøjer i Ubuntu til den slags.

@sprocket

sjovt nok kan jeg godt logge på netbank fra det andet log-in/bruger!
Jeg er dog ikke længere end at jeg dels måtte afinstallere alt AdblockPlus, fjerne "libstdc++5" som kom med i købet ved https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=5702, før jeg kom gennem javaen til netbank.
Bizar detalje: Jeg har en konto i Danske, og ellers konti i Eik. Jeg skal første have været inde på Danske(på begge brugere), inden jeg kan komme ind på Eik?
Bent Larsen
Zepto Znote 6214W
Ubuntu 12.04.1

sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf sprocket » 25. feb 2009, 16:21

@benito

Mærkeligt. Men det virker altså på begge brugere. Så ville jeg se igennem fingerne med det fra about:plugins. Jeg kan ikke lige umiddelbart se hvor det skulle komme fra, da du jo har slettet de andre plugins. Hvad sker der hvis du prøver eik bank først og lader den stå i et stykke tid? Java kan godt loade i baggrunden.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.

benito
Indlæg: 124
Tilmeldt: 10. sep 2008, 15:39

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf benito » 25. feb 2009, 21:14

sprocket skrev:@benito

Mærkeligt. Men det virker altså på begge brugere. Så ville jeg se igennem fingerne med det fra about:plugins. Jeg kan ikke lige umiddelbart se hvor det skulle komme fra, da du jo har slettet de andre plugins. Hvad sker der hvis du prøver eik bank først og lader den stå i et stykke tid? Java kan godt loade i baggrunden.


@sprocket
Så sker det at den lige når at loade java, jeg ser et logo og derefter fryser FF. Jeg ikke klikke nogen steder, blot tvinge FF til at lukke!
Bent Larsen
Zepto Znote 6214W
Ubuntu 12.04.1

benito
Indlæg: 124
Tilmeldt: 10. sep 2008, 15:39

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf benito » 26. feb 2009, 10:44

@sprocket

Nå, nu fik jeg denne guide: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=4329 til at virke hele vejen med Eik(også med Adblock Plus kørende), så nu bruger jeg den og dropper min Danske netbank. Jeg orker ikke at fedte mere med netbank pt. Jeg har også flere andre ting på Linux jeg ikke har oppe!

@ - alle!
Mange tak for råd og vejledning.
Bent Larsen
Zepto Znote 6214W
Ubuntu 12.04.1

bwiberg
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16. okt 2007, 20:10
Geografisk sted: Rødovre

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf bwiberg » 3. mar 2009, 19:10

Stor tak til sprocket for denne guide - virker bare første gang :D Nu kan jeg for første gang bruge Nordea netbank siden jeg fik min 64 bit maskine for 1½ år siden. Fantastisk.

klatten
Indlæg: 7
Tilmeldt: 6. mar 2009, 16:31

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf klatten » 6. mar 2009, 16:35

sprocket skrev:
3. Flyt downloadede java til mappen jvm;

Kode: Vælg alt

sudo mv jre-6u12-linux-x64.bin /usr/lib/jvm/
(vær opmærksom på at terminalen er i samme dir som jre-6u12-linux-x64.bin)


Tak for guiden, det fik det til at virke, selvom den ikke ville flytte sig som der angivet, før jeg havde lavet den mappe 'jvm' selv (frisk 64 bit installation).

sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf sprocket » 6. mar 2009, 21:09

@klatten

Ja det er rigtig. Det er fordi fra en "frisk" installation eksistere mappen jvm ikke.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.

hans
Indlæg: 92
Tilmeldt: 22. feb 2007, 21:32
Geografisk sted: Rødovre

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf hans » 11. mar 2009, 23:14

Sikke en flot guide her.
Jeg har haft tilsvarende problemer med at komme på skat.dk, og guiden her fulgte jeg i dag (11.3.09), og nu kører både skat.dk og netbank.
Glad hilsen,
Hans

Jonas13
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18. mar 2009, 23:59

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf Jonas13 » 19. mar 2009, 00:06

Tak sprocket - guiden virker også perfekt på min 32bit linux. Erstat blot amd64 med i386 og download 32bit versionen fra sun. Nu virker eik-netbank og skat.dk med digital signatur. ;)

Jmose
Indlæg: 71
Tilmeldt: 25. okt 2008, 23:33
Geografisk sted: Brejning

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf Jmose » 29. mar 2009, 15:47

Hej

Har lidt problemer med netbanken.

Har fulgt denne guide til installation af x64 Java fordi at min netbank havde begrænset funktionalitet på Icetead java. (Jeg kunne ikke lave overførsler og betale Giro)

Men tilsyneladende mangler FF simpelthen den plugin - også selvom at jeg har udført den kommando i terminalen.

System info:

Ubuntu 8.10 x64
Brørup Sparekasse (portalbank m/ nøglefil som ligger i home)

Output af About:plugins i FF


Billede

Nogen der kan guide mig videre herfra?

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf laoshi » 29. mar 2009, 17:35

Du har tilsyneladende ingen java installeret. Brug terminalen og skriv

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install sun-java6-jdk sun-java6-plugin sun-java6-fonts

Det burde hjælpe på problemet
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf sprocket » 29. mar 2009, 18:05

@Jmose

Du mangler java plugin. Hvis du har installeret java via guiden skal du køre denne kode;

Kode: Vælg alt

sudo ln -s /usr/lib/jvm/jre1.6.0_12/lib/amd64/libnpjp2.so /usr/lib64/firefox-addons/plugins/


lukke browseren og starte den igen.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.

Jmose
Indlæg: 71
Tilmeldt: 25. okt 2008, 23:33
Geografisk sted: Brejning

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf Jmose » 29. mar 2009, 18:27

laoshi skrev:Du har tilsyneladende ingen java installeret. Brug terminalen og skriv

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install sun-java6-jdk sun-java6-plugin sun-java6-fonts

Det burde hjælpe på problemet



Er det ikke den "normale" Java?

Jeg var ude efter x64 versionen, da min bank ikke virkede helt optimalt.


sprocket skrev:@Jmose

Du mangler java plugin. Hvis du har installeret java via guiden skal du køre denne kode;

Kode: Vælg alt

sudo ln -s /usr/lib/jvm/jre1.6.0_12/lib/amd64/libnpjp2.so /usr/lib64/firefox-addons/plugins/


lukke browseren og starte den igen.


Når jeg udfører den kommando siger min terminal følgende:

Kode: Vælg alt

jorgen4@Leia:~$ sudo ln -s /usr/lib/jvm/jre1.6.0_12/lib/amd64/libnpjp2.so /usr/lib64/firefox-addons/plugins/
[sudo] password for jorgen4:
ln: creating symbolic link '/usr/lib64/firefox-addons/plugins/libnpjp2.so': File exists
jorgen4@Leia:~$


Så det må jo betyde at filen allerede eksisterer...Eller hvad?


EDIT: Her er så lige mappen som java plugin burde ligge i ifølge guiden. Jeg har også prøvet bare at lave navnet om i terminal kommandoen uden held.

Billede

Jmose
Indlæg: 71
Tilmeldt: 25. okt 2008, 23:33
Geografisk sted: Brejning

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf Jmose » 30. mar 2009, 11:22

Så fik jeg det til at virke....

...Men ikke på 8.10..


Har en ekstra stationær stående til "sjov" som jeg installerede 9.04 Beta på. Installerede derefter Java som laoshi foreslog og nu virker portalbank både med indbetalinger og overførsler...

Indtil videre virker det meget godt...Men venter alligvel med at opgradere den stationære til 9.04 indtil officiel release...

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster