Et tilbageblik

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Et tilbageblik

Indlægaf thj01 » 11. feb 2019, 20:22

Jeg sad lige og kiggede min oprindelige ubuntuguide igennem (fra 2008) og så får man virkeligt at se hvor langt Ubuntu er kommet.

https://sites.google.com/site/thj001/Ub ... edirects=0

Der skulle vi virkeligt dybt ned i konfigurationsfiler for at få en installation der bare virkede nogenlunde.

Prøv at kigge ... man bliver lidt overrasket
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Et tilbageblik

Indlægaf Christian.Arvai » 22. feb 2019, 08:25

Jeg siger ikke at Ubuntu 7.04 LTS var perfekt. Fordelen var at den dengang konkurrerede med Windows Vista. Så i 2008 kunne alt der blot startede lokke folk over :D

2008 var i øvrigt året hvor at jeg selv blev redaktør herinde. Som tiden dog flyver.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Et tilbageblik

Indlægaf Claus Henriksen » 22. feb 2019, 13:13

Tillykke og godt gået. Ubuntu var - og er stadig - fantastisk. Og denne side var - og er stadig - GULD!

Almindelige brugere på Linux var noget man havde tilstræbt i mange år, f.eks. med SSLUG's linuxbøger. Men med Ubuntu var Linux pludselig en del mere 'turnkey' løsning i forhold til gamle dage. En løsning med et kæmpe fællesskab i ryggen ovenikøbet.

Canonical startede med at bug#1 var windows dominans og det er vel stadig sandt. Men nu ser vi WSL og måske en MS window manager på sigt. Hvem have troet det?
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Et tilbageblik

Indlægaf AJenbo » 22. feb 2019, 14:01

Det er også blevet normen at der er massere af udviklere der køre Linux.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Et tilbageblik

Indlægaf lath » 24. feb 2019, 22:34

thj01 skrev:Jeg sad lige og kiggede min oprindelige ubuntuguide igennem (fra 2008) og så får man virkeligt at se hvor langt Ubuntu er kommet.

https://sites.google.com/site/thj001/Ub ... edirects=0

Der skulle vi virkeligt dybt ned i konfigurationsfiler for at få en installation der bare virkede nogenlunde.

Prøv at kigge ... man bliver lidt overrasket


Det har skam været værre - i December 1999 købte jeg min først PC (før brugte jeg andres maskiner). Den havde en AMD K6 300 MHz CPU, og 48 MB fysisk RAM (32+16=48), som spænede derudaf med en frekvens på hele 66 MHz på hukommelsesbussen.

Den kørte Redhat Linux i version 6.1, som brugte Linux kerne version 2.2.12-20 .

Jeg havde et ret så problematisk grafikkort.

Jeg sloges med grafikkortet via xorg.conf konfigurationsfilen. Det tog mig 2 måneder at knække den nød der hedder at få en grafisk brugergrænseflade.

Jeg har hadet xorg.conf konfigurationsfilen lige siden.

Desktoppen dengang hed GNOME 1, som var meget bedre end Windows 98.

Samme dag som jeg startede min nye maskine op og skulle redigere i xorg.conf var cli programmet vi foreslået som editor - jeg kunne ikke hitte ud af den, så jeg tog strømmen på computeren, og brugte derefter en anden editor. Jeg slettede faktisk programmet - bare for at være sikker på at jeg ikke brugte det ved et uheld. Jeg har haft en dyb aversion mod vi lige siden

Øvrigt så var internet noget andre havde, da jeg ikke havde råd til at køre internet over min fastnet telefon-forbindelse.


Min første computer overhovedet var en Amstrad CPC664. Den købte jeg i 1984 (jeg var 14 år gammel). Den kostede 4.400 kr i 1984 penge

Den havde en Z80 (Zilog Z80) CPU, der køre med 4 Mhz, og den havde 64 KB (0,064 MB) RAM.

Den havde en firmware på 32 KB. Den slags hukommelse (96 KB) RAM kan man ikke tilgå med an adresse bus på 16 bit, som kun kan tilgå 64 KB.

Så den brugte derfor et trick der hedder bank switching, som skifter 16 KB fysisk hukommelse af dens firmware (en ROM IC), ud med en anden fysisk hukommelse (RAM). Den kom også med styresystemet CP/M 80, og Logo - der en skildpadde man kan styre til at tegne grafik - var meget sjovt.

Sådan en maskine starter på en 0,05 (1/20) sekunder. Den havde en grøn monokrom skræm, så du får kun et gæt på hvorfor jeg bruger grøn på sort baggrund i mine terminal sessions. :)

Jeg har iøvrigt stadig maskinen med tilhørende grøn monokrom CRT (katodestrålerør) skrærm/monitor.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster