Oprydning og opdatering af Ubuntu

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 3. aug 2009, 11:39

guuf skrev:Hej Christian !
Prøvede med de tsamme igen -- Det gik ikke !
Vil det sige, jeg kun kan rette det, hvis jeg nyinstallerer ??
Hilsen guuf

PS.: Prøvede osse' med CD'en i drevet. Den blev ikke monteret..
:?:

Jeg ved det helt ærligt ikke, hvis ikke "sudo dpkg --configure -a" virker med den fejlmelding (hvilket den burde gøre) har jeg ikke nogle forslag til en løsning.

Er her andre i forum som har forslag ? :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

guuf
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. nov 2008, 15:29

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf guuf » 11. aug 2009, 13:14

christian.arvai skrev:
guuf skrev:Hej Christian !
Prøvede med de tsamme igen -- Det gik ikke !
Vil det sige, jeg kun kan rette det, hvis jeg nyinstallerer ??
Hilsen guuf

PS.: Prøvede osse' med CD'en i drevet. Den blev ikke monteret..
:?:

Jeg ved det helt ærligt ikke, hvis ikke "sudo dpkg --configure -a" virker med den fejlmelding (hvilket den burde gøre) har jeg ikke nogle forslag til en løsning.

Er her andre i forum som har forslag ? :wink:

Hej Christian !
Det må så blive en nyinstallation, men jeg må lige spørge: Hvad skal man gøre/undgå for at dette ikke sker ?? Jeg har aldrig mødt problemet på vores "alm." Ubuntu PC.
Kan problemet skyldes, at min datter har downloaded og installeret Limewire ? Virker iøvrigt til hendes tilfredshed ..
Hilsen guuf :?

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf Stra » 11. aug 2009, 21:34

guuf skrev:
christian.arvai skrev:
guuf skrev:Hej Christian !
Prøvede med de tsamme igen -- Det gik ikke !
Vil det sige, jeg kun kan rette det, hvis jeg nyinstallerer ??
Hilsen guuf

PS.: Prøvede osse' med CD'en i drevet. Den blev ikke monteret..
:?:

Jeg ved det helt ærligt ikke, hvis ikke "sudo dpkg --configure -a" virker med den fejlmelding (hvilket den burde gøre) har jeg ikke nogle forslag til en løsning.

Er her andre i forum som har forslag ? :wink:

Hej Christian !
Det må så blive en nyinstallation, men jeg må lige spørge: Hvad skal man gøre/undgå for at dette ikke sker ?? Jeg har aldrig mødt problemet på vores "alm." Ubuntu PC.
Kan problemet skyldes, at min datter har downloaded og installeret Limewire ? Virker iøvrigt til hendes tilfredshed ..
Hilsen guuf :?
Kan du prøve at undersøge ved at afinstallere det igen.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

guuf
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. nov 2008, 15:29

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf guuf » 27. okt 2009, 21:10

Hej igen ! Omsider blev der tid til en nyinstallation. Denne gang med ArtistX (8.10)
Her opstod så et nyt lignende problem, da jeg forsøgte at hente KmPlot.
Blev bedt om, at udføre flg.: sudo apt-get install -f

Dette resulterede i ca 10 linier incl en fejlmedelelse
I Synaptic returnerer BROKEN filteret "kdebase-runtime", og når jeg forsøger at fjerne dette,bliver jeg bedt om at fjerne mere end 100
programmer ! Det gælder også i forbindelse med alle øvrige programmer, jeg forsøger at hente.
Jeg kan ikke installere min printer, da "CUPS scheduler not running" under Preferences/Default Printer.

Hva´ er nu det ? Hilsen guuf

Skal man undlade at hente KDE-programmer til GNOME ? Der er default mange KDE-programmer i ArtistX..

System: VIA

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf lath » 28. okt 2009, 10:28

guuf skrev:Hej igen ! Omsider blev der tid til en nyinstallation. Denne gang med ArtistX (8.10)
Her opstod så et nyt lignende problem, da jeg forsøgte at hente KmPlot.
Blev bedt om, at udføre flg.: sudo apt-get install -f

Dette resulterede i ca 10 linier incl en fejlmedelelse
I Synaptic returnerer BROKEN filteret "kdebase-runtime", og når jeg forsøger at fjerne dette,bliver jeg bedt om at fjerne mere end 100
programmer ! Det gælder også i forbindelse med alle øvrige programmer, jeg forsøger at hente.
Jeg kan ikke installere min printer, da "CUPS scheduler not running" under Preferences/Default Printer.

Hva´ er nu det ? Hilsen guuf

Skal man undlade at hente KDE-programmer til GNOME ? Der er default mange KDE-programmer i ArtistX..

System: VIA

Det var bedst om du havde startet en ny tråd ...

Hvis du fjerne kdebase-runtime, så fjerner du den mest fundamentale softwaredel af KDE, så pakkesystemet vil gerne fjerne de afhængigheder der så ikke længere er brug for.

kdebase-runtime skal være installeret for at køre et KDE program, ellers kan det ikke startes.
Løsning: Geninstaller kdebase-runtime (brug Synaptic fra System > Administration menuen, start med at klikke på søg knap, installer ved at klikke på anvend, når du har markeret kdebase-runtime for geninstallation.)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

guuf
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. nov 2008, 15:29

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf guuf » 1. nov 2009, 14:57

Til Lars . Tak for tippet !
Jeg har så forsøgt at geninstallere "kdebase-runtime"
Der kom en fejlmeddelelse.: Error details.
E: /var/cache//apt/archives/kde-icons-oxygen_4%
3a 4.2.2-Oubuntu1 ~intrepid1_all.deb:
trying to overwrite /usr/share/icons/oxygen/16x16/
actions/object-order-front.png, which is also in package koffice-data-kde4

Jeg fjernede derefter alt koffice og samme meddelelse som ovenfor, og igen det samme ,da jeg
forsøgte, at installere et CUPS modul. (fordi CUPS not running)

Hilsen guuf

PS: Hvad mon E: står for ?
Kan det være hardware fejl ?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf lath » 1. nov 2009, 16:25

guuf skrev:Til Lars . Tak for tippet !
Jeg har så forsøgt at geninstallere "kdebase-runtime"
Der kom en fejlmeddelelse.: Error details.
E: /var/cache//apt/archives/kde-icons-oxygen_4%
3a 4.2.2-Oubuntu1 ~intrepid1_all.deb:
trying to overwrite /usr/share/icons/oxygen/16x16/
actions/object-order-front.png, which is also in package koffice-data-kde4

Jeg fjernede derefter alt koffice og samme meddelelse som ovenfor, og igen det samme ,da jeg
forsøgte, at installere et CUPS modul. (fordi CUPS not running)

Hilsen guuf

PS: Hvad mon E: står for ?


E står for (error) fejl.

guuf skrev:Kan det være hardware fejl ?


Nej, der er knas med pakkesystemet.
Du bør kun tænke på problemer med hardware (digitalelektronik), når der er noget fysisk der slet ikke virker. Digitalelektronik har tendens til at virke eller slet ikke virke - det er specielt sandt for det højfrekvens-digitalelektronik som er i PCere.

Følgende kan muligvis løse problemet

Kig lige på http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=87&Itemid=90
Du skal køre koden der begynder med sudo.

Credits: christian.arvai

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

toastdk
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29. okt 2009, 23:03

Re: oprydning i ubuntu

Indlægaf toastdk » 2. nov 2009, 19:22

sorry lavede et citat på noget der var svaret på
ubuntu 9.10 karmic koala l D430s> RAM 1GB> HDD 40GB> GFX sis650 :P> CPU 2.8 intel celeron

guuf
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. nov 2008, 15:29

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf guuf » 9. nov 2009, 16:17

Hej igen !
Prøvede den foreslåede "Freedom not Beer" guide . Resultatet var ca det samme, som de foregående.
Jeg har nu haft problemer med pakkesystemet med 3 forskellige Ubuntu distroer, så måske det alligevel kunne være hardwarerelateret ???
Har derfor lavet delvis (~2,5 Time) Mem test, som blandt andet angiver :
- Error 1
- Failing address. 00008c23ee8
- Bad. 834cb62b
- Err-Bits. 00400000
Eller er det irrelevant ??

Hilsen guuf !

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf lath » 9. nov 2009, 21:46

guuf skrev:Hej igen !
Prøvede den foreslåede "Freedom not Beer" guide . Resultatet var ca det samme, som de foregående.
Jeg har nu haft problemer med pakkesystemet med 3 forskellige Ubuntu distroer, så måske det alligevel kunne være hardwarerelateret ???
Har derfor lavet delvis (~2,5 Time) Mem test, som blandt andet angiver :
- Error 1
- Failing address. 00008c23ee8
- Bad. 834cb62b
- Err-Bits. 00400000
Eller er det irrelevant ??

Hilsen guuf !


Ja, det er det - meget endda.
Rent faktisk er det rigtig godt at du har stress testet hardwaren i lang tid - det øger sandsynligheden for at den oplysning du har fundet ud af er rigtig - statistisk set.

Fejlen ligger omkring en adresse, som ligger omkring 140. Megabyte.

Det betyder at du skal ud og købe ny RAM - men hvis computeren er rigtig gammelt kan det måske ikke rigtigt betale sig.

Det kan også være at strømforsyningen er defekt, og giver overspænding (spænding måles i volt), og RAM komponenten så tilfældigvis er den mest spændingsfølsomme komponent i din hardware og derfor er brændt af.
Brænder strømforsyningen af fordi den er for gammel vil der typisk ske det at al elektronikken som får strøm fra den bliver ristet - altså brænder af.

En anden ting er om en blæser er defekt, og derfor ikke længere kører. Det kan forårsage at RAM ikked længere virker.
(Transistorer som bliver for varme ændrer sine elektriske egenskaber på en sådan måde at transistoren bliver defekt.)

Statisk elektricitet kan også riste digital elektronik.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster