ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Indlægaf Jimmyfj » 19. jan 2009, 20:06

Lykkes det :D

Min datter har en Asus EEE Pc, hvor vi ikke kunne finde den rigtige Wlan-driver til systemet, som har et Realtek RTL8187SE wlan-kort installeret. Efter indtil flere forsøg med guides her fra siden, som ikke rigtigt virkede på netop denne EEE-maskine lykkedes det éndelig at finde en side med en install-instruks som virker for dette chipset:

http://wiki.debian.org/InstallingDebianOn/MSI/WindU100?highlight=(wind)|(msi)

OG

http://sidux.com/PNphpBB2-viewtopic-t-12662.html

For at gøre det kort er her terminal-kommandoerne:


Kode: Vælg alt

wget http://nohar.t1r.net/debian/rtl8187se-source_1016.0716.2008_all.deb
sudo dpkg -i rtl8187se-source_1016.0716.2008_all.deb
sudo m-a a-i rtl8187se


Efter du har kørt kommandoen "sudo dpkg -i rtl8187se-source_1016.0716.2008_all.deb" kan det ske systemet kommer og meddeler at der er "broken dependencies" - Dette omgår du på følgende måde:

Åben: System>Synaptic

Når du har Synaptic åben finder du Custom Filters, og klikker på Broken. Her vil der stå: RTL8187SE-Source........

Marker den "ødelagte" pakke og vælg: "Mark for upgrade" - Klik "Apply" og afvent download. Synaptic vil her hente og installere de manglende Dependencies, hvor efter du kan køre tredje del: sudu m-a a-i rtl8187SE

Genstart maskinen. Når denne atter er oppe at køre vil det trådløse netværk virke som det skal.

Edit: Nævnte maskine kører i øjeblikket uden fejl på Ubuntu 9.04 Alpha 3 :lol:
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Indlægaf soundpartner » 19. jan 2009, 21:52

Jimmyfj skrev: Lykkes det :D

Min datter har en Asus EEE Pc, hvor vi ikke kunne finde den rigtige Wlan-driver til systemet, som har et Realtek RTL8187SE wlan-kort installeret. Efter indtil flere forsøg med guides her fra siden, som ikke rigtigt virkede på netop denne EEE-maskine lykkedes det éndelig at finde en side med en install-instruks som virker for dette chipset:

http://wiki.debian.org/InstallingDebianOn/MSI/WindU100?highlight=(wind)|(msi)

OG

http://sidux.com/PNphpBB2-viewtopic-t-12662.html

For at gøre det kort er her terminal-kommandoerne:


Kode: Vælg alt

wget http://nohar.t1r.net/debian/rtl8187se-source_1016.0716.2008_all.deb
sudo dpkg -i rtl8187se-source_1016.0716.2008_all.deb
sudo m-a a-i rtl8187se


Efter du har kørt kommandoen "sudo dpkg -i rtl8187se-source_1016.0716.2008_all.deb" kan det ske systemet kommer og meddeler at der er "broken dependencies" - Dette omgår du på følgende måde:

Åben: System>Synaptic

Når du har Synaptic åben finder du Custom Filters, og klikker på Broken. Her vil der stå: RTL8187SE-Source........

Marker den "ødelagte" pakke og vælg: "Mark for upgrade" - Klik "Apply" og afvent download. Synaptic vil her hente og installere de manglende Dependencies, hvor efter du kan køre tredje del: sudu m-a a-i rtl8187SE

Genstart maskinen. Når denne atter er oppe at køre vil det trådløse netværk virke som det skal.

Edit: Nævnte maskine kører i øjeblikket uden fejl på Ubuntu 9.04 Alpha 3 :lol:

ok tak for info... hvilken eee er det der har dette wifi-kort? fo så skal jeg opdatere min nye guide
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Indlægaf Jimmyfj » 20. jan 2009, 00:20

Den hedder: Asus Eee PC 701SD Series og er fra Juni 2008
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Henning.J
Indlæg: 93
Tilmeldt: 18. feb 2008, 18:18

Re: ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Indlægaf Henning.J » 24. mar 2009, 22:49

Hej Soundpartner.
Jeg har lige brugt din guide på min eee 901 og så dukker der to spørgsmål op:

1. Min er på 4 + 16 GB, hvilket gav mig overvejelser over hvordan jeg skulle opdele disken. Jeg lagde 4 i /, 14 i /home/ of 2 i swap. Var det dumt?

2. Det viste sig til min overraskelse at der kom en Keeebuntu ud af det, jeg ville hellere have haft Gnome end KDE. Hvis jeg nu alligevel skal ændre på diskstørrelserne og gøre det en gang til, hvordan får jeg så Gnome i stedet.

mvh
Henning

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Indlægaf soundpartner » 24. mar 2009, 22:57

Henning.J skrev:Hej Soundpartner.
Jeg har lige brugt din guide på min eee 901 og så dukker der to spørgsmål op:

1. Min er på 4 + 16 GB, hvilket gav mig overvejelser over hvordan jeg skulle opdele disken. Jeg lagde 4 i /, 14 i /home/ of 2 i swap. Var det dumt?

2. Det viste sig til min overraskelse at der kom en Keeebuntu ud af det, jeg ville hellere have haft Gnome end KDE. Hvis jeg nu alligevel skal ændre på diskstørrelserne og gøre det en gang til, hvordan får jeg så Gnome i stedet.

mvh
Henning

det er min erfaring at 4 gb til / er lige i underkanten, men problemerne kommer nok først ved distupgrade (f.eks upgrade mellem f.eks 8.10 og den kommende 9.04)

med de links jeg har i guiden der er der ikke nogen links til noget som helst med kde.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Henning.J
Indlæg: 93
Tilmeldt: 18. feb 2008, 18:18

Re: ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Indlægaf Henning.J » 9. apr 2009, 17:14

Så ramte jeg åbenbart loftet, selvom dsikforbugsanalysen siger at jeg "kun" har brugt 3,4 GB af de 4 i /

Når jeg nu har 4+16 GB hvordan er så den smarteste fordeling? Og kan man have noget af / på en disk, og noget på en anden?

Og, da det godt kunne se ud som om jeg bliver nødt til at reinstallere kan jeg vel lige så godt hoppe på 9.04? Kan man bruge den almindelige 9.04 beta og dit script?

Og tak for hjælpen, du!

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Indlægaf soundpartner » 9. apr 2009, 17:26

Henning.J skrev:Så ramte jeg åbenbart loftet, selvom dsikforbugsanalysen siger at jeg "kun" har brugt 3,4 GB af de 4 i /

Når jeg nu har 4+16 GB hvordan er så den smarteste fordeling? Og kan man have noget af / på en disk, og noget på en anden?

Og, da det godt kunne se ud som om jeg bliver nødt til at reinstallere kan jeg vel lige så godt hoppe på 9.04? Kan man bruge den almindelige 9.04 beta og dit script?

Og tak for hjælpen, du!

nej mit nuværende script virker ikke med 9.04. men jeg arbejder på højtryk på at få lavet et 9.04 script... pt er der lidt ballade som jeg skal have fundet en permanent løsning på, men der arbejdes på sagen
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Google [Bot] og 0 gæster