HOWTO: Så du skal sende et Word (doc) dokument, men vil hellere aflevere en HTML fil, hvad nu?

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

HOWTO: Så du skal sende et Word (doc) dokument, men vil hellere aflevere en HTML fil, hvad nu?

Indlægaf lath » 23. nov 2018, 22:38

Så du skal sende et Word (doc) dokument, men vil hellere aflevere en HTML fil, hvad nu?

Tricket herunder er testet og afprøvet engang jeg skulle sende et Word dokument til en rekrutteringsagent som havde mig i kikkerten til et job (headhuntet kaldes det), og har så bedt om Word dokumenter, da jeg viste interesse for jobbet.

Dengang var OpenOffice ikke alt for fantastisk til at lave Word dokumenter, så det blev et HTML dokument, og jeg brugte tricket herunder.

Sådan gør du:

  1. Skriv dit "Word" (=HTML) dokument.
  2. I filsystemet: Sørg for at filen ender med :

    Kode: Vælg alt

    .doc
  3. Send Word Dokumentet (=HTML filen)

Her er hvad der sker hos modtageren:
  1. Emailen lander hos modtager
  2. Modtagen er glad - det er et Word Dokument.
  3. Filen gemmes så i filsystemet.
  4. Windows er venlig. Den læser at filnavnet på vores HTML fil ender med .doc, så det må helt bestemt være et Word dokument, og på den slags filer skal man jo altid sætte et Word dokument ikon på filen - så det er hvad Windows gør.
  5. Dokumentet åbnes af Word.
  6. Word læser filen, og opdager at det er et HTML dokument
  7. No problem! Word skal være brugervenlig , så den slags problemer skal en bruger da ikke blive forvirret af, så ...
  8. ... Word oversætter HTML filen til et Word dokument imens det indlæses - og gør det uden at sige noget
  9. ... og det er hvad modtageren læser - et Word dokument, og ...
  10. ... modtageren er stadig tilfreds, fordi det er jo et Word dokument. Bare kig på skærmen!

Det er nogen tid siden jeg har haft snitterne i Windows, men hvis et program oversætter filer uden at spørge brugeren, så virker det her trick stadig - og hver gang.

Tricket hedder fil type endelser, som gør at Windows åbner det korrekte program.

Hvis dette korrekte program automatisk oversætter dokumentet uden at involvere brugeren , vil programmet vise filens indhold på den måde som svarer til filtypeendelsen.

I mit tilfæld et det så en HTML der ender med .doc.

Det oversætter Word så, til det der svarer til filtypeendelsen (.doc) - altså et Word dokument.

Det er muligt at filen kan blive fanget af et paranoia virus program - men HTML filer vil normalt blive opfattet som uskadelige, især hivs de ikke indeholder billeder og links.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster