Guides der ønskes lavet

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf Jakob77 » 25. jan 2009, 07:56

.



En sekvens i ”guidernes guide” kunne måske være:


----------------------
Er du ny med Ubuntu, og har du netop installeret ver. 8.10 og ønsker du nogle tillægsprogrammer, så du f.eks. kan se DR-TV, så er den hurtigste vej at bruge terminalen.
Se en lille guide her:
http://freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=50:den-ultimative-terminal-guide-&catid=36:ubuntu-guide&Itemid=58

Skal det stadig gå meget hurtigt, så kan du gå til denne guide og scrolle ned til de to terminalkommandoer, som står med rød skrift og fyre dem af én af gangen i terminalen.
Det starter download automatisk, og du skal bare svare rigtigt, når der spørges om dit og dat.
http://soundpartner.linux.dk/sp1/index.php?option=com_content&view=article&id=6:guide-til-indstilling-af-ubuntu&catid=5:software&Itemid=7

Har du ikke helt så travlt, og vil du gerne have lidt mere fornemmelse af dit nye styresystem, så kan det anbefales at læse mere og måske følge denne guide, som giver stort set de samme programmer:
http://freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=57

Der bør ikke kunne ske noget ved at køre samme installation flere gange, da et forsøg blot vil blive afvist.
----------------------



Men i øvrigt har vi allerede et par udmærkede oversigter:
Interne:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=1774
Eksterne:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=1637




Jeg så, at en skribent tidligere i tråden ikke var tilfreds med TV-visningen, og jeg har lidt det samme problem, og jeg mener, at det blev bedre, da jeg brugte denne guide:
http://www.dr.dk/hjaelp/drdktv/Ubuntu.htm
Men jeg tror måske, at der er stykke vej endnu rent programmæssigt, og det problem kan en guide jo ikke hjælpe med.


.
Senest rettet af Jakob77 30. mar 2009, 19:17, rettet i alt 1 gang.

wappa
Indlæg: 137
Tilmeldt: 30. okt 2007, 11:24

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf wappa » 25. jan 2009, 14:53

hvad hvordan man ripper dvd
Ubuntu sparker røv ....

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf Christian.Arvai » 25. jan 2009, 15:59

wappa skrev:hvad hvordan man ripper dvd

Hej

Den har jeg lavet for et stykke tid siden :

Rip dvd´er til harddisk med acidrip viewtopic.php?f=11&t=4543
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

wappa
Indlæg: 137
Tilmeldt: 30. okt 2007, 11:24

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf wappa » 25. jan 2009, 17:44

kanon tak
Ubuntu sparker røv ....

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf Jakob77 » 25. jan 2009, 18:54

 


Måske bør der også stå i begyndelsen af en guide, hvad den går ud på.

Jeg ved f.eks. ikke, hvad Rip er, ud over en bror til Rap og Rup.   :)


 

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf Christian.Arvai » 25. jan 2009, 19:02

Jakob77 skrev: 


Måske bør der også stå i begyndelsen af en guide, hvad den går ud på.

Jeg ved f.eks. ikke, hvad Rip er, ud over en bror til Rap og Rup.   :)


 

RIP betyder da "Rest in peace" :D , spøg til side jeg skal nok skrive i guiden hvad programmet kan bruges til.



EDIT:

Jeg har ændret titlen til : Kopier dvd´er til harddisk med acidrip
I indledningen stod der i forvejen hvad programmet bruges til, så nu er det også mere tydeligt i overskriften.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

wappa
Indlæg: 137
Tilmeldt: 30. okt 2007, 11:24

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf wappa » 27. jan 2009, 22:19

christian.arvai skrev:
wappa skrev:hvad hvordan man ripper dvd

Hej

Den har jeg lavet for et stykke tid siden :

Rip dvd´er til harddisk med acidrip viewtopic.php?f=11&t=4543


Guiden er ok men du har glemt at man skal har indstallere codecs for at kunne rippe eks til Xvid .....google + herinde fik jeg mí dvd rippet i Xvid med kanon kvalitet
Ubuntu sparker røv ....

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf Christian.Arvai » 27. jan 2009, 22:24

Så kan du måske lige skrive hvilken codecs det er ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

wappa
Indlæg: 137
Tilmeldt: 30. okt 2007, 11:24

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf wappa » 27. jan 2009, 23:22

Xvid
Ubuntu sparker røv ....

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf Christian.Arvai » 27. jan 2009, 23:43

wappa skrev:Xvid

ok :D jeg aner faktisk ikke om den pakke er med i min standardinstall, men jeg skal lige kigge på det i morgen og så må jeg skrive det med i guiden.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

utopia
Indlæg: 174
Tilmeldt: 25. jan 2008, 13:14
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf utopia » 3. feb 2009, 12:32

Bios update
hvordan/hvor ser man nuværende bios version,(udover den korte i opstart billede) og hvordan finde om der er ny tilgængelig.
Update af bios.
Har set denne
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=318789

En dansk guide ville være en stor hjælp. :)
Eller er der nyere ellere nemmere metoder, jeg bare ikke har kunne finde.?

Pater puff
Indlæg: 72
Tilmeldt: 15. feb 2009, 21:14
IRC nickname: Pater
Geografisk sted: Gentofte, DK

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf Pater puff » 18. feb 2009, 17:48

wifi-Radar guide ønskes
Med Venlig Hilsener

Peter Huggler

MadsT
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22. mar 2009, 18:48

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf MadsT » 22. mar 2009, 19:03

Efter min mening mangler der en utrolig basal guide når man tænker på at Jeres målgruppe er Danmark:
En guide til at få Ubuntu og diverse bundlede programmer til at bruge dansk sprogpakke.

At vælge Dansk ved det allerførste billede under installationen er ikke tilstrækkeligt. Det meste af Ubuntu er stadig engelsk og firefox/openoffice osv er engelske versioner. Og alle (?) programmer under Add/Remove Applications er også engelske versioner, selvom der findes danske.

Jeg har kigget på Jeres side og forum i ca en halv time uden at kunne finde noget, så enten er det skjult godt eller også findes det ikke.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf soundpartner » 22. mar 2009, 19:10

MadsT skrev:Efter min mening mangler der en utrolig basal guide når man tænker på at Jeres målgruppe er Danmark:
En guide til at få Ubuntu og diverse bundlede programmer til at bruge dansk sprogpakke.

At vælge Dansk ved det allerførste billede under installationen er ikke tilstrækkeligt. Det meste af Ubuntu er stadig engelsk og firefox/openoffice osv er engelske versioner. Og alle (?) programmer under Add/Remove Applications er også engelske versioner, selvom der findes danske.

Jeg har kigget på Jeres side og forum i ca en halv time uden at kunne finde noget, så enten er det skjult godt eller også findes det ikke.

der er flere generelle guides til instalation af ubuntu og i de fleste står der at du skal installere manglende sprogpakker ved at gåi system>administration>sprogunderstøttelse og vælge dansk, og fravælge engelsk.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Guides der ønskes lavet

Indlægaf Jakob77 » 30. mar 2009, 20:11

lath skrev:Nogen der vil kunne bruge en guide om hvordan man laver sin egen custum Linux kerne?

En custum Linux kerne:
  • vil altid gøre dit Linux system hurtigere
  • har kun det software til styring af hardware som der er brug for
  • fylder mindre, og derfor starter hurtigere
  • men det bedste: er at man kan få fyret op under noget hardware, som endnu ikke er understøttet i den version af Linux kernen der er i den version af Ubuntu man bruger

Det bliver nu nok mere en serie af guides, hvis den også skal være for begyndere, men jeg kan jo starte med en guide for øvede / erfarne linux brugere (lad os kalde den hovedguiden).
Man kan så flette links til supplerende guides ind til gavn for nybegyndere ind i hovedguiden.
Hvor der skal sættes ind med nybegynder guides kan ses ud fra de spørgsmål der kommer.

Respons ønskes!

Især fra redaktørerne, da jeg tænker at det ville være bedst at lave et stribe af indlæg i installation/opsætning der vedrører de forskellige dele af processen i opbygning af en specialtilpasset Linux kerne, såsom:
Download og udpakning af kerne-kildekode, at gå igang med med valg af muligheder for hvad der skal med i kernen, kompilering (oversætning) af kernen, kompilering af kernemoduler, opsætning af (GRUB/LILO) bootloader, andre problemer.

Jeg vil gerne have den stribe af indlæg i Opsætning/Installation for ikke at forgifte hovedindlægget med massevis af indlæg som handler om forskellige ting, fordi jeg mener at det at holde tingene adskildt vil hjælpe brugere af forummet, når de browser rundt.



Selvom jeg er næsten sikker på, at det er alt for vildt for mig, så synes jeg alligevel, at det er et kæmpe flot tilbud. :)
Måske kunne det godt være en idé til de lidt større projekter, at der kom et særligt underforum til "afledte tråde"..?
Det vil jo være lidt ærgerligt, hvis sådanne udmærkede projekter begrænses af, at mange almindelige brugere kommer til at synes, at undertrådene fylder for meget i billedet.
Men nu ved jeg ikke hvor mange, du forestiller dig, måske er det ikke flere, end at du uden videre bare kan gå igang, hvis du har lyst.?

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster