FORÆLDET!!! - Seneste Ubuntu smadrer BIOS på Lenovo-maskiner

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

FORÆLDET!!! - Seneste Ubuntu smadrer BIOS på Lenovo-maskiner

Indlægaf Christian.Arvai » 20. dec 2017, 16:07

Indholdet i denne tråd er forældet!

Seneste udgave af Ubuntu har ikke den nævnte fejl!

Mvh Redaktørteamet 16-01-2018


Det direkte download-link til den seneste udgave af Ubuntu til desktop er blevet deaktiveret efter forlydender om, at den seneste udgave af styresystemet har smadret BIOS på en stribe Lenovo-computere.

På den officielle download-side for Ubuntu, som Canonical står bag, er der nu et tekst i stedet for download-knappen for version 17.10 af Ubuntu:

»Download af Ubuntu 17.10 frarådes i øjeblikket på grund af et problem på visse Lenovo-laptops. Når det er løst, bliver download aktiveret igen.«


Kilder:

https://www.version2.dk/artikel/advarse ... er-1083814

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... mments=all

OBS.: Problemet er løst.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Advarsel: Seneste Ubuntu smadrer BIOS på Lenovo-maskiner

Indlægaf Klaus Rasmussen » 20. dec 2017, 16:42

Kun Laptops. :)

Kører selv Ubuntu 17.10 på en Lenovo-H515s desktop.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Advarsel: Seneste Ubuntu smadrer BIOS på Lenovo-maskiner

Indlægaf thj01 » 21. dec 2017, 12:05

Egentlig burde overskriften være:

Lenovo-maskiner har sårbarhed der tillader software at skrive i BIOS.

For hvis Linux-kernen kan ... så kan en hacker også.....
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Advarsel: Seneste Ubuntu smadrer BIOS på Lenovo-maskiner

Indlægaf NickyThomassen » 21. dec 2017, 12:55

thj01 skrev:Egentlig burde overskriften være:

Lenovo-maskiner har sårbarhed der tillader software at skrive i BIOS.

For hvis Linux-kernen kan ... så kan en hacker også.....

Præcis det samme jeg tænkte.

Det her problem må være Lenovos, for BIOS/{U}EFI må ikke kunne ændres af den kørende software. Det rejser dog spørgsmålet om hvorfor Ubuntu overhovedet prøver, man skulle tro at det (næsten) altid fejlede?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Advarsel: Seneste Ubuntu smadrer BIOS på Lenovo-maskiner

Indlægaf AJenbo » 21. dec 2017, 13:08

BIOS kan overskrives af kørende software, ... det er sådan man opdatere sin BIOS.

Det er kernes job at sørge for at programmer ikke får adgang til at overskrive BIOS ved mindre de har root adgang.

Problemet ser ud til at være en Intel SPI (læs og skriv til BIOS ROM) driver som ikke korrekt sætter læs/skriv tilstand på nogle modeller.

Så hvis vi skal pege fingre af nogen er det Intel som har stået for driveren i Linux.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Advarsel: Seneste Ubuntu smadrer BIOS på Lenovo-maskiner

Indlægaf thj01 » 21. dec 2017, 14:29

@AJenbo
Det er netop det er er min pointe. Det er altså ikke Ubuntu/canonical der skal skældes ud for det her.

Om så problemet ligger hos intel, der har lavet noget snask, eller om det er Lenovo der har kludret i det med deres BIOS kan vi ikke vide - men det er altså ikke Ubuntu der skal have skæld ud her ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Advarsel: Seneste Ubuntu smadrer BIOS på Lenovo-maskiner

Indlægaf Christian.Arvai » 21. dec 2017, 14:36

Klaus Rasmussen skrev:Kun Laptops. :)

Kører selv Ubuntu 17.10 på en Lenovo-H515s desktop.

Jeg poster det kun fordi at det er første gang siden 2008, da jeg selv startede med Ubuntu 7.10, at jeg har set Canonical sende så kraftig en advarsel ud. Som sådan er Lenovo faktisk et mærke jeg generelt vil anbefale.

En ting som undre mig lidt er dog at det "kun" rammer med U17.10, og ikke fx U16.04 LTS. Det tyder på at Canonical har ændret Ubuntu på en ikke tilsigtet måde i U17.10.

Jeg er så enig i at det er Lenovo som skal fikse fejlen, og at den i princippet ikke er isoleret til U17.10, da andet software (malware) med stor sandsynlighed kan laves til at udfører samme ændringer i BIOS/EFI.

En nem workaround er åbenbart at installere en LTS på Lenovo, hvilket jeg personligt også vil anbefale, da "ikke LTS" kun har 9 mdr opdateringer.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Advarsel: Seneste Ubuntu smadrer BIOS på Lenovo-maskiner

Indlægaf AJenbo » 21. dec 2017, 16:49

thj01 skrev:@AJenbo
Det er netop det er er min pointe. Det er altså ikke Ubuntu/canonical der skal skældes ud for det her.

Om så problemet ligger hos intel, der har lavet noget snask, eller om det er Lenovo der har kludret i det med deres BIOS kan vi ikke vide - men det er altså ikke Ubuntu der skal have skæld ud her ;)

Well hvis ikke Linux er en del af Ubuntu ved jeg ikke hvad Ubuntu er. Om det er Intel der specifikt har stået for at skrive den specifikke kode ville jeg mene er lidt uvedkommende, ellers kunne man også augmentere for at der ikke er problemer med oversættelserne i Ubuntu da det ikke er Canonical der står for at lave dem.

Christian.Arvai skrev:Jeg er så enig i at det er Lenovo som skal fikse fejlen, og at den i princippet ikke er isoleret til U17.10, da andet software (malware) med stor sandsynlighed kan laves til at udfører samme ændringer i BIOS/EFI.

Det er ikke nogen fejl i Lenovos maskiner, det er en fejl i Linux. Man SKAL kunne skrive til BIOS/EFI ellers kan man jo ikke opdatere den eller ændre boot konfigurationen (ja det er noget der kan gøres ude fra i UEFI), sådan er det med alle maskiner, men nu er der blot en fejl i Linux SPI driveren for den specifikke chip der er i nogle Lenovo (er faktisk også i nogle ikke-Lenovo) maskiner.
Dit augment svare til at sige man skal lukke det "sikkerheds hul" der tillader at man kan gemme dokumenter i LibreOffice, for hvis den kan gemme filer på harddisken kan malware jo også. Nej ikke hvis ikke den får adgang til systemet, og hvis vi ikke kunne gemme noget på vores computere var det jo som en live-disk, ikke så praktisk.

Klaus Rasmussen skrev:En ting som undre mig lidt er dog at det "kun" rammer med U17.10, og ikke fx U16.04 LTS. Det tyder på at Canonical har ændret Ubuntu på en ikke tilsigtet måde i U17.10.

De har opdateret til seneste kerne hvor fejlen er blevet introduceret. Problemet rammer også andre Linux distributioner som har den pågældende driver.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Advarsel: Seneste Ubuntu smadrer BIOS på Lenovo-maskiner

Indlægaf thj01 » 22. dec 2017, 00:17

Lige netop det her er en af grundene til at jeg:

1. Ikke bruger andet end LTS versionen (den er testet mere og man er langt mere konservativ i sit valg af software
2. først opdaterer 2-3 måneder efter den er udgivet

@AJenbo

For mig hander det ikke om det, men den vinkling som blogopretteren vælger. Han "glemmer":

1. Det er ikke en LTS (https://wiki.ubuntu.com/LTS)

DVS man som bruger er klar over (burde have sat sig ind i) at man går på "tyndere" is. Selv download siden giver indtryk af at LTS er "noget mere" (https://www.ubuntu.com/download/desktop)

... og jeg ved godt jeg står ret alene med den holdning at ikke-LTS'erne ikke er beregnet til almindelige brugere, men jeg mener faktisk at Canonical selv gør opmærksom på at forskellen mellem LTS og "de andre" handler om test og metoden man vælger software på.

2. At det er en konkret driver der er leveret af Intel

3. At if. launchpad er der 75 der er ramt af den (registrede) - vi taler altså ikke om at alle

4. ... at gøre opmærksom på at Canonical faktisk har gjort hvad de kan for at minimere skaden (trukket 17:10 tilbage) ... Man fejer ikke problemt væk med dårlige undskyldninger som den apple er kommet med efter at det viser sig at de neddrosler hastigheden på telefoner med dårlige batterier ... uden at gøre brugerne opmærksom på det

5. Hvor ofte den slags reelt forekommer i en distrubution som Ubuntu.

***

At det er et problem at den er sluppet igennem test er jeg helt med på, men jeg mener ikke at artiklen indeholder det perspektiv og den dybde som man kan forvente af et blad "der henvender sig til de mange, der arbejder professionelt med it."

Artiklen er på BT/EB niveau - det er mit problem ... ikke at artiklen ikke er "korrekt" ... fra en snæver vinkel!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Advarsel: Seneste Ubuntu smadrer BIOS på Lenovo-maskiner

Indlægaf AJenbo » 22. dec 2017, 02:13

3: der er nok nogle af dem der har svært ved at indrapporterer det nu hvor deres computer er død :-P

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Advarsel: Seneste Ubuntu smadrer BIOS på Lenovo-maskiner

Indlægaf Christian.Arvai » 25. dec 2017, 17:40

thj01 skrev:... og jeg ved godt jeg står ret alene med den holdning at ikke-LTS'erne ikke er beregnet til almindelige brugere, men jeg mener faktisk at Canonical selv gør opmærksom på at forskellen mellem LTS og "de andre" handler om test og metoden man vælger software på.

Jeg er helt enig med dig ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Advarsel: Seneste Ubuntu smadrer BIOS på Lenovo-maskiner

Indlægaf Christian.Arvai » 25. dec 2017, 17:42

@Ajenbo

Hvis problemet er løst nu, bør tråden her enten helt slettes eller som minimum flyttes og få en bemærkning om at den ikke er gældende mere.

Jeg har ikke kigget på det her i julen. Er du sikker på at det er løst nu? :)


ps: God Jul
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Advarsel: Seneste Ubuntu smadrer BIOS på Lenovo-maskiner

Indlægaf AJenbo » 25. dec 2017, 20:22

@Christian.Arvai jeg har ikke sagt at det er løst, at det er en fejl i Linux/Ubuntu og ikke Lenovo og at det rammer mere end blot Lenovo maskiner.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Advarsel: Seneste Ubuntu smadrer BIOS på Lenovo-maskiner

Indlægaf Klaus Rasmussen » 25. dec 2017, 21:58

Den er ikke rettet endnu. Der er rapporteret skader på følgende maskiner:

Lenovo B40-70
Lenovo B50-70
Lenovo B50-80
Lenovo Flex-3
Lenovo Flex-10
Lenovo G40-30
Lenovo G50-70
Lenovo G50-80
Lenovo S20-30
Lenovo U31-70
Lenovo Y50-70
Lenovo Y70-70
Lenovo Yoga Thinkpad (20C0)
Lenovo Yoga 2 11″ – 20332
Lenovo Z50-70
Lenovo Z51-70
Lenovo IdeaPad 100-15IBY
Acer Aspire E5-771G
Acer TravelMate B113
Toshiba Satellite S55T-B5233
Toshiba Satellite L50-B-1R7

Kilde: https://itsfoss.com/ubuntu-17-10-bios-bug/
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Advarsel: Seneste Ubuntu smadrer BIOS på Lenovo-maskiner

Indlægaf AJenbo » 27. dec 2017, 23:46

Der findes nu en løsning til hvis man har en påvirket laptop så den kommer til at fungere igen:
https://askubuntu.com/questions/984043/ ... es#tab-top

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster