Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf sprocket » 6. feb 2009, 14:16

1. Fjern allerede installeret Java eller slå dem fra i din browser. (evt. søg java plugin i System>Administration>Synaptic)

2. Download seneste version; http://java.sun.com/javase/downloads/index.jsp (nuværende version "jre-6u12-linux-x64.bin" som bliver brugt i guiden)
klik download ved "Java SE Runtime Environment (JRE)" > vælg platform "Linux x64" > flueben i "i agree ....." klik continue > download filen " jre-6u12-linux-x64.bin"

3. Flyt downloadede java til mappen jvm;

Kode: Vælg alt

sudo mv jre-6u12-linux-x64.bin /usr/lib/jvm/
(vær opmærksom på at terminalen er i samme dir som jre-6u12-linux-x64.bin)

4. Gå til mappen;

Kode: Vælg alt

cd /usr/lib/jvm/


5. Tildel rettigheder;

Kode: Vælg alt

sudo chmod a+x jre-6u12-linux-x64.bin


6. Installer java;

Kode: Vælg alt

sudo ./jre-6u12-linux-x64.bin
(tryk space indtil der bliver spurgt; Do you agree to the above license terms? [yes or no], svar yes)

7. Slet java installations filen;

Kode: Vælg alt

sudo rm -r /usr/lib/jvm/jre-6u12-linux-x64.bin


8. Link til firefox 3.0.6 java plugin;

Kode: Vælg alt

sudo ln -s /usr/lib/jvm/jre1.6.0_12/lib/amd64/libnpjp2.so /usr/lib64/firefox-addons/plugins/


8. Link til Epiphany java plugin;

Kode: Vælg alt

sudo ln -s /usr/lib/jvm/jre1.6.0_12/lib/amd64/libnpjp2.so /usr/lib64/epiphany-gecko/2.24/plugins


Luk din browser, start op igen og log på din netbank.....
Senest rettet af sprocket 18. feb 2009, 15:06, rettet i alt 3 gange.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.

Klyp
Indlæg: 92
Tilmeldt: 30. okt 2008, 22:09

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf Klyp » 7. feb 2009, 06:33

Vil lige sige mange, mange tak for denne lille guide :).. Falder meget behjælpeligt..

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf soundpartner » 7. feb 2009, 08:17

sprocket skrev:1. Fjern allerede installeret Java eller slå dem fra i din browser. (evt. søg java plugin i System>Administration>Synaptic)

2. Download seneste version; http://java.sun.com/javase/downloads/index.jsp (nuværende version "jre-6u12-linux-x64.bin" som bliver brugt i guiden)
klik download ved "Java SE Runtime Environment (JRE)" > vælg platform "Linux x64" > flueben i "i agree ....." klik continue > download filen " jre-6u12-linux-x64.bin"

3. Opret mappe til java;

Kode: Vælg alt

sudo mkdir /usr/java


4. Flyt downloadede java til mappen;

Kode: Vælg alt

sudo mv jre-6u12-linux-x64.bin /usr/java/
(vær opmærksom på at terminalen er i samme dir som jre-6u12-linux-x64.bin)

5. Gå til mappen;

Kode: Vælg alt

cd /usr/java/


6. Tildel rettigheder;

Kode: Vælg alt

sudo chmod a+x jre-6u12-linux-x64.bin


7. Installer java;

Kode: Vælg alt

sudo ./jre-6u12-linux-x64.bin
(tryk space indtil der bliver spurgt; Do you agree to the above license terms? [yes or no], svar yes)

8. Slet java installations filen;

Kode: Vælg alt

sudo rm -r /usr/java/jre-6u12-linux-x64.bin


9. Link til firefox 3 java plugin;

Kode: Vælg alt

sudo ln -s /usr/java/jre1.6.0_12/lib/amd64/libnpjp2.so /usr/lib64/firefox-3.0.5/plugins/


9. Link til Epiphany java plugin;

Kode: Vælg alt

sudo ln -s /usr/lib/jvm/jre1.6.0_12/lib/amd64/libnpjp2.so /usr/lib64/epiphany-gecko/2.24/plugins


Luk din browser, start op igen og log på din netbank.....

spørgsmålet er så nu hvordan den ter sig med danske netbank der jo er syg i roen! men det måjeg lige teste på min 64bit maskine når jeg en gang kommer hjem
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf sprocket » 7. feb 2009, 12:44

@Klyp
Godt at du kunne bruge den :wink:

@soundpartner
Ja det ville være interessant. Man hører jo tit folk beklage sig over danske netbank. Selv min egen gennem portal bank har voldt mig store problemer (såsom at jeg sagtens kunne se mine konti, men ikke betale giro kort), men med denne nye sun java 64 bit kører det bare som smurt.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf Spotten » 7. feb 2009, 17:46

Hej.

Jeg melder mig lige til denne tråd da jeg også lige har installeret 64 bit igen for at se mine 4Gb RAM, MEN jeg løber så også ind i problemer med at udvikle java når jeg skal på danske banks netbank, og jeg har hentet en java fra java selv, men det virker ikke, har ellers fået en til at hjælpe mig med at sætte den op.

Spørgsmålet lyder så på hvordan får jeg ryddet op bedst muligt? Fjernet det java jeg har inde og smidt den nye ind som jeg går ud fra virker til 64 bit versionen af Kubuntu?

På forhånd tak!

sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf sprocket » 7. feb 2009, 18:48

Spotten skrev:Hej.

Jeg melder mig lige til denne tråd da jeg også lige har installeret 64 bit igen for at se mine 4Gb RAM, MEN jeg løber så også ind i problemer med at udvikle java når jeg skal på danske banks netbank, og jeg har hentet en java fra java selv, men det virker ikke, har ellers fået en til at hjælpe mig med at sætte den op.

Spørgsmålet lyder så på hvordan får jeg ryddet op bedst muligt? Fjernet det java jeg har inde og smidt den nye ind som jeg går ud fra virker til 64 bit versionen af Kubuntu?

På forhånd tak!


Jeg kender ikke vejen til synaptic pakkehåndtering i Kubuntu.
I Ubuntu er det; System>Administration>Synaptic
Der søger du "java" og "makere til fuldstændig fjernelse" de versioner af java du har installeret. Prøv også at søg "java plugin" og fjern evt. java plugins som skulle være installeret.

Du kan også i adresselinjen skrive "about:plugins" og vise os output af det. Så kan vi se hvilke java'er du har installeret.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf Casper Hansen » 7. feb 2009, 18:51

sprocket skrev:Jeg kender ikke vejen til synaptic pakkehåndtering i Kubuntu.
I Ubuntu er det; System>Administration>Synaptic
Der søger du "java" og "makere til fuldstændig fjernelse" de versioner af java du har installeret. Prøv også at søg "java plugin" og fjern evt. java plugins som skulle være installeret.


K Menu > Programmer > System > Adept Manager.

Billede
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf Spotten » 7. feb 2009, 19:56

sprocket skrev:
Spotten skrev:Hej.

Jeg melder mig lige til denne tråd da jeg også lige har installeret 64 bit igen for at se mine 4Gb RAM, MEN jeg løber så også ind i problemer med at udvikle java når jeg skal på danske banks netbank, og jeg har hentet en java fra java selv, men det virker ikke, har ellers fået en til at hjælpe mig med at sætte den op.

Spørgsmålet lyder så på hvordan får jeg ryddet op bedst muligt? Fjernet det java jeg har inde og smidt den nye ind som jeg går ud fra virker til 64 bit versionen af Kubuntu?

På forhånd tak!


Jeg kender ikke vejen til synaptic pakkehåndtering i Kubuntu.
I Ubuntu er det; System>Administration>Synaptic
Der søger du "java" og "makere til fuldstændig fjernelse" de versioner af java du har installeret. Prøv også at søg "java plugin" og fjern evt. java plugins som skulle være installeret.

Du kan også i adresselinjen skrive "about:plugins" og vise os output af det. Så kan vi se hvilke java'er du har installeret.


Prøver at fjerne dem manuelt, tror bare det er svært da jeg selve hentede en bin + en rpm fil til java som jeg fik installeret, der ligger i hvert fald en nyoprettet jr mappe i min home som ikke var der før, så går ud fra det er inde, dog virker det ikke på danske bank, som er den eneste side jeg skal bruge det på, Java'en altså!

Jeg har fået lavet lort i den da jeg fik sat "Pre-released" og "Un-supported" software sources slået til, og nu skriver den inde i min pakkemanager, at mange af pakkerne er "Broken", så jeg tror jeg snupper en ren install og vender tilbage igen senere når jeg skal have sat java'en op igen! :-) Denne gang UDEN "Pre-released" og "Un-supported"

Ok, dette er det jeg får at vide jeg har inde: http://pastebin.com/d7b18ca4a

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf Spotten » 8. feb 2009, 00:40

THUMBS UP! Det virker suverænt her, Firefox 3.0.5 og Danske Bank Netbank!!

TAK!! :-)

EDIT:

Jeg har også problemer med at afspille DVD, men ikke under Ubuntu 8.10 64 bit, der kan jeg afspille DVD fra live CD med kun 2 codecs.

Jeg har så kigget lidt på den Kubuntu-restricted-extras, men den indeholder jo java, den gamle som ikke virker på et 64 bit system, og samtidig indeholder den flash som jeg også har installeret for at kunne komme på netbank, så mit spørgsmål er om jeg kan skrive til maintainer af den pakke "Kubuntu-restricted-extras" og spørge efter en uden java og flash?

Eller har nogen en anden/bedre ide?

Som sagt kan jeg sagtens spille DVD uden det lagger i Ubuntu en, men ikke i Kubuntu'en, jo i den gamle 8.04 som har KDE 3.5

Så alt i alt mistænker jeg det for at være en "bug" mellem KDE 4.x og mit chipset, Santa Rosa.

P.S Jeg har jo en / og en /home, men den gemmer jo ikke dette "java-setup" hvis jeg reinstallere /, så hvordan skal jeg gøre for at gemme den dele, hvis det kan lade sig gøre? Men det kan det vel, det er vel linux? :-)

sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf sprocket » 8. feb 2009, 09:43

I Ubuntu installere jeg bare ubuntu-restricted-extras og fjerner java plugins efter det har installeret. Virker fint her, men jeg ved ikke med Kubuntu. På det område kan det være at Casper Hansen har nogle guldkorn.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.

help2day
Indlæg: 152
Tilmeldt: 13. nov 2008, 10:27
IRC nickname: hvemmse2223
Geografisk sted: Trige Aarhus

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf help2day » 10. feb 2009, 00:03

Fedt. guide, den virkede 100%... den blev kørt lige efter en reformat.
--
Mvh
Frank

Ubuntu User 26645
Youtube Kanal https://www.youtube.com/channel/UCv-NSh ... _AoLTaWrYQ

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf Spotten » 10. feb 2009, 03:50

Ubuntu 8.10 64 bit + MSI PR 200 (Vega 1221) Virker 100%

benito
Indlæg: 124
Tilmeldt: 10. sep 2008, 15:39

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf benito » 10. feb 2009, 11:31

sprocket skrev:4. Flyt downloadede java til mappen;

Kode: Vælg alt

sudo mv jre-6u12-linux-x64.bin /usr/java/
(vær opmærksom på at terminalen er i samme dir som jre-6u12-linux-x64.bin)


Skal høre om der er en venlig sjæl der kan forklare mig, hvad det vil sige at terminalen er i samme dir som ...?

Når jeg følger guiden her når jeg nemlig kun til pkt. 4, hvorfra jeg får følgende melding i terminal: "mv: kan ikke udføre stat() 'jre-6u12-linux-x64.bin': No such file or directory".

Efter downoad ligger 'jre-6u12-linux-x64.bin' mit skrivebord!
På forhånd tak, Bent.
Bent Larsen
Zepto Znote 6214W
Ubuntu 12.04.1

sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf sprocket » 10. feb 2009, 21:01

@benito

Der menes at du skal være i samme mappe som din jre-6u12-linux-x64.bin.

I dit tilfælde (hvis du bruger dansk sprog pakke) kan du sætte denne kode ind før punkt 4;

Kode: Vælg alt

cd ~/Skrivebord
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.

benito
Indlæg: 124
Tilmeldt: 10. sep 2008, 15:39

Re: Sun Java 64 bit - virker med netbank!

Indlægaf benito » 11. feb 2009, 00:00

sprocket skrev:@benito

Der menes at du skal være i samme mappe som din jre-6u12-linux-x64.bin.

I dit tilfælde (hvis du bruger dansk sprog pakke) kan du sætte denne kode ind før punkt 4;

Kode: Vælg alt

cd ~/Skrivebord



Tak for det, så kom jeg lidt videre.
Jeg når ned til pkt. 7, så dør den igen.

7. Installer java;
Kode:
sudo ./jre-6u12-linux-x64.bin
(tryk space indtil der bliver spurgt; Do you agree to the above license terms? [yes or no], svar yes)



Denne besked gives:
"Please enter "yes" or "no".
Do you agree to the above license terms? [yes or no]
yes
Unpacking...
Checksumming...
Extracting...
./install.sfx.10425: 1: ELF: not found
./install.sfx.10425: 2: Syntax error: ")" unexpected
Failed to extract the files. Please refer to the Troubleshooting section of
the Installation Instructions on the download page for more information."

Det udpakkede ender med en fil der hedder: "file:///usr/java1/%01@%12@@%D1@8%07@%1A%19%06%05@@@@@%01%01%08%03%04%C8%01%C8%01@%C8%01@%1C%1C%01%01%05@@%AC%B4%AC%B4%10%01%06%C0%C0%10@%C0%10@" og I parantes skrives: Ugyldig kodning!

Jeg har chattet med Sun, de foreslog at vente og se om ikke det det kunne virke hvis jeg downloadede igen senere!
Det har jeg så prøvet, uden held!


Ja, nogen bud?
Bent Larsen
Zepto Znote 6214W
Ubuntu 12.04.1

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster