Guides der ønskes lavet

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Specialtilpasset kerne, guide til ...

Indlægaf lath » 31. mar 2009, 22:07

Jakob77 skrev:
lath skrev:Nogen der vil kunne bruge en guide om hvordan man laver sin egen custum Linux kerne?

En custum Linux kerne:
  • vil altid gøre dit Linux system hurtigere
  • har kun det software til styring af hardware som der er brug for
  • fylder mindre, og derfor starter hurtigere
  • men det bedste: er at man kan få fyret op under noget hardware, som endnu ikke er understøttet i den version af Linux kernen der er i den version af Ubuntu man bruger

Det bliver nu nok mere en serie af guides, hvis den også skal være for begyndere, men jeg kan jo starte med en guide for øvede / erfarne linux brugere (lad os kalde den hovedguiden).
Man kan så flette links til supplerende guides ind til gavn for nybegyndere ind i hovedguiden.
Hvor der skal sættes ind med nybegynder guides kan ses ud fra de spørgsmål der kommer.

Respons ønskes!

Især fra redaktørerne, da jeg tænker at det ville være bedst at lave et stribe af indlæg i installation/opsætning der vedrører de forskellige dele af processen i opbygning af en specialtilpasset Linux kerne, såsom:
Download og udpakning af kerne-kildekode, at gå igang med med valg af muligheder for hvad der skal med i kernen, kompilering (oversætning) af kernen, kompilering af kernemoduler, opsætning af (GRUB/LILO) bootloader, andre problemer.

Jeg vil gerne have den stribe af indlæg i Opsætning/Installation for ikke at forgifte hovedindlægget med massevis af indlæg som handler om forskellige ting, fordi jeg mener at det at holde tingene adskildt vil hjælpe brugere af forummet, når de browser rundt.



Selvom jeg er næsten sikker på, at det er alt for vildt for mig, så synes jeg alligevel, at det er et kæmpe flot tilbud. :)
Måske kunne det godt være en idé til de lidt større projekter, at der kom et særligt underforum til "afledte tråde"..?
Det vil jo være lidt ærgerligt, hvis sådanne udmærkede projekter begrænses af, at mange almindelige brugere kommer til at synes, at undertrådene fylder for meget i billedet.
Men nu ved jeg ikke hvor mange, du forestiller dig, måske er det ikke flere, end at du uden videre bare kan gå igang, hvis du har lyst.?


De guides udkommer først i efteråret (august 2009), som såkaldte ncurces wizard programmer - så man ikke kan gøre så meget galt :)

At de bliver kodet i C/Ada 2005 kræver at jeg gør en masse ting, som man ellers kan gå rigtig meget galt i, samt at jeg kan undersøge at en masse krav er opfyldt før et trin i programmet vil blive udført.

Jeg tænker også på automatisk inkludering af drivere for det hardware som er i brug lige nu. Det er normalt noget som tager timer at konfigurere korrekt.
Det betyder at der vil være et trin som hedder noget i retning af
"Tilslut al den hardware som du vil få brug for i din nye specialtilpassede Linux kerne. Finder Drivere. Vent venligst ..."

Hilsen Lars

P.S. Er du programmør og studser over at jeg skriver C/Ada 2005, så er det fordi jeg godt kunne tænke mig at lære Ada. C kender jeg allerede ret godt.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf cmay » 27. apr 2009, 02:27

jeg ville høre om der var interesse i en lille gennemgang af hvordan man bruger terminalen.

jeg har flere bevægsgrunde for at ville skrive en sådan men jeg vil lige gøre opmærksom på at jeg først og fremmest synes at det er ærgeligt hvis folk ikke har et almindeligt kendskab til terminalen så man kan klare sig uden det grafike miljø i en nødsituation hvis det skulle være nødvendigt en dag .

jeg har selv brugt terminal baserede opsætninger i en del tid (dog ikke konstant ) men jeg er dog ikke en såkaldt superbruger og er måske nok heller ikke den rette til at skrive et sådan indlæg da jeg døjer en del med øjenbetændelse lige for tiden og defor staver elendigt lige for tiden.

jeg ville naturligvis skulle det blive akuelt lige få min bror til at lave stave kontrol på indlægget inden jeg lagde det ud.

jeg har en nyresygdom som tære ret meget på mine kræfter i perioder så jeg ville heller ikke love at jeg kan skrive et sådan indlæg lige til et fastsat tidspunkt.

er der interesse og ingen andre gør det så vil jeg dog gerne.

regards: cmay
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf Jarlen » 27. apr 2009, 10:03

Der er selvfølgelig altid behov for nye guides til alting, også terminalen. Der findes dog ret mange i relation til forum allerede :-)
Jeg har bl.a. skrevet en grundlæggende guide til Ubuntus terminal, samt programhåndtering med Ubuntu terminalen, hvor jeg prøver at forklare alle de kommandoer jeg bruger, hvilket jeg synes mangler mange steder. Men hvis du har nogle ting er det jo altid godt med en god guide :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf cmay » 27. apr 2009, 11:26

Jarlen skrev:Der er selvfølgelig altid behov for nye guides til alting, også terminalen. Der findes dog ret mange i relation til forum allerede :-)
Jeg har bl.a. skrevet en grundlæggende guide til Ubuntus terminal, samt programhåndtering med Ubuntu terminalen, hvor jeg prøver at forklare alle de kommandoer jeg bruger, hvilket jeg synes mangler mange steder. Men hvis du har nogle ting er det jo altid godt med en god guide :-)


jeg har som bruger af openbox meget svært ved at klare mig uden en terminal. på min menu liste er der tre valg. firefox geany og terminal. så jeg kender lidt til at bruge terminalen til hverdag. men hvis der i forvejen er skrevet guides og how to om det så vil jeg ikke forsøge at skrive en sådan.

jeg har svært ved at se og mine øjne drypper simplehen af betændelse lige for tiden så jeg har absolut ingen lyst til at gøre et stykke skrive arbejde som andre har gjort en gang til. :)

men jeg vil da lige spørge om de guides ikke kunne gøres lidt mere synligt så ?
jeg vidste ikke der var lavet en sådan en og derfor valgte jeg lige at give tilbuddet.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Kim Ludvigsen
Indlæg: 37
Tilmeldt: 7. mar 2009, 21:22

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf Kim Ludvigsen » 27. apr 2009, 11:59

Jarlen skrev:Jeg har bl.a. skrevet en grundlæggende guide til Ubuntus terminal, samt programhåndtering med Ubuntu terminalen, hvor jeg prøver at forklare alle de kommandoer jeg bruger, hvilket jeg synes mangler mange steder.


Jeg har tilføjet links til de to sider til min Ubuntu-guide (http://kimludvigsen.dk/linux/tips_og_tr ... p#terminal) - jeg vil lige gøre dig opmærksom på en skrivefejl i afsnittet Tip i programhåndteringsartiklen:
Hvis man skal vende sig til => Hvis man skal vænne sig til

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf Jarlen » 27. apr 2009, 12:13

Mange tak for omtalen.
Mht. rettelsen så ja, nogen gange kan man blive i tvivl, den danske sprog er en svær en, det er rettet nu. Tak for påmindelsen :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf thj01 » 27. apr 2009, 14:12

Jeg har også begået 2 terminalguides, der ligger på ubuntuguiden.

En for absolut nybegyndere

http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=58

Og så en der meget mere udførlig (inklusiv forklaringer til mappestruktur). Det er mere teknisk, men giver indblik i de vigtigste kommandoer

http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=64
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Vinder
Indlæg: 217
Tilmeldt: 11. nov 2008, 14:57
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf Vinder » 27. apr 2009, 14:22

Generelt er der jo opstartet en ganske udmærket oversigt over guides under http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=1774.

Den er dog ikke opdateret siden september 2008, så jeg ved ikke om nogen har tilstrækkeligt overblik til at kunne føre den up-to-date?
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440

Kim Ludvigsen
Indlæg: 37
Tilmeldt: 7. mar 2009, 21:22

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf Kim Ludvigsen » 27. apr 2009, 16:58

thj01 skrev:Jeg har også begået 2 terminalguides, der ligger på ubuntuguiden.


Jeg har ændret henvisningen til eksterne links, så dine to sider er kommet med.

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf Jarlen » 27. apr 2009, 17:33

Forresten Kim, en ting der ofte forvirrer nye brugere når de bruger terminalen er at de ikke kan se at der sker noget når de indtaster deres password. Det er ofte relevant at få med til folk der benytter terminalen for første gang :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Kim Ludvigsen
Indlæg: 37
Tilmeldt: 7. mar 2009, 21:22

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf Kim Ludvigsen » 27. apr 2009, 21:53

Jeg har tilføjet lidt herom, tak!

bagger
Indlæg: 196
Tilmeldt: 1. maj 2009, 14:18

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf bagger » 1. maj 2009, 21:45

En guide til installering ef eeeUbuntu/Ubuntu på en Asus eeepc (900) med xandros.

Guiden skal indeholde:

1. Hvordan installeres program under xandros til formatering af USB/SDHC til ISO-format (så jeg kan lave en boot SDHC)

2. Såvidt jeg har forstået, så er der skrivebeskyttelse på en del af min SSD-disk. Hvordan fjernes den?

3. Hvordan installerer jeg så Ubuntu?

Mvh Bjørn (newbee)

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf soundpartner » 1. maj 2009, 21:47

bagger skrev:En guide til installering ef eeeUbuntu/Ubuntu på en Asus eeepc (900) med xandros.

Guiden skal indeholde:

1. Hvordan installeres program under xandros til formatering af USB/SDHC til ISO-format (så jeg kan lave en boot SDHC)

2. Såvidt jeg har forstået, så er der skrivebeskyttelse på en del af min SSD-disk. Hvordan fjernes den?

3. Hvordan installerer jeg så Ubuntu?

Mvh Bjørn (newbee)

http:soundpartner.linux.dk/eeebu
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

ellert-CA
Indlæg: 29
Tilmeldt: 15. apr 2009, 17:45
IRC nickname: ellert-CA
Geografisk sted: burde min avatar vise ;-)

sambamount

Indlægaf ellert-CA » 15. maj 2009, 17:42

upss, ved ikke hvad der gik galt men kan se dette er placeret forkert. skulle jo være i Guides ønskes, håber en Admin vil flytte/slette

ved ikke om jeg er ene, men jeg kunne godt tænke mig der blev lavet en guide så man kan få mountet samba-drev fra andre pc'er på ens LAN i boot :-)

:D
For retten til forskellighed

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: sambamount

Indlægaf Christian.Arvai » 15. maj 2009, 17:44

ellert-CA skrev:upss, ved ikke hvad der gik galt men kan se dette er placeret forkert. skulle jo være i Guides ønskes, håber en Admin vil flytte/slette

Det er hermed gjort :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster