Danske bank netbank i 8.10 Intrepid med java 6 update 3

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
eruantalon
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24. jan 2009, 20:56
IRC nickname: eruantalon

Danske bank netbank i 8.10 Intrepid med java 6 update 3

Indlægaf eruantalon » 24. jan 2009, 21:16

Danske Banks netbank er ikke særlig glad for Ubuntu og java.
Hvis man bruger de indbyggede java versioner i ubuntu brokker den sig og hvis du bruger den nyeste version fra Sun fryser firefox-3.0.5.

Jeg har skrevet til kundesupport og fik dette svar:

Tak for din henvendelse.

Som udgangspunkt supporterer Danske Bank ikke Linux,.

Vi kan hjælpe dig med brugen af ActivCard og netbanken, men vi kan ikke hjælpe med fejl der opstår på grund af Linux, browser eller Java. Det betyder også, at vi ikke kan garantere dig, at netop den version af Linux, browser og Java du har installeret virker med netbanken.

Vi har kendskab til at netbanken fungerer med de vigtigste funktioner, hvis man benytter Mozilla Firefox og en Java version der ikke er nyere end version 1.6 update 3.

Ved yderligere spørgsmål er du velkommen til at ringe til Kundesupport på telefon 70 105 501.

Åbningstider:
Mandag - torsdag 08.00 - 23.00
Fredag 08.00 - 18.00
Lørdag 10.00 - 18.00
Søndag 10.00 - 23.00

Med venlig hilsen

Henrik Jensen
Danske Bank
Kundesupport

Din henvendelse:
Jeg har problemer med at benytte netbank da den ikke virker godt med nyere versioner af Java, fx java6 update 7. Java applets'ene bliver ofte ikke vist rigtigt i første forsøg og når jeg trykker godkend betaling kommer der ikke et vindue til godkendelse.


Jeg har derfor skaffet mig java version 6 update 3 og den virker hvis man slår compiz fra (enten med compiz-switch, ved at skrive "metacity --replace" eller ved at sætte visuelle effekter til "None" under udseende.)

Desuden var jeg nødt til at installere libstdc++5 da den ikke var installeret på forhånd.

Kode: Vælg alt

 sudo apt-get install libstdc++5

Nu kan jeg bruger netbank som normalt. Vær dog opmærksom på at den gamle version af java indeholder sikkerhedshuller så det er på eget ansvar at bruge den.

Gamle versioner af java kan findes her: http://java.sun.com/products/archive/
Specielt java version 6 update 3: http://cds.sun.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/CDS-CDS_Developer-Site/en_US/-/USD/VerifyItem-Start/jre-6u3-linux-i586.bin?BundledLineItemUUID=Gv1IBe.n3dgAAAEfZKVgSwpB&OrderID=2UFIBe.nNgcAAAEfO6VgSwpB&ProductID=THrACUFBRtYAAAEY7dU5AXuZ&FileName=/jre-6u3-linux-i586.bin.

Denne fil udpakkes ved at åbne en terminal og skrive

Kode: Vælg alt

chmod +x Skrivebord/jre-6u3-linux-i586.bin
(dette gør filen eksekverbar)
og

Kode: Vælg alt

 ./Skrivebord/jre-6u3-linux-i586.bin
. (udpakker installationen)

Kode: Vælg alt

sudo mv jre1.6.0_03/ /usr/local/.
(flytter installationen et passende sted hvor den kan bruges af alle bruger af computeren)

Kode: Vælg alt

sudo ln -s /usr/local/jre1.6.0_03/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so /usr/lib/firefox-3.0.5/plugins/libjavaplugin_oji_03.so
(laver et symbolsk link fra java installationen over til firefox. Muligvis er det nødvendigt at fjerne de andre java henvisninger i mappen således at firefox ikke bliver forvirret af de forskellige versioner.

Nu kan installationen testes ved at åbne: http://java.com/en/download/installed.jsp og trykke på den blå knap. Hvis alt går vel vil der nu stå at du har installeret update 3. Herefter installeres libstdc++5 som angivet ovenfor og compiz slås fra.

Held og lykke.

P.S. Koderne er bare vejledende men hvis du har din ubuntu installation i nogenlunde normal tilstand burde det virke.

Iceman
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16. feb 2009, 09:42
Geografisk sted: Hedensted

Re: Danske bank netbank i 8.10 Intrepid med java 6 update 3

Indlægaf Iceman » 16. feb 2009, 09:56

Hejsa
Jeg har selv løst problemet jeg havde jo en nyere ver. af firefox så mappenavnet skulle lige laves om.

Når jeg følger din guide går det fint indtil jeg når til sidste punkt hvor jeg får følgende besked ln: creating symbolic link '/usr/lib/firefox-3.0.5/plugins/libjavaplugin_oji_03.so': No such file or directory
Jeg har ikke ændret ved nogen af komandoerne.

Hilsen Poul E M

eruantalon
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24. jan 2009, 20:56
IRC nickname: eruantalon

Re: Danske bank netbank i 8.10 Intrepid med java 6 update 3

Indlægaf eruantalon » 16. feb 2009, 10:40

Iceman skrev:Hejsa
Jeg har selv løst problemet jeg havde jo en nyere ver. af firefox så mappenavnet skulle lige laves om.

Når jeg følger din guide går det fint indtil jeg når til sidste punkt hvor jeg får følgende besked ln: creating symbolic link '/usr/lib/firefox-3.0.5/plugins/libjavaplugin_oji_03.so': No such file or directory
Jeg har ikke ændret ved nogen af komandoerne.

Hilsen Poul E M


Min egen mappe hedder heller ikke længere firefox-3.0.5 men er skiftet til: firefox-3.0.6. Denne linje er vist opdateret så det virker:

Kode: Vælg alt

sudo ln -s /usr/local/jre1.6.0_03/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so /usr/lib/firefox-3.0.6/plugins/libjavaplugin_oji_03.so


Jeg har dog ikke tjekket selv da min netbank stadig fungerer fint uden.

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster