Nem og hurtig konvertering af avi til iso på Ubuntu

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Nem og hurtig konvertering af avi til iso på Ubuntu

Indlægaf ChrisBuchholz » 4. dec 2008, 16:56

guide opdateret d. 11 oktober 2010 - jeg har blot opdateret URL'n til scriptet, da jeg har flyttet det

Denne guide er er ment til nyere Ubuntu systemer (8.10 til 9.04), og jeg lover ikke at den vil virke på andet.
Guiden er skrevet, da der er problemer med at brænde avi filer direkte i Brasero, og dette kan løses ved først at konvertere avi filen til iso.

Når jeg siger at du skal køre noget i CLI(Command Line Interface), så mener jeg faktisk at du skal gå til Programmer -> Tilbehør -> Terminal og indsætte det i terminal-programmet.

For at guiden vil virke på dit system, kræver det at du har medibuntu repositoriet sat op på dit system og har installeret 3 stykker software der ud over.
Du kan aktivere medibuntu ved at køre følgende i CLI:

Kode: Vælg alt

gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 2EBC26B60C5A2783 && gpg --export --armor 2EBC26B60C5A2783 | sudo apt-key add - && sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/`lsb_release -cs`.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list; sudo apt-get -q update; sudo apt-get --yes -q --allow-unauthenticated install medibuntu-keyring; sudo apt-get -q update


Når det er gjort, er der 3 stykker software du skal have installeret - mencoder, ffmpeg og dvdauthor. Det gør du ved at køre dette i CLI:

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install mencoder ffmpeg dvdauthor



Nem og hurtig konvertering af avi til iso på Ubuntu

Så er vi klar til at rocke!

For at bruge avi2iso scriptet, skal det hentes ned på din computer og placeres i din path. Du kan vælge selv at hente det fra http://dl.dropbox.com/u/168187/scripts/avi2iso og klare resten selv, eller køre følgende kode i CLI - én linie af gangen, hvilket vil klare det hele for dig.

Kode: Vælg alt

wget http://dl.dropbox.com/u/168187/scripts/avi2iso
sudo cp avi2iso.sh /usr/local/bin/avi2iso
sudo chmod +x /usr/local/bin/avi2iso
Nu har du scriptet i din path, og det kan kaldes som et hvilket somhelst andet program blot ved skrive avi2iso i CLI, Kør eller et tredje sted.

Konverter en avi fil

En ting at huske er, at scriptet ikke virker med mapper og filer som har mellemrum i navnet. Der må ikke være et mellemrum på mappe navnene eller filnavnet, for så vil du bare få en masse fejlmeddelser og ingen iso fil.

Min avi fil er placeret i /home/cb/film/ og hedder minfilm.avi så det jeg gør er at køre følgene kommando i shell:

Kode: Vælg alt

avi2iso ~/film/minfilm.avi
~/ er et shortcut der leder til ens hjemmemappe

...og så er det ellers bare at vente.
Når avi filen er blevet konverteret, vil den færdige iso fil ligge i samme mappe som avi filen, og hedder det samme som avi filen, blot med .iso i stedet for .avi til sidst.

Det kan tage tid at konvertere. Det tog mig omkring 10 minutter at konvertere en 1½ time lang film, på min bærbare computer, og det kan nemt tage meget længere tid. Det kommer helt an på størrelsen på avi filen, hvordan den er komprimeret og alle sådanne ting. Hvis du har en dvd kvalitets avi fil på noget der nærmer sig 3 timer, kan du ende med at skulle vente i hel time, eller længere. Det kommer helt an på hvilken computer du sidder ved.
Husk på, at video konvertering er en meget kompleks opgave.
Senest rettet af ChrisBuchholz 11. okt 2010, 08:11, rettet i alt 22 gange.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvordan konvertere man avi til iso på Ubuntu 8.10

Indlægaf Christian.Arvai » 4. dec 2008, 17:24

hej ChristofferB

jeg vil gerne sige tak for et bundsolidt stykke arbejde, jeg har testet det script på 6 film nu og det virker perfekt efter hensigten, nu er der sikkert nogle kvikke hoveder herinde der tænker "hvordan kan han nå det når guiden lige er kommet", forklaringen er enkelt: jeg hjalp ChristofferB med at teste det script i går, så jeg har haft tid nok til at finde ud af resultaterne og det er en stor fornøjelse for mig, at se noget der startede i det små på IRC, blive til en god guide som andre kan få glæde af fremover.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Hvordan konvertere man avi til iso på Ubuntu 8.10

Indlægaf eitreach » 4. dec 2008, 17:42

Hvis jeg lige må gå i Jeopardy-mode i to sekunder, så tror jeg hellere du bør formulere din titel som et svar, istedet for et spørgsmål. :)

Men jeg glæder mig til at prøve guiden - jeg bøvler tit med videofiler, synes jeg.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Hvordan konvertere man avi til iso på Ubuntu 8.10

Indlægaf ChrisBuchholz » 4. dec 2008, 18:03

eitreach skrev:Hvis jeg lige må gå i Jeopardy-mode i to sekunder, så tror jeg hellere du bør formulere din titel som et svar, istedet for et spørgsmål. :)

Men jeg glæder mig til at prøve guiden - jeg bøvler tit med videofiler, synes jeg.


Det er ændret nu;)

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Nem og hurtig konvertering af avi til iso på Ubuntu 8.10

Indlægaf ChrisBuchholz » 28. feb 2009, 21:55

Så har jeg lige smidt en opdatering op af scriptet der gerne skulle gøre det en del mere brugervenligt, og så har jeg også renset koden en del.

Hope you like it

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster