ubuntu 8.04 på asus eee (guide)

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

ubuntu 8.04 på asus eee (guide)

Indlægaf soundpartner » 30. sep 2008, 23:38

at få ubuntu på sin asus eee er ikke så svært som man skulle tro. med denne guide kan det gøres på ca en time (alt efter hastighed på din netforbindelse)
Det kan godt se lidt langhåret ud, men slå koldt vand i blodet. det er ikke så slemt.

ok here goes...
der er 2 muligheder for at ligge ubuntu på din eee. den ene er den nye ubuntu eee 8.04.1 som er tilpasset din eee. Den nye 8.04.1 indeholder et remixdesktop som minder meget om det xandros system der var på maskinen til at starte med. Det er muligt at slå dette fra, men øv hvor er det besværligt. Jeg vil dog lege lidt mere med det og se om der er nogle fordele ved denne nye version.
8.04.1 kan downloades her http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=213463

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Den anden mulighed er at tage ubuntu eee 8,04 og optimere den selv via den kommende guide. Fordelen her ved, er at du rent faktisk får en computer med en ubuntu som den du er vand til, og hvor du selv kan styre hvad der sker
Det er vigtigt at du IKKE bruger 8.04.1 hvis du vil fortsætte men bruger denne ubuntu instalation http://www.mininova.org/tor/1488818 da den i forvejen er fixet med diverse småting til din eee 900


ovenstående skal ligges ned på en usb-pind eller et sd-kort. Jeg syntes selv det går hurtigest fra sd-kort så det er det jeg har gjort. Der findes programmer til dette til både linux og windows
Linux http://sourceforge.net/project/downloading.php?groupname=unetbootin&filename=unetbootin-eeeubuntu-linux-238&use_mirror=switch
Windows http://sourceforge.net/project/downloading.php?groupname=unetbootin&filename=unetbootin-eeeubuntu-windows-238.exe&use_mirror=garr

først sætter du din usb-pind eller sd-kort i computeren, det skal være på mindst 1 gb
herefter køre du det lille program som jeg linkede til ovenfor, husk at gøre det som admin hvis du har Windows Vista.
Kører du linux så skal du højrekligge på filen >egenskaber>rettigheder>tillad kørsel af filen som et program
du vælger den ISO fil du vil overføre (den du lige har downloadet) og hvilket drev du vil bruge
tryk på udfør og vent cirka 5 - 10 Minutter. (det kan godt tage lang tid)

Efter installationen på din usb-pind/sdkort, booter du din Eee og når du kommer til den grå bios-skærm trykker du gentagne gange på ESC. Dette giver dig en boot-menu som spørger hvor du vil boote fra, her vælger du det USB drev du har din BOOT sektor på. Det kan tage noget tid at indlæse det hele til computeren så hav tålmodighed, også selvom det ikke ser ud til at der sker noget i lang tid.
jeg starter ubuntu op fra live cd, og instalerer så derfra, men man kan også sagtens installere direkte.

når ubuntu er instaleret er det første jeg gør at lave en hotkey til terminalen. Jeg bruger [Alt]+[t]
dette gøres i system > indstillinger >tastaturgenveje
Så skal vi sætte sproget til dansk.
Dette gøres i system> administration > language support
den spørger nok om du vil instalere og du siger ja.

dernest skal vi lige fjerne det cd-rom drev som maskinen tror den har (sd-kortet) og opdatere maskinen. først forbinder du til nettet (kablet eller wlan) og skriver

Kode: Vælg alt

sudo gedit /etc/fstab

den spørger efter password hvilket er det password du indtastede under indstlationen.
der kommer en fil frem i en editor. her sætter du en # forand den sidste linie således at der står noget i stil med
#/dev/sdb1 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0

det vigtige her er #'en.

vi fortsætter med at opdatere maskinen.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

den spørger sikkert igen efter password (dit logind password)
Den spørger ligeledes om du vil fortsætte hvor du bare siger ja (J)
Dette kan godt tage et stykke tid, så sæt dig bare tilbage i sofaen

nå men nu bliver det sjovt

start en terminal og skriv

Kode: Vælg alt

sudo gedit eeepc900tweak1.sh

detter åbner en editor med et tomt dokument. heri paster du følgende lille kodebid

Kode: Vælg alt

#!/bin/sh
# eeepc900tweak1.sh - Tweak script for EEE PC 900 running Ubuntu-eee 8.04
# By SilentTortoise
# Version 1.1 edited by Soundpartner
# Based on:
#   ubuntu-8.04-eeetweak-eeepc900-1.4.sh script found on
#   http://samiux.wordpress.com/2008/04/26/ubuntu-804-lts-on-asus-eee-pc/
# and for working ACPI and OSD fix
#   http://www.x2on.de/eeepc/ubuntueeetweak.sh
# and webcam fix from
#   http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?pid=290749#p270565
#
# First install Ubuntu-eee 8.04.
# Run this script from your home directory, without using sudo.
# If you use sudo the gnome settings will apply to the root user instead of you.

echo "install array"
wget http://www.array.org/ubuntu/array.list
sudo mv -v array.list /etc/apt/sources.list.d/
wget http://www.array.org/ubuntu/array-apt-key.asc
sudo apt-key add array-apt-key.asc
sudo apt-get update
sudo apt-get install linux-eeepc linux-headers-eeepc

echo "installing updates"
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

echo ""
echo ""
echo "Part 1 done! Please reboot now. Type sudo reboot During GRUB's initialization, press <ESC> to open the boot options menu.

The new kernel is labelled [2.6.24-21-eeepc].

If it is not at the top of the boot list, scroll down to it and hit enter."

du saver og lukker gedit

nu skal scriptet eksekveres

Kode: Vælg alt

sudo chmod +x eeepc900tweak1.sh
./eeepc900tweak1.sh


herefter skriver du

Kode: Vælg alt

sudo reboot

for at reboote. når den booter trykker du [ESC] og vælger den kernel kaldet [2.6.24-21-eeepc] (den skulle gerne være i toppen)

nu bliver det mere langhåret.
når ubuntu er startet igen så siger den sikkert at der er flere opdateringer. bare ignorer dette da de er med i kommende script.
Nå men lad os komme viddere. Nu åbner du en ny terminal og skriver

Kode: Vælg alt

sudo gedit eeepc900tweak2.sh

detter åbner igen en editor med et tomt dokument. heri paster du følgende lidt større kodebid

Kode: Vælg alt

#!/bin/sh
# eeepc900tweak2.sh - Tweak script for EEE PC 900 running Ubuntu-eee 8.04
# By SilentTortoise
# Version 1.1 edited by Soundpartner
# Based on:
#   ubuntu-8.04-eeetweak-eeepc900-1.4.sh script found on
#   http://samiux.wordpress.com/2008/04/26/ubuntu-804-lts-on-asus-eee-pc/
# and for working ACPI and OSD fix
#   http://www.x2on.de/eeepc/ubuntueeetweak.sh
# and webcam fix from
#   http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?pid=290749#p270565
#
# First install Ubuntu-eee 8.04.
# Run this script from your home directory, without using sudo.
# If you use sudo the gnome settings will apply to the root user instead of you.


echo "** Gnome settings"
echo "* Setting smaller font sizes"
sudo apt-get update
gconftool-2 --set /apps/nautilus/preferences/desktop_font --type string "Sans 8"
gconftool-2 --set /desktop/gnome/interface/document_font_name --type string "Sans 8"
gconftool-2 --set /desktop/gnome/interface/font_name --type string "Sans 8"
gconftool-2 --set /apps/metacity/general/titlebar_font --type string "Sans Bold 8"
gconftool-2 --set /desktop/gnome/interface/monospace_font_name --type string "Monospace 9"
echo "* Smaller toolbars icons only"
gconftool-2 --set /desktop/gnome/interface/toolbar_style --type string "icons"
echo "* Disabling UI sounds"
gconftool-2 --set /desktop/gnome/sound/event_sounds --type bool 0
echo "* Fixing mute key"
gconftool-2 --set /desktop/gnome/sound/default_mixer_tracks --type list --list-type string "[PCM]"
echo "* Fullscreen with <Alt>-F11"
gconftool-2 --set /apps/metacity/window_keybindings/toggle_fullscreen --type string "<Alt>F11"
#I don't like suspend on lid close
#echo "* Setting suspend when closing lid, blank screen"
#gconftool-2 --set /apps/gnome-power-manager/actions/sleep_type_battery --type string "suspend"
#gconftool-2 --set /apps/gnome-power-manager/actions/sleep_type_ac --type string "suspend"
#gconftool-2 --set /apps/gnome-power-manager/buttons/lid_battery --type string "suspend"
#gconftool-2 --set /apps/gnome-power-manager/buttons/lid_ac --type string "blank"
#gconftool-2 --set /apps/gnome-power-manager/timeout/sleep_computer_ac --type int 0
#gconftool-2 --set /apps/gnome-power-manager/timeout/sleep_computer_battery --type int 300
#gconftool-2 --set /apps/gnome-power-manager/timeout/sleep_display_ac --type int 300
#gconftool-2 --set /apps/gnome-power-manager/timeout/sleep_display_battery --type int 60
echo "* Don't display battery warning"
gconftool-2 --set /apps/gnome-power-manager/notify/low_capacity --type bool 0
echo "* Unconstraining windows to the top of the screen"
gconftool-2 --type bool --set /apps/compiz/plugins/move/allscreens/options/constrain_y 0
echo "Gnome-settings done."

echo "instaling fonts"
sudo apt-get install msttcorefonts

echo "installing java 5 and flash"
sudo aptitude remove icedtea-gcjwebplugin java-gcj-compat-plugin sun-java6-plugin
sudo apt-get install sun-java5-jdk sun-java5-plugin sun-java5-fonts flashplugin-nonfree

echo "* Installing ACPI modules"
sudo apt-get update
sudo apt-get install -y -f build-essential module-assistant eeepc-acpi-source  --force-yes
sudo m-a a-i eeepc-acpi
sudo cp /etc/modules ~/modules.tmp
sudo chmod 777 ~/modules.tmp
echo "eeepc-acpi" >> ~/modules.tmp
sudo chmod 644 ~/modules.tmp
sudo mv ~/modules.tmp /etc/modules

echo "** Installing OSD"
wget http://eee-osd.googlecode.com/files/eee-osd_2.1-0eeeXubuntu1_i386.deb
sudo dpkg -i eee-osd_2.1-0eeeXubuntu1_i386.deb
sudo rm ~/eee-osd*

echo "installing medubuntu and codec"
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/hardy.list -O /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list
sudo apt-get update
sudo apt-get install medibuntu-keyring
sudo apt-get update
sudo apt-get install non-free-codecs ubuntu-restricted-extras libdvdcss2


echo "** Fix shutdown problem"
sudo cp /etc/default/halt ~/halt.tmp
sudo chmod 777 ~/halt.tmp
echo "rmmod snd_hda_intel" >> ~/halt.tmp
sudo chmod 644 ~/halt.tmp
sudo mv ~/halt.tmp /etc/default/halt

echo "** Fine tune the system"
sudo cp /proc/sys/vm/dirty_writeback_centisecs ~/dirty_writeback_centisecs.tmp
sudo chmod 777 ~/dirty_writeback_centisecs.tmp
echo "1500" > ~/dirty_writeback_centisecs.tmp
sudo chmod 644 ~/dirty_writeback_centisecs.tmp
sudo mv ~/dirty_writeback_centisecs.tmp /proc/sys/vm/dirty_writeback_centisecs
sudo cp /etc/fstab ~/fstab.tmp
sudo chmod 777 ~/fstab.tmp
echo "tmpfs /var/log tmpfs defaults,noatime 0 0" >> ~/fstab.tmp
echo "tmpfs /var/tmp tmpfs defaults,noatime 0 0" >> ~/fstab.tmp
echo "tmpfs /tmp tmpfs defaults,noatime 0 0" >> ~/fstab.tmp
sudo chmod 644 ~/fstab.tmp
sudo mv ~/fstab.tmp /etc/fstab

echo "** Enable CPU speed scabling"
sudo apt-get remove powernowd
sudo apt-get install cpufrequtils sysfsutils
sudo modprobe p4_clockmod
sudo cp /etc/sysfs.conf ~/sysfs.conf.tmp
sudo chmod 777 ~/sysfs.conf.tmp
echo "devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor = ondemand" >> ~/sysfs.conf.tmp
sudo chmod 644 ~/sysfs.conf.tmp
sudo mv ~/sysfs.conf.tmp /etc/sysfs.conf
sudo cp /etc/modules ~/modules.tmp
sudo chmod 777 ~/modules.tmp
echo "p4_clockmod" >> ~/modules.tmp
echo "cpufreq_ondemand" >> ~/modules.tmp
sudo chmod 644 ~/modules.tmp
sudo mv ~/modules.tmp /etc/modules
sudo rm -R usr_src
sudo rm -R var_cache_modass
sudo rm dirty_writeback_centisecs.tmp

echo "** Fixing web cam"
sudo apt-get install subversion
svn co svn://svn.berlios.de/linux-uvc/linux-uvc/trunk linux-uvc
cd linux-uvc
sudo make
sudo make install
sudo modprobe -r uvcvideo
sudo mv /lib/modules/$(uname -r)/ubuntu/media/usbvideo/uvcvideo.ko /lib/modules/$(uname -r)/ubuntu/media/usbvideo/uvcvideo.ko.original
sudo cp uvcvideo.ko /lib/modules/$(uname -r)/ubuntu/media/usbvideo/uvcvideo.ko
sudo modprobe uvcvideo


echo " Installing more updates"
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

echo "installing software"
sudo apt-get install vlc amarok evolution evolution-plugins wine fusion-icon

echo ""
echo ""
echo "Done! Please reboot now. Type sudo reboot"

Dette script indeholder alt muligt. du kan læse det igennem hvis du har lyst. Hvis du holder tungen lige i munden giver det ret god mening. Hvis der er ting du ikke vil have kan dette udkomenteres med en # i starten af linien.
Nå men du saver og lukker gedit

nu skal scriptet eksekveres

Kode: Vælg alt

sudo chmod +x eeepc900tweak2.sh
./eeepc900tweak2.sh


herefter skriver du

Kode: Vælg alt

sudo reboot


og du skulle være oppe at køre.

scriptet slutter med at installere nogle af de programmer jeg altid ender med at installere alligevel (vlc, amarok, evolution og wine)

af en eller anden grund så påstår den stadig at der er et par opdateringer som scriptet ikke vil instalere. disse instlerer du ved at trykke på den røde pil oppe i højre hjørne.

derefter rebootes maskinen og du er oppe at køre

Denne guide er baseret på mine egne noter fra de 3 første eee's jeg har sat op. jeg skal sætte en mere op om lidt hvor jeg selv prøver at følge guiden til punkt og prikke for at teste den (ville lige skrive den færdig først for overskuelighedens skyld). finder jeg nogen fejl skal jeg nok rette det med det samme.

hvis du har fulgt denne guide til punkt og prikke skulle du gerne ende op med en 100% funtionsdygtig eee med ca 30% længere batterilevetid (selvfølgelig kommer det and på hvad du laver på den) og som uden problemer kan gå på danske banks netbank (med aktivcard).
der er et par småtweaks som kan laves ud over dette, men de skal udføres manuelt. dem skal jeg nok få skrevet ned en af dagene.
Senest rettet af soundpartner 22. nov 2008, 11:29, rettet i alt 8 gange.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

andsen
Indlæg: 283
Tilmeldt: 4. apr 2008, 22:24
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: ubuntu på asus eee (guide)

Indlægaf andsen » 1. okt 2008, 08:57

Apropos wlan, så fungerer det snapshot der er linket til ikke.
Det eneste der er i den er en readme der linker til madwifi's hjemmeside, fordi de har opdateret og samlet alle drivere i Madwifi 0.9.4. Har efterhånden haft så mange problemer med madwifi, at det ikke er sjovt længere :-(

PS: Hvis nogen skulle have forslag til en løsning, så må I meget gerne komme med den :-)
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu på asus eee (guide)

Indlægaf soundpartner » 1. okt 2008, 12:16

andsen skrev:Apropos wlan, så fungerer det snapshot der er linket til ikke.
Det eneste der er i den er en readme der linker til madwifi's hjemmeside, fordi de har opdateret og samlet alle drivere i Madwifi 0.9.4. Har efterhånden haft så mange problemer med madwifi, at det ikke er sjovt længere :-(

PS: Hvis nogen skulle have forslag til en løsning, så må I meget gerne komme med den :-)

ok. 2 spørgsmål... bruger du ubuntu eee (en af dem jeg linker til ovenfor) eller en almindelig ubuntu instalation

og har du lys i den blå wlan diode på din eee?

grunden til jeg spørger er at 1. netkortet virker fra start i de 2 ovenfor nevnte instalationer
2. jeg hvde selv problemer med at få det til at virke med wlan på en af mine eee's, og fandt ud af at jeg ikke kunne få liv i den blå diode da den var disablet i biosen.

men hvor om alting er så virker begge ovenstående løsningher ( ubuntu eee 8.04.1 med remix eller 8.04 som stndart + opdateringer) 100% på asus eee 900
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

andsen
Indlæg: 283
Tilmeldt: 4. apr 2008, 22:24
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: ubuntu på asus eee (guide)

Indlægaf andsen » 1. okt 2008, 19:47

soundpartner skrev:ok. 2 spørgsmål... bruger du ubuntu eee (en af dem jeg linker til ovenfor) eller en almindelig ubuntu instalation


Nu er det ikke en eee jeg har, men det spiller heller ingen rolle hvad angår snapshottet. Hvor længe er det siden du brugte det?
Det er en almindelig ubuntu installation på en Toshiba-bærbar med (næsten) identisk wlan-chipset som eee pc'en. Jeg prøvede dit snapshot af i håb om, at det løste mit eget problem og det eneste der var i det var den føromtalte readme der henviser til madwifi 0.9.4 driveren.

Du kan jo f.eks. prøve at sætte URL'en til det ind i din internetbrowser og selv konstatere det :-)
Her:
http://snapshots.madwifi.org/special/madwifi-nr-r3366+ar5007.tar.gz
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu på asus eee (guide)

Indlægaf soundpartner » 1. okt 2008, 19:52

andsen skrev:
soundpartner skrev:ok. 2 spørgsmål... bruger du ubuntu eee (en af dem jeg linker til ovenfor) eller en almindelig ubuntu instalation


Nu er det ikke en eee jeg har, men det spiller heller ingen rolle hvad angår snapshottet. Hvor længe er det siden du brugte det?
Det er en almindelig ubuntu installation på en Toshiba-bærbar med (næsten) identisk wlan-chipset som eee pc'en. Jeg prøvede dit snapshot af i håb om, at det løste mit eget problem og det eneste der var i det var den føromtalte readme der henviser til madwifi 0.9.4 driveren.

Du kan jo f.eks. prøve at sætte URL'en til det ind i din internetbrowser og selv konstatere det :-)
Her:
http://snapshots.madwifi.org/special/madwifi-nr-r3366+ar5007.tar.gz

som sagt har jeg selv udkomenteret det da wlan allerede virker med det samme på eee'en fra 8,04 og frem. men jeg vil da gå op og slette det helt da det jo alligevel ikke virker
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

elkoger
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. jun 2008, 11:46
Geografisk sted: Odense

Re: ubuntu på asus eee (guide)

Indlægaf elkoger » 3. okt 2008, 19:44

Hej soundpartner

Det ser ud til at være en fin guide. Jeg har prøvet at køre den, men det gav ingen forskeld for mig.

Jeg har et problem med det trådløse net. Det er langsomt og til tider, meget langsomt.

Efter jeg installerede er den nyeste version af ubuntu-eee (gold?) hvor det hele virkede bortset fra det trådløse netværk er meget langsomt! (en gange imellem kan det hurtigt)

Hvad er årsagen til dette?

P.S. Jeg har ændret firefox's cache til at gemme i ram, som gør at FF ikke hænger så meget.
som beskrevet her, under Optimize Firefox Cache

Mvh Simon
Mvh Simon

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu på asus eee (guide)

Indlægaf soundpartner » 3. okt 2008, 19:58

elkoger skrev:Hej soundpartner

Det ser ud til at være en fin guide. Jeg har prøvet at køre den, men det gav ingen forskeld for mig.

Jeg har et problem med det trådløse net. Det er langsomt og til tider, meget langsomt.

Efter jeg installerede er den nyeste version af ubuntu-eee (gold?) hvor det hele virkede bortset fra det trådløse netværk er meget langsomt! (en gange imellem kan det hurtigt)

Hvad er årsagen til dette?

P.S. Jeg har ændret firefox's cache til at gemme i ram, som gør at FF ikke hænger så meget.
som beskrevet her, under Optimize Firefox Cache

Mvh Simon

hvilken eee er det du har?

alle steder jeg har læst skriver de om problemer med ubuntu eee gold hvis du downloader den torrent jeg linkede til og opdaterer via den lange beskrivelse så er jeg 100 på at det virker.
jeg har instaleret på 6 asus eee900 nu uden problemer.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

elkoger
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. jun 2008, 11:46
Geografisk sted: Odense

Re: ubuntu på asus eee (guide)

Indlægaf elkoger » 3. okt 2008, 21:43

Hej soundpartner

Det er en eee pc900 jeg har.

Det vil sige at jeg først skal installere "Ubuntu Eee 8.04" fra http://www.mininova.org/tor/1488818
Og så følge denne fine guide?

Mvh Simon
Mvh Simon

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu på asus eee (guide)

Indlægaf soundpartner » 3. okt 2008, 21:48

elkoger skrev:Hej soundpartner

Det er en eee pc900 jeg har.

Det vil sige at jeg først skal installere "Ubuntu Eee 8.04" fra http://www.mininova.org/tor/1488818
Og så følge denne fine guide?

Mvh Simon

det har virket hver gang for mig i hvert fald.
det tager en del længere end de nyere pakker da der er en del updates der skal instaleres. men til gengæld virker det HVER gang og man får et styresystem hvor man er fri til at gøre som man har lyst i stedet for xandros eller det der remix helvede.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

elkoger
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. jun 2008, 11:46
Geografisk sted: Odense

Re: ubuntu på asus eee (guide)

Indlægaf elkoger » 3. okt 2008, 21:59

Alle tiders!

Det vil jeg så gøre!
Virker lyden også efter den har været i standby/dvale?

Mvh Simon
Mvh Simon

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu på asus eee (guide)

Indlægaf soundpartner » 3. okt 2008, 22:58

elkoger skrev:Alle tiders!

Det vil jeg så gøre!
Virker lyden også efter den har været i standby/dvale?

Mvh Simon


det gør den nogle gange ja. problemet med lyd efter standby er lidt underligt og der er ikke nogen endnu der har fundet det rette fix endnu. men hos mig virker den 9 ud af 10 gange
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu på asus eee (guide)

Indlægaf soundpartner » 3. okt 2008, 23:45

soundpartner skrev:
elkoger skrev:Alle tiders!

Det vil jeg så gøre!
Virker lyden også efter den har været i standby/dvale?

Mvh Simon


det gør den nogle gange ja. problemet med lyd efter standby er lidt underligt og der er ikke nogen endnu der har fundet det rette fix endnu. men hos mig virker den 9 ud af 10 gange


hey så tror jeg jeg fandt et fix. det er lidt manuelt men lige ud af landevejen...

Kode: Vælg alt

sudo gedit /etc/default/alsa


der ændrer du sidste linie "force_unload_modules_before_suspend" til:
force_unload_modules_before_suspend="snd_hda_intel"

Kode: Vælg alt

sudo gedit /usr/lib/pm-utils/sleep.d/45sound


her paster du følgende ind

Kode: Vælg alt

#!/bin/bash

if [ ! -x /sbin/alsa ]; then
        exit 0;
fi

case "$1" in
        hibernate|suspend)
                /sbin/alsa suspend
                ;;
        thaw|resume)
                /sbin/alsa resume
                ;;
        *)
                ;;
esac

exit $?


så skal den lige laves eksekverbar med

Kode: Vælg alt

sudo chmod +x /usr/lib/pm-utils/sleep.d/45sound


så virker det hver gang
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

elkoger
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. jun 2008, 11:46
Geografisk sted: Odense

Re: ubuntu på asus eee (guide)

Indlægaf elkoger » 4. okt 2008, 19:47

Hej soundpartner

Så har jeg fået det hele til at virke, inkl. lyd efter standby!

Jeg sysntes dog at, du skal rette i din ellers så fine vejledning:
Det skal gøres mere klart at det er http://www.mininova.org/tor/1488818 man skal hente og ikke den fra ubuntu-eee.com

Når man har hentet UNetbootin, skal man højre-klikke på filen -> Rettigheder og sætte flueben ved "Tillad kørsel af filen som et program".
Gå ind i terminalen (Programmer->Tilbehør->Terminal)
Og installer p7zip og SYSLINUX

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install syslinux p7zip-full


For at få SD-kortlæseren til at virke skal man gøre følgende:
Gå ind i terminalen (Programmer->Tilbehør->Terminal)

Kode: Vælg alt

sudo gedit /etc/fstab

Sæt en # foran linjen "/dev/sdb1 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 "
Så den kommer til at se sådan ud:
#/dev/sdb1 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0
Herefter skal du gemme og lukke filen.

Tak for guiden og hjælpen :D

Mvh Simon
Mvh Simon

elkoger
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. jun 2008, 11:46
Geografisk sted: Odense

Re: ubuntu på asus eee (guide)

Indlægaf elkoger » 7. okt 2008, 21:53

Hej igen!

Jeg har stadigvæk problemer med, at det trådløse netværk hænger i længere tid.
Hvis jeg tilslutter nettet med kabel, så er der ingen problemer. Det trådløse virker fint på andre computere.

Nogle foreslag???
Mvh Simon

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu på asus eee (guide)

Indlægaf soundpartner » 7. okt 2008, 21:56

elkoger skrev:Hej igen!

Jeg har stadigvæk problemer med, at det trådløse netværk hænger i længere tid.
Hvis jeg tilslutter nettet med kabel, så er der ingen problemer. Det trådløse virker fint på andre computere.

Nogle foreslag???

hænger i længere tid? han du forklare det lidt bedre? jeg har ingen problemer haft med alle de eee's jeg har haft gennem hænderne.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster