Engelsk sproget Ubuntu begynder guide

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Engelsk sproget Ubuntu begynder guide

Indlægaf lath » 2. sep 2012, 03:06

Engelsk sproget Ubuntu begynder guide på: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=801404 indeholder masser af viden, og links.

Enjoy :)


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Engelsk sproget Ubuntu begynder guide

Indlægaf Jimmyfj » 2. sep 2012, 08:34

Et rigtig godt initiativ Ubuntuforums har der. Har set siden flere gange, men har, endnu, ikke selv gjort brug af den.

Problemet er, at de links han har i tråden alle er engelske, og vi mangler stadig noget dokumentation på dansk. Der er stadig mennesker, som ikke er så stive udi det engelske sprog. Men en god ide at arbejde lidt videre med kan jo være at oversætte nogle af disse guides til dansk.

Vi har nogle rigtig gode guides her på sitet. Men jeg har ikke set en egentlig "holde-i-hånden-guide" for absolutte begyndere. Men det kan der jo gøres noget ved.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Engelsk sproget Ubuntu begynder guide

Indlægaf lath » 2. sep 2012, 12:35

Jimmyfj skrev:Et rigtig godt initiativ Ubuntuforums har der. Har set siden flere gange, men har, endnu, ikke selv gjort brug af den.

Problemet er, at de links han har i tråden alle er engelske, og vi mangler stadig noget dokumentation på dansk. Der er stadig mennesker, som ikke er så stive udi det engelske sprog. Men en god ide at arbejde lidt videre med kan jo være at oversætte nogle af disse guides til dansk.

Vi har nogle rigtig gode guides her på sitet. Men jeg har ikke set en egentlig "holde-i-hånden-guide" for absolutte begyndere. Men det kan der jo gøres noget ved.


Jeg havde det nu heller ikke nemt med engelsk tidligt i mit liv - mildt sagt, men øvelse gør mester.
Nå, det var lidt uden for emnet, så tilbage til emnet igen:

Vores problem med dansk sproget information er også fragmentering - altså at det er meget spredt.
Bare alene på ubuntudanmark.dk/forum er informationen enormt spredt.

Jeg har i øvrigt postet det 1. indlæg her i tråden til brug for senere ideer til mit deasylife program jeg arbejder på.
Det er et program hvor en datafil er en guide, som programmet sammen med brugerens ønsker (ja/nej svar) kan bruge som opskrift.

Lige nu arbejder jeg på indkodning (encoding), samt dekoding (decoding) af informationen i en deasylife guide fil.
Det arbejde omfatter naturligvis tests a la:
Indkod noget information, og udfør så straks en fejlfri dekodning, hvor resultatet bør være nøjagtig 2 ens datastrukturer. Indkodning og dekodning skal med andre ord være sådan at indkodning er en en f(x)=y funktion, og dekodning er en f-1(y)=x funktion.

Ubuntu trin-for-trin guiden er 1. kandidat til at blive 1. deasylife guide, selvfølgelig med behørig credits til forfatter(-en)/(-erne) af den guide.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Engelsk sproget Ubuntu begynder guide

Indlægaf Jimmyfj » 2. sep 2012, 23:26

Lyder lidt som et omfattende projekt. Bare indkodningen af programmets db er et monster arbejde.

Men jeg må også skynde mig at sige, at det lyder som et rigtig godt produkt du er i færd med.

Du har ret i, at den danske info er meget fragmenteret, så det er rigtig svært at finde det, man skal bruge.

Selv har jeg gået og leget med en ide om at samle nogle frivillige Ubuntu-oversættere og sammen skabe en .dk hvor al den værdifulde viden kan samles. Men det er sikkert også et rigtig stort arbejde. Dog lader jeg ideen modne lidt endnu, og måske kommer nogen mig i forkøbet, hvem ved.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Engelsk sproget Ubuntu begynder guide

Indlægaf laoshi » 3. sep 2012, 07:45

jimmyfj skrev:Selv har jeg gået og leget med en ide om at samle nogle frivillige Ubuntu-oversættere

De frivillige oversættere er sådan set allerede samlet - arbejder under dansk-gruppen og de danske oversættere af Ubuntu - oversættelserne er generelt godt med hvad angår oversættelsen af program-ui-er, men der er altid brug for flere kræfter! Ikke mindst med henblik på at oversætte dokumentationen for programmerne.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Engelsk sproget Ubuntu begynder guide

Indlægaf Jimmyfj » 3. sep 2012, 12:19

Jo, den er jeg med på. Er selv med i danskgruppen, hvis jeg da ikke er blevet slettet på grund af inaktivitet?

Men det er ikke den form for dokumentation, jeg har i tankerne. Det er mere et site, som kan samle danske bøger omkring Ubuntu. Lidt a'la Ubuntu Pocket Guide. Det MÅ kunne lade sig gøre at fremstille disse guides, hoste dem online og holde dem opdateret. Det bliver et større projekt, hvor man, hvis der er stemning for det, skriver et kapitel om f.eks. installation af Ubuntu, brugen af Ubuntu i det daglige o.s.v. Interesserede kunne så deltage med deres eget kapitel på netop det område, hvor man føler sig stærkest.

Jeg har længe savnet et sådan tiltag, men tror ikke, uden at vide det, at det ligger inden for rammerne af Ubuntudanmark-forum. Det forhindre jo så bare ikke, at man kan starte et sådan projekt. Et projekt af den art vil jo leve 100% op til ånden i både FOSS og Ubuntu.

Men jeg ved ikke, det kan måske også vise sig ikke at kunne holde i det lange løb. Alene er det i hvert fald en stor mundfuld.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Engelsk sproget Ubuntu begynder guide

Indlægaf NickyThomassen » 3. sep 2012, 12:52

Sådan rent personligt (og dermed ikke på vegne af bestyrelsen eller forummet), kunne jeg rigtig godt tænke mig at se sådan et projekt blive gennemført her på ubuntudanmark.

Siden er i forvejen stor og har mange erfarne brugere, så hvad ville være mere naturligt end at udvide ydeligere?

Vi har flere gange haft det vendt internt, men vi har i moderatorgruppen i forvejen en ret stor opgave med at drive siden og forummet. Så det falder fra hinanden igen, simpelthen fordi der mangler hænder.

Ubuntudanmark har tidligere drevet en wiki-side (før min tid), men da ingen brugte den, blev den fyldt med spam. Vores "Hjælp"-sektion oppe til højre er kørt fast i Ubuntu 10.10, og den indeholder ellers en del god information.

Jeg ville gerne at vi vendte spørgsmålet i dybden, og fandt ud af om sådan et projekt kunne drives herfra. Vi har allerede det hele sat op, så eventuelle hjælpere på sådan et projekt, ville kunne koncentrere sig om projektet, i stedet for serverdrift og den slags.

* En wikiside ville være oplagt at prøve med igen. Adgangskontrollen kunne blive styret af en eller flere admins i stedet for automatisk.
* Sektionen med "Hjælp" oppe til højre, kunne blive taget i brug igen.
* Sektionen med "Artikler" er måske også en løsning, omend jeg syntes det kan være svært at finde hvad med leder efter (ligesom i forummet).
* Måske noget helt andet?
(jeg kan godt lide sådan en form her http://www.linuxhelp.net/guides/ )

Måske det er bedre at fortsætte i forummet Ubuntu Danmark :)
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewforum.php?f=1

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Engelsk sproget Ubuntu begynder guide

Indlægaf lath » 3. sep 2012, 14:56

TitanusEramius skrev:Sådan rent personligt (og dermed ikke på vegne af bestyrelsen eller forummet), kunne jeg rigtig godt tænke mig at se sådan et projekt blive gennemført her på ubuntudanmark.

Siden er i forvejen stor og har mange erfarne brugere, så hvad ville være mere naturligt end at udvide ydeligere?

Vi har flere gange haft det vendt internt, men vi har i moderatorgruppen i forvejen en ret stor opgave med at drive siden og forummet. Så det falder fra hinanden igen, simpelthen fordi der mangler hænder.

Ubuntudanmark har tidligere drevet en wiki-side (før min tid), men da ingen brugte den, blev den fyldt med spam. Vores "Hjælp"-sektion oppe til højre er kørt fast i Ubuntu 10.10, og den indeholder ellers en del god information.

Jeg ville gerne at vi vendte spørgsmålet i dybden, og fandt ud af om sådan et projekt kunne drives herfra. Vi har allerede det hele sat op, så eventuelle hjælpere på sådan et projekt, ville kunne koncentrere sig om projektet, i stedet for serverdrift og den slags.

* En wikiside ville være oplagt at prøve med igen. Adgangskontrollen kunne blive styret af en eller flere admins i stedet for automatisk.
* Sektionen med "Hjælp" oppe til højre, kunne blive taget i brug igen.
* Sektionen med "Artikler" er måske også en løsning, omend jeg syntes det kan være svært at finde hvad med leder efter (ligesom i forummet).
* Måske noget helt andet?
(jeg kan godt lide sådan en form her http://www.linuxhelp.net/guides/ )

Måske det er bedre at fortsætte i forummet Ubuntu Danmark :)
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewforum.php?f=1

Apropos det sidste - split gerne tråden.

Jeg tror ikke at wiki er god nok til det formål
Jeg tænker på en decideret vidensdatabase (knowledgebase) der er online via www. Der findes PHP software der kan det.

Hvis man tænker lidt mere over det, så er det sådan at guides ligger i en stor pærevælling på forum. I virkeligheden var det måske bedst at ligge det på et selvstændigt under-website til ubuntu danmark.
Det kunne f.eks have adresse: https://ubuntudanmark.dk/vidensdatabase eller bare http://https://ubuntudanmark.dk/viden.

Der kommer så en proces med at flytte guides. Når den er færdig kan alle guides i forum slettes og den del af forum også slettes.
Ligesom med man (manual) kommandoen *.man filer og info kommandoens *info filer, så bør vi også have nogle minimum standard krav til information:
Jeg tænker på "før du går i gang" krav, hvad er der er sket med din ubuntu, når du har fulgt denne guide, og den blev gennemført uden problemer - den slags
Vi bør også anføre ubuntu version(er) og pakker der skal være installeret før guiden kan bruges, samt hvilken/hvilke pakke/pakker guiden vedrører.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Vidensdatabase

Indlægaf lath » 3. sep 2012, 16:08

Scone som vidensdatabase ser lovende ud - det er så absolut i den rigtig avancerede ende af skalaen til rigtig seriøs brug.

Den er ikke frigivet endnu fra Carnegie Mellon University, men jeg kan godt lide at de venter med at frigive Scone til de synes at de kan være bekendt at frigive det som Open Source.

Om Scone: http://www.cs.cmu.edu/~sef/scone/

---
Hvis Scone er lidt over-killl eller bare for avanceret til vores brug er der andre vidensdatabaser, og med vores egen VPS behøver den i øvrigt heller ikke være kodet i PHP.

Den her er måske mere os: Andy's PHP Knowledgebase Project

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Engelsk sproget Ubuntu begynder guide

Indlægaf Jimmyfj » 3. sep 2012, 18:29

Mit eget ide-billede går på en egnet CMS, hvor muligheden for kommentarer er deaktiveret, og hvor man skal have visse rettigheder for at oprette indlæg/kapitler. Til dette CMS vil det være rigtig godt hvis projektet har sin helt egen maling-liste, så al indhold kan diskuteres inden frigivelse.

For at mindske arbejdsbyrden vil det være en absolut fordel, hvis man baserede "bogen" på Ubuntus LTS-udgivelser. Med fem års support vil der derved være en hvis garanti for at "bogen" er up-to-date.

Med hensyn til de ½-årlige udgivelser vil der så være en mulighed for at få yderligere hjælp, eller straks-hjælp på forum.

"Bogen" vil ikke overflødiggøre vores forum, blot være noget man kan tage i anvendelse, hvis man, som jeg, foretrækker selv at finde den løsning jeg lige står og mangler.

Omkring det faktum, at tidligere så vel besøgte sider på Ubuntudanmark.dk med diverse guides og artikler, så er det ikke sært at de stoppede der. Vi fik jo, med 11.04 en ny, meget brat læringskurve med Unity, som ingen rigtig turde skrive om. Så det forstår jeg nok. Og lige som mange andre danske brugere af Ubuntu, så har jeg i dag lært at holde meget af Unity, men er, på ingen måde, god nok til at jeg vil kaste mig over at supportere det GUI, men det kommer nok.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster