Howto: Installer Gdesklets/Starterbar

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
fr3ak
Indlæg: 91
Tilmeldt: 1. jan 2007, 19:32
Geografisk sted: Århus Nord

Howto: Installer Gdesklets/Starterbar

Indlægaf fr3ak » 24. jan 2007, 13:10

Denne guide hjælper dig til at få installeret Gdesklets med Starterbar (en af de mange desklets). Starterbar er et panel der ligger på skrivebordet, og ikke optager noget af vinduernes plads. Det er også kendt fra Macintosh desktop. Følgende er testet med Ubuntu 6.10.

Screenshot af Gdesklets med Starterbar:
http://www.fr3ak.dk/images/gdesklets_starterbar.png

Lad os komme igang :D

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Installation af Gdesklets/StarterBar

1. Det første der skal gøres er at få installeret selve gdesklets. Gå til Programmer -> Tilføj/fjern programmer. Søg på gdesklets og vælg det til installation. Luk Tilføj/fjern når gdesklets er installeret.

2. Start gdesklets op. Du finder det under Programmer -> Tilbehør -> gdesklets.

3. Du er nu inde i programmet (shell'en) og kan vælge de forskellige pakker. Vælg den kategori der hedder Toolbar/Launchers. Dobbeltklik nu på StarterBar. Gdesklets smider nu toolbaren ud på skrivebordet.

4. Download filen her:
http://www.fr3ak.dk/images/bg1.png
Gem den et sted hvor den ikke bliver væk/slettet (det er en .png fil i størrelsen 128x128, uden baggrund).

5. Ved at højre klikke på toolbaren kan du vælge Configure desklet. Under Orientation vælger du bottom. Under Background vælger du den fil du lige har downloadet. Klik på luk.

6. Højre klik igen på toolbaren og vælg New starter. Under Navn skriver du f.eks Firefox, under Command skriver du firefox og under Description kan du f.eks skrive Firefox Browser. Til venstre i vinduet kan du vælge et ikon til din genvej (de ligger typisk under .Icons i din egen brugermappe). Når du har valgt dit ikon klikker du på OK. Din genvej bliver nu tilføjet til toolbaren. På denne måde kan du tilføje alle de genveje du vil. Du kan også højre klikke og sige Move desklet og flytte den derhen hvor du gerne vil have den.

7. Nu skal vi have gdesklets til at starte automatisk hver gang vi booter. Gå ind i System -> Indstillinger -> Sessioner. Under Sessionsegenskaber[i/] sætter du flueben i [i]Gem automatisk ændringer i sessioner. Under Startede programmer klikker du på Tilføj og skriver gdesklets. Tryk OK for at afslutte og Luk bagefter.

8. Du kan nu genstarte og gdesklets vil automatisk starte StarterBar op. Du kan selvfølgelig også tilføje andre desklets under Programmer -> Tilbehør -> gdesklets.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Håber den kan bruges af nogen og at der er nogen der vil teste den igennem, har pt. kun selv testet den.

Kilder til eyecandy

- Gnome-look (wallpaper, ikoner, tema'er, fonte + en masse andet):
http://www.gnome-look.org

- Gdesklets (officiel side):
http://www.gdesklets.org
Mvh fr3ak

Ubuntuguide.org - God guide til det meste i Ubuntu
Gnome-look.org - Eyecandy til din desktop

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Howto: Installer Gdesklets/Starterbar

Indlægaf Wikzo » 24. jan 2007, 18:33

Man behøver vel ikke at hente det der .png billede ... kun hvis man vil have en gennemsigtig baggrund :)

Hentede programmet for nogle dage siden. Fungerede fint nok (6.10), men jeg glemte lige at få de til at starte op ved hver session.
Billede

fr3ak
Indlæg: 91
Tilmeldt: 1. jan 2007, 19:32
Geografisk sted: Århus Nord

Howto: Installer Gdesklets/Starterbar

Indlægaf fr3ak » 24. jan 2007, 18:34

Wikzo skrev:Man behøver vel ikke at hente det der .png billede ... kun hvis man vil have en gennemsigtig baggrund....


Det er korrekt :D
Mvh fr3ak



Ubuntuguide.org - God guide til det meste i Ubuntu

Gnome-look.org - Eyecandy til din desktop

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Howto: Installer Gdesklets/Starterbar

Indlægaf Wikzo » 24. jan 2007, 19:18

Har lige brug for hjælp til programmet:

Jeg er "kommet til" at vælge en menu-bar ting, hvor jeg kan se min arbejdsplads. Jeg kan rykke rundt med den frit på skrivebordet, men af en eller anden grund fungerer den ligesom GNOME's normale arbejdspladsskifter. Derfor kan jeg ikke højreklikke på den og vælg "Delete Desklet" som normalt. Kan ikke huske hvad Desklet'en hedder ... hvordan fjerner jeg den? :?

Har prøvet at vælge "Slet alt" i Synaptic og hentet programmet igen, men når jeg starter det, kommer samme Desklet frem endnu en gang :(
Billede

hardcorewizard
Indlæg: 40
Tilmeldt: 20. nov 2006, 19:58
Geografisk sted: Taastrup, Danmark

Howto: Installer Gdesklets/Starterbar

Indlægaf hardcorewizard » 24. jan 2007, 19:44

Findes der en KDE-version?

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Howto: Installer Gdesklets/Starterbar

Indlægaf Wrapper » 24. jan 2007, 19:54

hardcorewizard skrev:Findes der en KDE-version?


superkaramba!! jeg ville ønske at det virkede til Gnome...
Hvorvidt man kan lave en starterbar i Superkaramba skal jeg dog ikke kunne udtale mig om. Men jeg er næsten sikker på at man kan...

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Howto: Installer Gdesklets/Starterbar

Indlægaf Claus Henriksen » 25. jan 2007, 17:09

Cool!!
Mener ikke superkarambas mac-wannabe-apps (dem som jeg har prøvet) er nær så flotte som denne.

Svante

Howto: Installer Gdesklets/Starterbar

Indlægaf Svante » 14. feb 2007, 21:25

En hurtig måde at tilføje ekstra programmer på, er ved først at lave en genvej til skrivebordet. Derefter trækker man genvejen over i StarterBar.
Så er man fri for at skrive så meget.

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster