Guide til Virtualbox med Host interface networking (HIF)

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Guide til Virtualbox med Host interface networking (HIF)

Indlægaf thomasjohansen » 31. mar 2009, 08:00

Jakob77 skrev:thomasjohansen

Tak for en meget spændende guide. :)
Det er måske lidt kompliceret, men det er godt at vide, at det kan lade sig gøre, og at der også arbejdes på den form for udvikling.
Kan du så bruge Ubuntu almindeligt samtidigt med, at viritualboksen kører et andet styresystem, og de begge samtidigt skal snakke med Internettet ..?



Som en et par stykker i dette indlæg har nævnt så har Virtualbox ændret sig lidt så det er blevet endnu lettere at opsætte HIF netværk.

Men Ja virtualbox kan køre andre styresystemer i eks. ubuntu. Og når man bruger HIF vil de virtuelle pc'er så fungere som var de fysisk tilstede på ens netværk.
Alle ens virtuelle pc'er deler det samme netværkskort for bla. at få internet adgang, og endda med synlige netværksadresser, det er det der er det smarte med HIF.


@help2day

tak for lidt forklaringen omkring nmap. Skal selvfølgelig bruge den på ubuntu, da jeg tror det er der fejlen ligger.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Guide til Virtualbox med Host interface networking (HIF)

Indlægaf lath » 31. mar 2009, 20:13

help2day skrev:
thomasjohansen skrev:
lath skrev:
Med hensyn til TCP eller UDP, så find ud af mere med nmap kommandoen i en terminal.

/Lars


@Lath

Kan du forklare lidt nærmere omkring nmap? sidder pt. og har problemer med en xp jeg har konventeret til Vbox guest, kører som HIF. Xp'en er server for et telefon program der hele tiden holder netværkskontakt til en pbx (telefoncentral).
Problemet er nu at XP'en mister forbindelsen til PBX'en meget kortvarrigt. Skriver eks. TCP-OUT 1112, TCP-OUT 1074, TCP-OUT 1088.
Det er ikke sådan at hele netværksforbindelsen ryger på XP'en, kun mellem de to enheder.
Og Serveren der kører Vbox er selvfølgelig Ubuntu server 8.04.

Derfor vil jeg gerne høre lidt om nmap i forbindelse med at jeg måske kan analysere mig til problemet.


Hej!

nmap er et tool til at scanne en intern eller ekstern ip adresse.

du kan installere nmap ved at skrive i en terminal.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install nmap


hvis du vil scanne din router for åbne porte kan du gøre det med denne syntax.

sudo nmap 192.168.1.1

du kan altid skrive man nmap i en terminal for at få yderlige info om syntax.

men nmap er til at scanne om porten er åben, eller ikke.

ved ikke om det findes, til windows, tror det gør.... det. ingen erfaring med det.


Som help2day rigtigt nok skriver, så bruges nmap til kigge på porte. Det kan være ens egne porte på sin egen host eller porte på andre hosts.
Jeg er ret sikker at kommandoen også eksisterer på Windows XP.

Det du beskriver Thomas ligner det der kaldes et flow-stop (et midlertidligt stop af dataoverførsel) - mere end at en TCP forbindelse lægges ned og sættes op igen. UDP er forbindelsesløs - og der er ingen garanti for at en UDP pakke når frem. Det tager til gengæld så kun 100x mindre tid at sende en lille mængde data med UDP, da:

  • TCP opretter en forbindelse, sender data, og så lukker TCP forbindelsen igen - medmindre du selvfølelig holder den åben (gælder begge ender af forbindelsen).
  • UDP bare sender pakker, og så glemmer alt om dem.

Du opdager nemmest et flowstop ved at bruge Wireshark, som også findes til Windows (kræver administrator-rettigheder). Du skal kigge efter / spore TCP FIN, TCP SYN, og TCP ACK, og retransmissioner (timeouts i TCP vil udløse en retransmission af en pakke). Forbindelsen blev nulstillet, hvis du finder en TCP RST.

Wireshark for Windows downloades fra: http://www.wireshark.org/

UDP er totalt upålideligt for gæste-OSer jvævnfør Virtual Box manualen - så brug ikke UDP!

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Guide til Virtualbox med Host interface networking (HIF)

Indlægaf thomasjohansen » 1. apr 2009, 20:13

mit lidt frustrende problem med den virtuelle xp guest som mistede en del af forbindelsen tror jeg nu er løst.

Da jeg sidste år lavede min ubuntu server med mål for at være host for diverse virtuelle servere, købte jeg også et ekstra netkort med 2 ekstra porte. Det kunne jeg dog ikke få til at virke med HIF og Vbox 1.62, da HIF og bridges, som min guide ovenfor nok giver udtryk for, kan være kompliceret i ældre versioner af Vbox. Men da jeg blev gjort opmærksom på en ny vbox version herinde tidligere, har jeg opdateret til vbox 2.x, hvor man nu kan vælge hvilke netværksenhed man vil bruge til hvert virtuelle guest system, og i dag prøvede jeg at give den sin egen "eth1".

der har endnu ikke været en eneste fejl så der ser lovende ud.

Men skal huske at prøve at bruge wireshark næste gang, tak for tippet.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Guide til Virtualbox med Host interface networking (HIF)

Indlægaf Jakob77 » 14. apr 2009, 19:07

thomasjohansen

Er der noget grundlæggende i vejen for, at du kan bruge to netkort..?
Jeg har ikke forstand på virtualboksen, men på antallet af faneblade at dømme, så burde det vel være muligt. :wink:

Jeg forestiller mig lidt, at virtualboksens udbygning vil ende med, at en enkelt computer kan bruges af flere personer samtidigt og til flere formål. F.eks. server og desktop eller repeater og desktop eller som dobbelt desktop osv... Men det er måske for store forhåbninger at have til den..?

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Guide til Virtualbox med Host interface networking (HIF)

Indlægaf thomasjohansen » 14. apr 2009, 20:07

I min server har jeg nu 3 netkort, men HIF er beregnet til at udnytte et netkort til flere virtuelle gæst systemer, hvilket er ganske smart.
Men det kan også godt bruge flere fysiske netkort, men da trafikken sjældent udnytter et netkort fuldt ud så er det ikke relevant.

Det har hele tiden været muligt at sætte Vbox op til flere netkort, men det har været ret besværligt, ligesom hif, men nu er det blevet meget lettere at have med at gøre i v.2.x.


Vbox er det fantastisk værktøj, da det i f.eks. i mit tilfælde gør at jeg kan dele diverse serverfunktioner op i hver deres server og have dem isoleret fra hinanden. På den måde kan man finde den bedst egnet platform og opsætning til den specifike serverfunktion.

Min server indeholder f.eks.

- Windows mailserver (opensource) i drift
- Windows telefoncentral i drift
- Ubuntu webserver i drift
- Ubuntu Openexhcange som test miljø
- Centos Openexchange (NTX) med mailserver som test miljø

Samtidig er Vbox fantastisk til leg og test af et system uden man ødelægger noget.

at en enkelt computer kan bruges af flere personer samtidigt og til flere formål


Det vil jeg mene man kan nu, eks med "thinclient" her er det nærmere serveren der er installeret som gæstsystem der sætter krav og begræsninger. Vbox er bare et værktøj til at have flere styresystemer på en pc.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster