ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Indlægaf soundpartner » 9. dec 2008, 20:54

elkoger skrev:
soundpartner skrev:ok. så har den af en eller anden grund ikke fanget den nye kærne der er blevet lagt ind.

prøv ved boot at trykke [esc] i de ca 2 sekunder hvor den loader grub. detteskulle gerne give dig en menu hvor du kan vælge forskellige kærneversioner. efter at have kørt første del af scriptet så skulle der gerne være en kærne der hedder 2.6.24-21-eeepc.
det er denne du skal vælge at bruge.

du skal muligvis køre scriptet igen (anden del) for at fikse tingene med denne kærne, men jeg er ikke helt sikker.

hvorfor den ikke selv som standart har valgt den nyinstllerede kærne ved jeg heller ikke. det gør den nemlig her hos mig.


Jeg har nu prøvet at vælge eee-kærnen og køre scriptet. Det hjalp ikke...


ok. så må di give lidt mere info således at jeg kan prøve at genskabe fejlen her.

oppe i højre hjørne er der også en indikator af lydstyrken. bevæger denne sig også samtidig med osd bevæger sig? (er nemmest at se ved at der kommer et rødt kryds når der er skruet helt ned)

hvilket program er det du bruger til at afspille lyd og som du ikke kan skrue ned/op for?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

elkoger
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. jun 2008, 11:46
Geografisk sted: Odense

Re: ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Indlægaf elkoger » 10. dec 2008, 08:33

soundpartner skrev:
ok. så må di give lidt mere info således at jeg kan prøve at genskabe fejlen her.

oppe i højre hjørne er der også en indikator af lydstyrken. bevæger denne sig også samtidig med osd bevæger sig? (er nemmest at se ved at der kommer et rødt kryds når der er skruet helt ned)

hvilket program er det du bruger til at afspille lyd og som du ikke kan skrue ned/op for?

Lydstyrken bevæger sig ikke sammen med OSD (det er det der er problemet). Jeg kan sagtens tage fat i lydstyrken med musen og justere lyden.

Ang. hvilke programmer jeg bruger: Vlc, youtube osv.
Mvh Simon

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Indlægaf sådanUBUNTU » 14. dec 2008, 16:17

Jeg har også prøvet at benytte Soundpartners script på min søsters eee 900, og jeg kunne heller ikke få det til at virke med eee-kernen og lydknapperne, selvom jeg fulgte guiden slavisk. :(

Anyways, jeg startede forfra og installerede Ubuntu eee-distroen, http://www.ubuntu-eee.com, og næsten alt virkede out-of-the-box. USB-nøglen formaterede jeg til fat32 med gparted, og derefter brugte jeg (System>Administration>)"Create a USB startup disk" (i ubuntu) til at lægge Ubuntu eee-isofilen på nøglen. Jeg bootede eee'en op fra usb-nøglen og loggede med det samme på nettet trådløst - altså intet behov for kablet netværk.

Jeg skulle lave en enkel lydtilpasning i Skype og volumekontrol (aktivere mikrofon), aktivere Webcam i computerens BIOS (slået fra som standard af ukendte grunde) samt installere Ubuntu restricted extras og vlc. Hvis man har lyst kan man også nemt skifte mellem NetBook Remix og klassisk ubuntu layout. Men NBR tiltalte min søster, så det beholdt vi.

Jeg fandt hjælp til det meste i distroens guides.
http://www.ubuntu-eee.com/wiki/index.php5?title=How_to_use_Ubuntu_Eee_8.04.1%27s_Regular_Desktop_mode_instead_of_the_Netbook_Remix_interface
http://www.ubuntu-eee.com/wiki/index.php5?title=Fix:_Skype
Selvom jeg synes det er en meget fin guide Soundpartner har lavet, er det en skam, at den ikke virker optimalt og det er også lidt omstændigt at sidde og hente opdateringer m.m. i laang tid, mens man skal være i nærheden af computeren for at taste j,j,j,Y osv.

Personligt vil jeg indtil videre anbefale Ubuntu eee, hvis man har en Asus eee 900 (sorry Soundpartner). Det virker umiddelbart som et ret ok produkt.

Alt ser ud til at virke perfekt. Men jeg ved dog ikke, om der er skjulte ulemper "under kølerhjelmen", hvis man vælger Ubuntu eee.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

elkoger
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. jun 2008, 11:46
Geografisk sted: Odense

Re: ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Indlægaf elkoger » 14. dec 2008, 19:09

@ sådanUBUNTU

Interessant, men når du installere ubuntu-eee er det så ikke 8.04?
Efter hvad jeg kan se, så er det kommer ubuntu-eee 8.10 først: 01.01.09 01:01 PM (CET) http://www.jonramvi.com/ubuntu-810-release-date/

Mvh Simon
Mvh Simon

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Indlægaf sådanUBUNTU » 14. dec 2008, 19:31

Jo, det er det. Men det er måske også fint nok, eftersom den er LTS.

Æh... 3G-support er selvfølgelig ikke så god i 8.04... men ellers fungerede distroen altså fremragende på eee 900...

Og ubuntu eee 8.10 kommer den 1. januar 2009 ;)

http://www.jonramvi.com/ubuntu-810-release-date/
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Indlægaf sådanUBUNTU » 14. dec 2008, 19:32

Jo, det er det. Men det er måske også fint nok, eftersom den er LTS.

Æh... 3G-support er selvfølgelig ikke så god i 8.04... men ellers fungerede distroen altså fremragende på eee 900...
Senest rettet af sådanUBUNTU 14. dec 2008, 20:00, rettet i alt 1 gang.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Indlægaf soundpartner » 14. dec 2008, 19:41

elkoger skrev:@ sådanUBUNTU

Interessant, men når du installere ubuntu-eee er det så ikke 8.04?
Efter hvad jeg kan se, så er det kommer ubuntu-eee 8.10 først: 01.01.09 01:01 PM (CET) http://www.jonramvi.com/ubuntu-810-release-date/

Mvh Simon

jo det er kun 8.04 Jeg smed det på en venindes eee for nogle dage siden, og det viser sig (desværre lidt som forventet) at der stadig er små ting hist og her som bare ikke virker optimalt. desuden så blev batterilevetiden mindre end normalt hvilket også er et minus.

jeg vil derfor fortsat anbefale almindelig ubuntu med fixes frem for ubuntu eee.

jeg føler også lige jeg må forsvare mit script.
Scriptet er et forsøg på at klare alt med så få tast/indgreb fra en urutineret bruger. scriptet klarer derfor så meget som muligt, men der er ting som kræver accept fra brugeren. dette er f.eks ved installering af programmer eller upgrade hvor maskinen vil have et j eller y af brugeren.
nogle af tingene kan muligvis slås sammen i en komando, men for overskueligheden i scriptet så har jeg lavet det i sektioner.
en anden ting er at jeg har valgt at selve scriptet også opdaterer ved apt-get update og apt-get upgrade dette er ca 75% af den tid som scriptet tager at køre.

nogle kan få det til at virke og andre kan ikke. grunden til dette har jeg ikke fundet ud af endnu, men for en lille uge siden havde jeg denne korrespondance
>> Hej
>> Denne guide slukker den også Pcen helt,hvis ja,virker det så også med
>> Linux Mint 6.
>> Hilsen XXX
>>
>
> ja den fikser blandt andet det problem med at eeeén ikke slukker helt.
> om det også virker på mint aner jeg ikke da jeg ikke har nogen
> erfaringer med mint
>
> hilsen michael
>
Mange Tak for guiden den virker også fint på mint. Jeg tror det er første gang jeg har fundet en guide der virker ca.100 % mange tak for det.
Hilsen XXX


jeg vil derfor på baggrund af egne erfaringer stadig anbefale min måde, men det er jo helt op til folk at vælge. inden for nogen tid vil der komme en ny eee kærne (well den er der allerede men virker ikke ordentligt endnu) når den kommer kan det jo være at der er nogle skridt i guiden der bliver overflødige
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Indlægaf sådanUBUNTU » 14. dec 2008, 22:47

Hej Soundpartner

Det er super, at du har kastet dig ud i at lave det script. Det ser meget gennemarbejdet ud. Derfor var jeg også lidt skuffet over, at det ikke virkede optimalt på min søsters computer. Jeg har jo en ære, der skal opretholdes: "Det kan jeg lige fikse for dig, søs".

Kan du ikke give dit script et beta/release candidate-stempel vedhæftet en liste over known issues? For det er da cool nok med et script, der er så optimeret til eee, og hvor man kan se, hvad der ændres. Men det er lidt surt at bruge det meste af en aften på noget, der ikke virker optimalt. Det er rart med en advarsel.

Min anbefaling er ikke ment som en kritik af dit script. Det var mere en foreløbig "thumb's up" til Ubuntu eee, fordi lyd, genvejstaster, webcam og netværk virker ud-af-boksen. Batterilevetid er en anden sag.

Forresten... hvilke problemer har din veninde oplevet?
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Indlægaf soundpartner » 14. dec 2008, 23:01

sådanUBUNTU skrev:Hej Soundpartner

Det er super, at du har kastet dig ud i at lave det script. Det ser meget gennemarbejdet ud. Derfor var jeg også lidt skuffet over, at det ikke virkede optimalt på min søsters computer. Jeg har jo en ære, der skal opretholdes: "Det kan jeg lige fikse for dig, søs".

Kan du ikke give dit script et beta/release candidate-stempel vedhæftet en liste over known issues? For det er da cool nok med et script, der er så optimeret til eee, og hvor man kan se, hvad der ændres. Men det er lidt surt at bruge det meste af en aften på noget, der ikke virker optimalt. Det er rart med en advarsel.

Min anbefaling er ikke ment som en kritik af dit script. Det var mere en foreløbig "thumb's up" til Ubuntu eee, fordi lyd, genvejstaster, webcam og netværk virker ud-af-boksen. Batterilevetid er en anden sag.

Forresten... hvilke problemer har din veninde oplevet?


meget ustabilt wifi (klaret ved at køre mit eget wifi script)
maskinen "gik i stå" midt i afspilling af flash filer (endnu ikke løst)
maskinen slukker rigtigt ned for det meste men af og til så låser den bare og eneste løsning er at hive batteriet af for at slukke (endnu ikke låst)
displayet flimrer (tror det er noget med lysstyrken der flimerer op og ned)
batteriet holder ca 1½ time maks 2 (jeg har ca 3-3½ på min)
så får hun en masse problemer med progrmmer der ikke lukker rigtigt og derfor ædder ram.

tror vist det var det.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Indlægaf sådanUBUNTU » 15. dec 2008, 06:08

av
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Indlægaf soundpartner » 15. dec 2008, 10:13

sådanUBUNTU skrev:av

ja så er det ikke en god oplevelse med ubuntu man får
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Indlægaf sådanUBUNTU » 15. dec 2008, 13:24

Jeg må vel bare vente og se, om min søster får problemer...
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Indlægaf Jakob77 » 27. dec 2008, 21:02

Er det mon samme spændende procedure, hvis man vil forsøge at installere Ubuntu på en "Asus Eee PC 701SD" ..? :)

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Indlægaf soundpartner » 27. dec 2008, 21:17

Jakob77 skrev:Er det mon samme spændende procedure, hvis man vil forsøge at installere Ubuntu på en "Asus Eee PC 701SD" ..? :)

ja det er det. jeg kan dog ikke lige huske hvilket netkort der er i 701 men jeg mener de fleste er med det samme som 900.

hvad angår partioneringen så skal du huske at du har en del mindre plads så jeg ville lade ubuntu klare partioneringen selv og benytte alt tilgængeligt plads.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu 8.10 på asus eee (guide)

Indlægaf soundpartner » 28. dec 2008, 02:37

det ser ud til at den nye eeebuntu 2,0 lige er kommet ud. denne er bygget på ibex og det ser lovende ud.
der er 3 versioner. en standart en med nbr og så en base version som er ret skrabet.
jeg har lige smit standart på en eee900 og det ser ud til at alt virker som det skal
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster