Guides der ønskes lavet

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf lath » 16. nov 2010, 07:40

Klaus Rasmussen skrev:Jeg så meget gerne en guide til at slå IPv6 fra i Ubuntu 10.10. Mener ikke der skulle være brug for det på hjemmekomputer og det skulle gerne hjælpe på netforbindelsen. På forhånd mange tak.

Var det ikke noget for dig Soundpartner?


Ikke nødvendigt?
Kig på http://wp.larsth.dk/2010/03/13/ipv4-vs-ipv6/
Tælleren siger lige nu at der kun er 116 dage tilbage til der ikke er flere IPv4 adresser. Det er dog statistik.
Holder de 116 dage stik er der lidt under 4 måneder tilbage til at alle 4.294.967.296 (2³²) IPv4 adresser* er brugt.

Det betyder at nye computer og servere kun kan bruge IPv6.
Man kan kun komme i kontakt med IPv6 udstyr via IPv6.

Edit: kl 07:52, 16 november 2010: 114 dage

/Lars

ad *) Jeg tager ikke hensyn til at visse IPv4 adresser har en speciel betydning
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 16. nov 2010, 08:24

OK, så godt ord igen. Man skal åbenbart lære noget nyt allerede fra morgenstunden i dag. Tankevækkende, men så må jeg jo hellere begynde at sætte mig ind i det der IPv6.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Viborg
Indlæg: 186
Tilmeldt: 17. nov 2008, 14:30
Geografisk sted: Aars

Leder efter "få-Ubuntu-til-at-boote-hurtigere" guiden

Indlægaf Viborg » 26. jan 2011, 22:29

Efter at have brugt en times tid på forumet, for at finde en guide til at få ubuntu til at boote hurtigere, må jeg række hånden op og spørger efter hjælp.

Jeg kan huske at jeg så en herinde på forumet, for et års tid siden, men jeg kan bare ikke finde den mere. Det var noget med at efter Grub opstart manager kunne man sætte nogle parametere, for blandt andet hvad der skulle starte og hvad der kunne vente til at Ubuntu var klar.

Håber nogen der kan huske den

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Leder efter "få-Ubuntu-til-at-boote-hurtigere" guiden

Indlægaf laoshi » 27. jan 2011, 07:52

Viborg skrev:Efter at have brugt en times tid på forumet, for at finde en guide til at få ubuntu til at boote hurtigere, må jeg række hånden op og spørger efter hjælp.

Jeg kan huske at jeg så en herinde på forumet, for et års tid siden, men jeg kan bare ikke finde den mere. Det var noget med at efter Grub opstart manager kunne man sætte nogle parametere, for blandt andet hvad der skulle starte og hvad der kunne vente til at Ubuntu var klar.

Håber nogen der kan huske den


Har lagt dit spørgsmål til tråden om ønskede guides -

Det du efterspørger er måske tips til at reducere boot-tid - som det ser ud nu, så skal du kun prøve nr.1 og 3. Og så var der jo også den magiske kernel-patch
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Brugeravatar
nmouse
Indlæg: 70
Tilmeldt: 6. jun 2008, 12:53
IRC nickname: nmouse
Geografisk sted: Ringsted

Sådan forbinder du til din NAS - Netværks drev til andre PC

Indlægaf nmouse » 7. jul 2011, 18:42

Med Ubuntu 11.04

Du gør sådan...

Forklaring håber jeg nogle kan hjælpe med, for jeg kan ikke hitte den, i den gamle var det til at finde...

Please sæt en vejledning ind her...

Ja, hvad trykker jeg i Ubuntu 11.04 for at komme til at connecte til et share på mit lille LAN.
Jeg har også et SAN, og det kan jeg heller ikke se..
Der må være et lille værktøj som man kan benytte, så man kan se sine drev.. ???

Det er så simpelt, men jeg ved ikke hvor jeg skal trykke, har prøvet på Hjem, men der er heller ikke nogle knapper/muligheder for at tilslutte et netværks drev ??

Med virusfri hilsen

Nmouse
Senest rettet af nmouse 7. jul 2011, 23:39, rettet i alt 1 gang.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf AJenbo » 7. jul 2011, 22:49

9.10 delen burde stadig være gældende for 11.04, dog kan jeg ikke huske om trin 2 er blevet standard.
Sider du fast et sted i den må du lige prøve at florklare det inde i tråden.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf Kurt Christensen » 18. jul 2011, 00:47

UCK - Ubuntu Customization Kit kunne jeg godt bruge en vejledning til :)
så meget jeg roder i det ville det være rart med min ynglingsopsætning til lige at boote
Når lejligheden byder sig.

Cal
Indlæg: 119
Tilmeldt: 20. apr 2008, 17:25

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf Cal » 28. jan 2012, 20:20

Jeg kunne godt tænke mig to guider:

Hvordan man installere og bruger xbmc på ubuntu.

og

Hvordan man kan opsætte sin pc med ubuntu og windows - hvor der er en simpel mulighed for at tage en ghost af begge systemer og genoprette dem igen.

Det kan godt være de findes, men jeg har ikke lige fundet nogle der skærer tingene ud i pap.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf birthe » 4. apr 2012, 18:03

Jeg kunne tænke mig en guide, der viser alle de smarte kommandoer, man kan skrive i terminalen :)

Guiden "Terminalen - den smarte måde" er super - man får en grundlæggende indførelse i "system-sproget", men jeg efterlyser detaljer som fx kommandoer der viser systemoplysninger/sysinfo, hvilken type RAM man har, hvilket grafikkort man har osv.osv.

Sommetider kan jeg godt blive lidt træt af mig selv, fordi jeg stiller så mange spørgsmål :( Jeg er imponeret og meget taknemlig for, at I bruger jeres tid på at svare og hjælpe, så jeg tænker at en sådan guide, ville hjælpe os alle sammen :)

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf NickyThomassen » 4. apr 2012, 18:11

Problemet med terminal-kommandoerne er dels at der er en del, som hver især har et antal tilvalg, og dels at det er meget teknisk, og derfor svært at oversætte fornuftigt til dansk. Jeg vil anbefale dig at finde en god engelsk side, og så kigge på den. Se fx http://ss64.com/bash/

Eller måske de mest brugte som baggrund?
Billede

Men du behøves ikke at bekymre dig om spørgsmålene, hvis der ikke var nogen der spurgte, så ville forummet blive ret kedeligt :)

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf birthe » 5. apr 2012, 02:01

TitanusEramius skrev:Problemet med terminal-kommandoerne er dels at der er en del, som hver især har et antal tilvalg, og dels at det er meget teknisk, og derfor svært at oversætte fornuftigt til dansk. Jeg vil anbefale dig at finde en god engelsk side, og så kigge på den. Se fx http://ss64.com/bash/

Super, tusind tak :)

TitanusEramius skrev:Eller måske de mest brugte som baggrund?

Hmm, tja måske.

TitanusEramius skrev:Men du behøves ikke at bekymre dig om spørgsmålene, hvis der ikke var nogen der spurgte, så ville forummet blive ret kedeligt :)

OK :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf AJenbo » 5. apr 2012, 06:58

lspci fortæller dig hvlket pci/agp/pcie der sider i din maskine, med tilvalget -nn får du også deres id.
grep kan bruges til at filtere output fra en anden kommandoer, tilvalget -i gør at den ikke tager højde for store og små bogstaver.

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep -i vga

viser dig hvilket grafikkort du har.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf birthe » 5. apr 2012, 13:14

AJenbo skrev:lspci fortæller dig hvlket pci/agp/pcie der sider i din maskine, med tilvalget -nn får du også deres id.
grep kan bruges til at filtere output fra en anden kommandoer, tilvalget -i gør at den ikke tager højde for store og små bogstaver.

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep -i vga

viser dig hvilket grafikkort du har.


Tak for forklaringen. Det er et onboard lydkort jeg har:
birthe@birthe-MS-6714:~$ lspci -nn | grep -i vga
00:02.0 VGA compatible controller [0300]: Intel Corporation 82845G/GL[Brookdale-G]/GE Chipset Integrated Graphics Device [8086:2562] (rev 03)
birthe@birthe-MS-6714:~$

Generelt skal onboard lydkort vel slås fra i BIOS, hvis man sætter et lydkort i en pci- eller agp-port, for ikke at konflikte - eller er det uden betydning?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf AJenbo » 5. apr 2012, 16:30

Øh du mener vel grafikkort og ikke lyd kort :)

Bundkortet søger og aktivere normalt kun 1 kort. Standart ser ud til at være at søge på pci, så agp og til sidst onboard.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf birthe » 5. apr 2012, 20:56

AJenbo skrev:Øh du mener vel grafikkort og ikke lyd kort :)

Ja, naturligvis, undskyld det var en tanketorsk :)

AJenbo skrev:Bundkortet søger og aktivere normalt kun 1 kort. Standart ser ud til at være at søge på pci, så agp og til sidst onboard.

OK, så kan jeg bare sætte et pci-kort i.

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster