Opsætning af Eduroam på Ubuntu (Trådløst netværk på CBS/UNI)

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
jobr
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14. dec 2007, 10:25

Opsætning af Eduroam på Ubuntu (Trådløst netværk på CBS/UNI)

Indlægaf jobr » 14. dec 2007, 10:31

Eduroam Guide til Linux med særligt henblik på Ubuntu

Jeg gik længe med overvejelser omkring hvordan jeg kunne få Eduroam til at spille ordentligt på min Ubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon) maskine, og søgte en del på nettet efter guides og HOWTOs men det var først da jeg læste et indlæg på suseforum.dk af sådanSuSe at jeg gennemskuede hvordan Eduroam virker mht certifikater. Mit opsæt er testet på både KU og CBS uden nogen problemer. Hvis man er KDE bruger vil jeg anbefale at man tager et kig på sådanSuSes guide, et link findes nederst på siden. Men benytter man Gnome Network Manager så kan guiden herunder benyttes. (Fremgangsmåden en ens for alle linuxbrugere der benytter sig af Gnome Network Manager)

Update: Jeg er lidt træt af at opdatere denne lille guide flere steder, så fra nu af er den eneste og nyeste version tilgængelig her:

http://docs.google.com/Doc?docid=dfmq2m4v_128g3m3bjf5&hl=en


I må meget gerne give en tilbagemelding på om det virker som det skal i jeres ende.

Denne lille guide bygger på http://www.suseforum.dk/index.php?topic=628.msg2410 - tak til sådanSuSe

En opdateret version af denne guide vil evt være tilgængelig på
http://docs.google.com/Doc?docid=dfmq2m ... bjf5&hl=en
Senest rettet af jobr 9. jun 2008, 16:27, rettet i alt 4 gange.

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Opsætning af Eduroam på Ubuntu (Trådløst netværk på CBS/UNI)

Indlægaf sådanUBUNTU » 14. dec 2007, 14:51

sådanSUSE som er mig :D.

Jeg må dog indrømme, at forbindelsen var lidt ustabil. Kan dog være, at det skyldes mit chipset, eller at jeg som KU-studerende forsøgte at forbinde til CBS' netværk. Men... give it a try!

jobr
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14. dec 2007, 10:25

Opsætning af Eduroam på Ubuntu (Trådløst netværk på CBS/UNI)

Indlægaf jobr » 14. dec 2007, 16:31

sådanUBUNTU skrev:sådanSUSE som er mig :D.

Jeg må dog indrømme, at forbindelsen var lidt ustabil. Kan dog være, at det skyldes mit chipset, eller at jeg som KU-studerende forsøgte at forbinde til CBS' netværk. Men... give it a try!


På CBS findes også CBS-WLAN som er netværket uden certifikater og alternativet til eduroam.
Hvis du sammenligner de to netværk så er de lige stabile, det samme er gældende med windows vs linux, hvis vi sidder en gruppe sammen kan det godt ske at en maskinene mister forbindelsen i 2-3 sek og connecter igen. Men hvis det sker sker det det som regel for alle i gruppen og jeg tror mere på at det har noget at gøre med universitetets hardware/software end det har noget at gøre med linux. Jeg synes dog det sker så sjældent at det ikke er et problem.

Og så selvfølgelig tak for din artikel om samme emne, som ligger til grund for at jeg overhoved har fået det til at virke. De fleste eduroam guides skriver ingenting om certeficat filer. Det er måske noget der først kommet til senere? Anyway, morsomt nok at du lige skulle finde indlæget her på ubuntu forumet :D

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Opsætning af Eduroam på Ubuntu (Trådløst netværk på CBS/UNI)

Indlægaf sådanUBUNTU » 14. dec 2007, 16:48

Så er det sgu' nok mit hardware. Hvis jeg mister forbindelsen til eduroam på CBS, kan jeg nemlig sjældent forbinde igen uden at genstarte systemet. Jeg kan ikke logge på det ukrypterede CBS wlan, da jeg jo ikke har en brugerkonto (men min computer forbinder fint). Så nu sidder jeg på Diamanten i stedet. Måske jeg skulle prøve eduroam dér. Bare for sjovs skyld :).

Hvis det virker stabilt for dig selv og andre du kender, kunne du måske sende din google docs-guide til bibliotekets helpdesk. (Selvom de umiddelbart virker som arrogante r**huller (ups), som tørt og vrængende konstaterer: "Hvis du absolut vil bruge linux, må du vel kunne finde ud af det selv. Vi supporterer kun windows og lidt MAC". Fair nok, men jeg blev sur over tonen. I øvrigt et træk ved utrolig mange systemadministratorer, som tror de er kong Gulerod. Så hvis der mod forventning findes IT-fyre af denne særlige race her på forum, så cool it, fiskefjæs...)

hehe... fint dokument du fik lavet i hvert fald...

jobr
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14. dec 2007, 10:25

Opsætning af Eduroam på Ubuntu (Trådløst netværk på CBS/UNI)

Indlægaf jobr » 14. dec 2007, 16:59

sådanUBUNTU skrev:Så er det sgu' nok mit hardware. Hvis jeg mister forbindelsen til eduroam på CBS, kan jeg nemlig sjældent forbinde igen uden at genstarte systemet. Jeg kan ikke logge på det ukrypterede CBS wlan, da jeg jo ikke har en brugerkonto (men min computer forbinder fint). Så nu sidder jeg på Diamanten i stedet. Måske jeg skulle prøve eduroam dér. Bare for sjovs skyld :).

Hvis det virker stabilt for dig selv og andre du kender, kunne du måske sende din google docs-guide til bibliotekets helpdesk. (Selvom de umiddelbart virker som arrogante r**huller (ups), som tørt og vrængende konstaterer: "Hvis du absolut vil bruge linux, må du vel kunne finde ud af det selv. Vi supporterer kun windows og lidt MAC". Fair nok, men jeg blev sur over tonen. I øvrigt et træk ved utrolig mange systemadministratorer, som tror de er kong Gulerod. Så hvis der mod forventning findes IT-fyre af denne særlige race her på forum, så cool it, fiskefjæs...)

hehe... fint dokument du fik lavet i hvert fald...


Jeg sendte faktisk guiden til CBS IT og fik et meget venligt og fint svar, men du har helt ret mange systemadministratorer lider af tunnelsyn, og hvis der er noget udefrakommende der trænger sig på så går de helt i baglås.

Hej Jonas

Du skal have mange tak for dit henvendelse. Vi vil overveje at skrive en
guide til eduroam på Linux med udgangspunkt i dit arbejde. Det er på
nuværende tidspunkt ikke gjort, da vi ikke har mange henvendelser på
linux, og da de forskellige linux distributioner jo er forskellige, så
det kan være svært at skrive en fuldt dækkende guide.

Men du skal igen have tak.

Mvh

IT-Vejleder
CBS IT

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Opsætning af Eduroam på Ubuntu (Trådløst netværk på CBS/UNI)

Indlægaf sådanUBUNTU » 14. dec 2007, 18:17

fantastico. ;)

miguelino
Indlæg: 46
Tilmeldt: 15. nov 2006, 17:14
Geografisk sted: Vanløse

Krypteringsnøgle

Indlægaf miguelino » 15. jan 2008, 10:02

Jeg har ikke afprøvet guiden endnu (tak for den), men er det ikke en betingelse, at de anvender WPA Entreprise?

Jeg har en "eduroam-konto" på Juridisk Fakultet, men der bruges WEP. Man er altså ikke enige om, hvordan eduroam skal sættes op rundt omkring. Life fx har en guide til linux-brugere, men der står ikke noget om rodcertifikater.

/miguelino

a0peter
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16. nov 2006, 16:40

Opsætning af Eduroam på Ubuntu (Trådløst netværk på CBS/UNI)

Indlægaf a0peter » 16. jan 2008, 13:34

Og sådan sættes eduroam op på CSS og Panum:

http://sund.ku.dk/wlan/win-eduroam-linux/

johantc
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27. sep 2007, 13:57

Re: Opsætning af Eduroam på Ubuntu (Trådløst netværk på UNI)

Indlægaf johantc » 5. mar 2008, 09:13

Super, det er præcis det indlæg jeg har ledt efter :)
Ville også sende linket til CBS's IT-afdeling, men kan se at det er blevet gjort.

lahan
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15. jan 2009, 13:20

Re: Opsætning af Eduroam på Ubuntu (Trådløst netværk på CBS/UNI)

Indlægaf lahan » 15. jan 2009, 13:24

Hej

Er der nogle som har haft held med ubuntu på CSS/UNI. (ØstreFarimaksgade)
Ifølge deres it folk så er det ikke muligt.

Jeg benytter eeebuntu på en eee901.

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Opsætning af Eduroam på Ubuntu (Trådløst netværk på CBS/UNI)

Indlægaf sådanUBUNTU » 15. jan 2009, 14:07

Jeg har forsøgt et par gange på CSS uden held. Deres Eduroam er anderledes sat op end CBS, så vidt jeg husker.

Fik det i hvert fald aldrig til at virke. :(
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

lahan
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15. jan 2009, 13:20

Re: Opsætning af Eduroam på Ubuntu (Trådløst netværk på CBS/UNI)

Indlægaf lahan » 15. jan 2009, 17:05

sådanUBUNTU skrev:Jeg har forsøgt et par gange på CSS uden held. Deres Eduroam er anderledes sat op end CBS, så vidt jeg husker.

Fik det i hvert fald aldrig til at virke. :(


Kan du huske hvilke opsætning du benyttede.
Jeg synes deres beskrivelse er ret tvivlsomme.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Opsætning af Eduroam på Ubuntu (Trådløst netværk på CBS/UNI)

Indlægaf soundpartner » 15. jan 2009, 17:36

selve ideen med eduroam er at du altid kan bruge din egen opsætning. kan du forbinde på cbs med din konto så kan du forbinde alle steder med din konto. de kan på ku godt bruge en helt anden opsætning, men det burde ikke gøre dig noget da du ikke har din konto der...

jeg har selv tidligere haft succes med at bruge en life konto på både life, hcø, diku og andre steder. omvendt ku vi ikke få min vens konto fra hcø til at virke på life.
grunden er at eduroam på life ikke var sat op til at gå viddere i systemet. først tjeckes den lokale server, dernest så tjeckes andre servere som så redirrecter til den rigtige server for din konto. hvis nu ikke den lokale server tjecker de andre servere, så virker det jo ikke.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster