Guide til at slette ALT på ens computer.

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Jeg har fået det ondeste tip til sletning af ALT på disken

Indlægaf Wrapper » 24. jul 2008, 21:07

planet-reptile skrev:
rm
rm for remove (slet), til sletning af både filer og mapper. man anvender kommandoen på følgende måde:
rm filnavn
- bemærk man skal være ejer af filen for at kunne slette den...

Men du siger at rm ikke kan fjerne mapper. Men det ser da ud til at den kan ifølge guiden? Eller skal rm bruges med et flag bagefter? Kan man ikke bare sige f.eks. rm billeder og så fjerner den billeder mappen?


nej, rm kan kun slette mapper hvis man bruger flagget -r (recursive), dvs for at slette den mappe der hedder billeder skal du skrive: rm -r billeder/
- det er shred der ikke kan shredde mapper, og den har heller ikke et flag til det.

nu oprettede jeg lige en mappe, "sletmig", og bruger rm på den uden -r
rm: cannot remove `sletmig/': Is a directory
men med -r så slettes mappen...
Billede

Billede

planet-reptile
Indlæg: 460
Tilmeldt: 18. nov 2007, 02:04

Re: Jeg har fået det ondeste tip til sletning af ALT på disken

Indlægaf planet-reptile » 24. jul 2008, 21:13

Okay. Men hvorfor skal der være / efter?
Men hvad så hvis man har et program man vil fjerne, så kan man vel godt nøjes med bare at skrive rm og så programmets navn?
Hilsen Kim.

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Jeg har fået det ondeste tip til sletning af ALT på disken

Indlægaf Wrapper » 24. jul 2008, 21:19

planet-reptile skrev:Okay. Men hvorfor skal der være / efter?
Men hvad så hvis man har et program man vil fjerne, så kan man vel godt nøjes med bare at skrive rm og så programmets navn?


du behøver egentlig heller ik / med, jeg bruger bare tabulatortasten i terminalen (tabcompletion), det betyder at / automatisk kommer med.
Såfremt det program bare er en fil, og ikke en mappe, så ja. fx. hvis du henter mit shredderprogram ned, så er det bare rm shredder.py
Billede



Billede

planet-reptile
Indlæg: 460
Tilmeldt: 18. nov 2007, 02:04

Re: Jeg har fået det ondeste tip til sletning af ALT på disken

Indlægaf planet-reptile » 24. jul 2008, 21:28

Man lærer noget nyt :D Nice.
Tak for din tålmodighed :)

Du siger at man skal udkommentere den sidste linie i dit program. Hvad skal man skrive? Står det i programmet?
editor, er det Programmet Tekstredigering?
Bare lige for at være sikker, man dræber vel ikke computeren med dit program? Man kan godt lave en ny installation bagefter?
Hilsen Kim.

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Jeg har fået det ondeste tip til sletning af ALT på disken

Indlægaf Wrapper » 24. jul 2008, 21:39

planet-reptile skrev:Man lærer noget nyt :D Nice.
Tak for din tålmodighed :)

Du siger at man skal udkommentere den sidste linie i dit program. Hvad skal man skrive? Står det i programmet?
editor, er det Programmet Tekstredigering?
Bare lige for at være sikker, man dræber vel ikke computeren med dit program? Man kan godt lave en ny installation bagefter?


Du skal bare åbne med texteditor. Den sidste linje starter med #, # er kommentar i python som jeg har skrevet det i. Bare slet # og gem. så kør programmet i terminalen: ./shredder.py hvis den siger noget med at den ikke er eksekverbar, så skriv chmod +x shredder.py og så kør programmet igen. Du vil derefter blive spurgt om sudo password, indtast det og tryk på enter, så sker der ting og sager...
Og computeren dør ikke, men det gør dit system. Så når du mener systemet er ødelagt nok, så smider du bare en installations-cd i og geninstallerer ;)
Billede



Billede

planet-reptile
Indlæg: 460
Tilmeldt: 18. nov 2007, 02:04

Re: Guide til at slette ALT på ens computer.

Indlægaf planet-reptile » 24. jul 2008, 21:50

Okay.
Takker endnu engang. :)
Hilsen Kim.

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Jeg har fået det ondeste tip til sletning af ALT på disken

Indlægaf Jarlen » 24. jul 2008, 23:55

planet-reptile skrev:Okay. Men hvorfor skal der være / efter?
Men hvad så hvis man har et program man vil fjerne, så kan man vel godt nøjes med bare at skrive rm og så programmets navn?


Nej, rm programmet er til at fjerne filer og mapper. For at fjerne programmer er det enklest at bruger tilføj/fjern programmer, eller "sudo aptitude remove [program]", på samme måde som når du installerer programmer. :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Guide til at slette ALT på ens computer.

Indlægaf thj01 » 25. jul 2008, 00:19

hvorfor al den diskussion om hvordan man sletter sit system??

scenarier :

Ved ny-installering

Prop CD'en i og slet alle partitioner - opret nye - DONE

Ved kritiske filer (PET og andre Mega paranoide)

Skær drevet op med en skærebrænder og overhæld disken med koncentreret svovlsyre - lad det ligge indtil disken er væk.


Det er da meget fascinerende at der er klaphatte der synes det er sjovt at smide denne slags "hjælp ud", men helt ærligt

ved at skrive : linux rm / i søgefeltet i firefox fremkommer følgende side http://www.computerhope.com/unix/urm.htm

Linux / Unix rm command

Quick links

About rm
Syntax
Examples
Related commands
Linux / Unix main page

About rm

Deletes a file without confirmation (by default).


Jeg mener det burde være nok til at få de fleste til at lade være

angående shred

Ordbogen siger : skære i strimler (mine alarm lamper blinkede allerede ved kommandoens navn)

ved at skrive : linux shred i søgefeltet i firefox fremkommer følgende side http://linux.about.com/library/cmd/blcmdl1_shred.htm

Linux / Unix Command: shred
Command Library
NAME
shred - delete a file securely, first overwriting it to hide its contents
SYNOPSIS
shred [OPTIONS] FILE [...]
DESCRIPTION

Overwrite the specified FILE(s) repeatedly, in order to make it harder for even very expensive hardware probing to recover the data.


Jeg er selvfølgelig ked af det på ofrenes vegne, men lidt omtanke ville være gavnlig GENERELT.

Hvis man er så uforsigtig (overvejede at skrive dum, men det er jo ikke altid årsagen) bare at gøre noget ukritisk, jamen så har man fået sig en erfaring eller tynd mave ( som jeg fik engang jeg kom til at formaterer kærrestens harddisk MED eksamensopgave der skulle afleveres 2 dage efter)

skulle lige have det ud!

MEN

Jeg må dog sige det morer mig lidt at nogle de faktisk gør forsøget, bare for at se om det virker - jeg vil gerne have lidt af jeres tid - for jeg synes jeg hele tiden løber tør for den jeg har - og jeg leger ikke med hverken rm eller shred (eller skærebrændere :) )
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guide til at slette ALT på ens computer.

Indlægaf Christian.Arvai » 25. jul 2008, 04:06

hej

for god ordens skyld vil jeg gerne sige at det ikke var et uheld, og at det ikke er Wrappers skyld at jeg slettede min pc, jeg kendte udemærket resultatet af det, og jeg gjorte det på en gammel pc med 7.10, hvor alle data var fuldt kopieret til en extern hd, så jeg havde sikret mig inden jeg startede, jeg skriver også tydeligt i det første indlæg, at det er en kommando der er advaret om i overlevelsesguide, og jeg syntes det er fint den står der!

så helt ærligt var grunden til mit forsøg, at Wrapper skrev at sudo rm -rf / var blevet spærret (det er den også på 8.04), og da jeg ikke var sikker på det samme resultat på 7.10, ofrede jeg så lidt tid på at se resultatet, det var ikke fordi jeg havde et destruktiv motiv, det var mest ment som en hjælp/advarsel til andre brugere, hvilket mit senere indlæg også siger, og jeg vil mene at det er bedre at vi ved det præsict, så der ikke pludselig er en ny bruger med 7.10, der ser et sådan indlæg og tror at der ikke sker noget, ved at skrive den kommando.




ps: som smed vil jeg mene det hurtigst at slette en harddisk med en hammer, syren tager alt for lang tid :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

planet-reptile
Indlæg: 460
Tilmeldt: 18. nov 2007, 02:04

Re: Guide til at slette ALT på ens computer.

Indlægaf planet-reptile » 25. jul 2008, 15:47

hvorfor al den diskussion om hvordan man sletter sit system??

Hvorfor ikke?

Det er da meget fascinerende at der er klaphatte der synes det er sjovt at smide denne slags "hjælp ud", men helt ærligt

Hvad med at du lige slapper lidt af.
Jeg mener personligt at det er fantastisk at man faktisk kan være sikker på at ALLE ens filer bliver fjernet når man vil have dem fjernet og ikke bare lige til at grave frem igen.
Vil du f.eks. sælge din computer hvor dine oplysninger kunne graves frem igen?
Hilsen Kim.

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Guide til at slette ALT på ens computer.

Indlægaf Wrapper » 25. jul 2008, 17:59

Puha, nu har min stationære været udsat for diverse destruktive kommandoer 3 gange. Og nu synes jeg egentlig det begynder at blive interessant at se hvad der virkelig kan nuke en hel harddisk. Jeg søgte derfor lidt, og er nu kommet frem til denne side: http://www.techthrob.com/tech/securedelete.php , som fortæller om nogen ret gode metoder. Bl.a. et program hvor man kan boote op fra LiveCD og wipe en hel disk (Arvai spurgte mig om sådan et program på irc igår).
De metoder som vi har nævnt her i tråden, shred og rm er ikke særligt effektive, heller ikke selvom man benytter sig af de programmer jeg har lavet. For på et eller andet tidspunkt vil kommandoen shred, eller rm, eller selve programmet som jeg har skrevet, blive slettet eller shredded - og så mister man sjovt nok lidt af effekten. Så det helt optimale må være at nuke en disk fra en liveCD/USBpen.


Som nævnt har jeg nuket min pc 3 gange nu, med 3 forskellige systemer. Først standard install af 8.04, det tog flere timer og det endte med at jeg bare stoppede programmet og rebootede. Anden gang prøvede jeg med ozos som er en udgave af Ubuntu med enlightenment, efter 5 sekunder crashede terminalen, og stortset intet virkede. tredje gang var efter jeg havde installeret Ubuntu fra mini-edition, med henblik på at installere Ubuntu Lite (Lite kom dog aldrig ind på pcen, idet jeg bare valgte at køre programmet uden grafisk brugerflade), dette tog rigtig lang tid selvom jeg havde sat shred til at kun at overskrive 1 gang hvorimod default er 25 gange. Samtidig ændrede jeg programmet til at slette filer også. Men jeg gad ikke at vente på at det blev udført, så det blev igen bare stoppet. Resultatet af dem alle tre er ens, kernel panic, så man kan da sige at missionen lykkedes med at smadre systemet. Omend alle filer nåede aldrig at blive shreddet/slettet.
Billede



Billede

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Guide til at slette ALT på ens computer.

Indlægaf thj01 » 26. jul 2008, 08:09

slappede lige af og læste tråden en gang til.

jeg må have læst den lidt for overfladisk fordi jeg troede den var endnu en af de tråde der handlede om en der havde fået hjælp på nettet og havde fået disse kommandoer som hjælp.

Sorry - tager et læsekursus efter sommerferien - lige nu gider jeg ikke :)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Munksgaard
Indlæg: 12
Tilmeldt: 20. jun 2008, 20:50
IRC nickname: Munksgaard
Geografisk sted: Danmark

Re: Guide til at slette ALT på ens computer.

Indlægaf Munksgaard » 21. aug 2008, 15:27

En enkelt kommando som gør det samme som Wrappers script, og fjerner alle mapper:

USE WITH CAUTION / PAS PÅ! DENNE KOMMANDO SLETTER UIGENKALDELIGT ALT PÅ DIN HARDDISK! ALLE MOUNTEDE HARDDISKE OSV. SOM DER ER WRITE ACCESS TIL VIL OGSÅ BLIVE SLETTET!

cd / && sudo find -exec shred --force --verbose --remove --zero '{}' \; && sudo rm -rvf *
Mvh.
Philip Munksgaard

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Guide til at slette ALT på ens computer.

Indlægaf Wrapper » 21. aug 2008, 15:37

Munksgaard skrev:cd / && sudo find -exec shred --force --verbose --remove --zero '{}' \; && sudo rm -rvf *


Hmmm umiddelbart vil jeg mene den stopper ved den første mappe den kommer til, shred kan jo ik tage en mappe. Og synes da ik det ser ud til at der er noget der forhindrer den i at tage fat i en mappe. Men jeg kan lige afprøve det på min stationære når jeg får sat den til igen - hvilket nok bliver søndag/mandag idet der ligger dele fra Hong Kong på posthuset, så jeg kan komme til at lave den embedded :D
Billede



Billede

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Guide til at slette ALT på ens computer.

Indlægaf Wrapper » 25. sep 2008, 15:17

Munksgaard skrev:cd / && sudo find -exec shred --force --verbose --remove --zero '{}' \; && sudo rm -rvf *


Der gik lidt lang tid før jeg fik det testet. Well, den nåede ikke engang til den første mappe ;)
cd / && sudo find -exec shred --force --verbose --remove --zero '{}' \; && sudo rm -rvf *
resultat: find: missing argument to `-exec'
Billede



Billede

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster