Tilføj og fjern et pakke arkiv eller en ppa

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Tilføj og fjern et pakke arkiv eller en ppa

Indlægaf lath » 18. aug 2012, 16:17

Introduktion

Jeg er jo i gang med at lave det der deasylife program, og særlig de grafiske programmer "Yderligere Drivere" (jockey-gtk), og Tilføj Software arkiver er ikke så praktiske, hvis det skal være mest brugervenligt.
Hint, Hint: Bruger skal kun svare ja eller nej og resten er programmets(=min) hovedpine. Derefter skal programmet bare gøre alt hvad brugeren har valgt ja til.

Nå, men, jeg er så gået i gang med at kunne tilføje og fjerne arkiver efter hvad brugeren ønsker.
For deasylife er det faktisk sådan at det er en guide forfatter der skriver i et hierarki af mapper og simple tekst filer på en bestemt måde, som angiver et behov for f.eks. at et arkiv såsom restricted og multiverse skal tilføjes før en pakke skal forsøges installeres.

Sådan gør du

  • Tilføj/fjern et pakke arkiv/en ppa:
    • Du tilføjer (add) et pakke arkiv eller en ppa ved at bruge terminal værktøjet der hedder (overraskelse!) add-apt-repository,
      http://manpages.ubuntu.com/manpages/precise/man1/add-apt-repository.1.html:

      Kode: Vælg alt

      sudo add-apt-repository <arkiv_eller_ppa>

      hvor du erstatter <arkiv_eller_ppa> med enten navnet på et arkiv eller en ppa.
    • Mindre pædagogisk er det at du skal bruge en -r option på add-apt-repository for at fjerne et arkiv eller en ppa:

      Kode: Vælg alt

      sudo add-apt-repository -r <arkiv_eller_ppa>

      hvor du erstatter <arkiv_eller_ppa> med enten navnet på et arkiv eller en ppa.
  • Det sidste du skal gøre at opdate listen af pakker med:

    Kode: Vælg alt

    sudo apt-get update

    ... før du kan installere software fra det nyligt tilføjede arkiv eller ppa.
  • add-apt-repository kommer for Ubuntu 12.04s vedkommende fra python-software-properties pakken
  • Den grafiske udgave af add-apt-repository terminal programmet hedder software-properties-gtk der kommer fra software-properties-gtk pakken. Den er sikkert bedre kendt som "Softwarekilder":
    Billede

/Lars

Edit 1, 12. Oktober 2013:
Titel rettet fra "Tilføj og fjern et pakke arkiv eller en ppa via terminal" til "Tilføj og fjern et pakke arkiv eller en ppa" fordi der både er en terminal metode og en grafisk/GUI metode i guiden.
Edit 2:
Retttet typo i tekst til edit 1
Senest rettet af lath 12. okt 2013, 13:15, rettet i alt 2 gange.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Tilføj og fjern et pakke arkiv eller en ppa via terminal

Indlægaf Christian.Arvai » 12. okt 2013, 00:54

Jeg syntes at det er en rigtig spændende guide, og jeg vil gerne høre om du er interresseret i, at vi opretter den under forums "Artikler" under "Denmark LoCo Team" brugeren?

Du har jo selv i forvejen rettighederne til at skrive derinde, men ellers vil jeg gerne tilbyde at gøre det.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Tilføj og fjern et pakke arkiv eller en ppa via terminal

Indlægaf lath » 12. okt 2013, 13:09

Christian.Arvai skrev:Jeg syntes at det er en rigtig spændende guide, og jeg vil gerne høre om du er interresseret i, at vi opretter den under forums "Artikler" under "Denmark LoCo Team" brugeren?

Du har jo selv i forvejen rettighederne til at skrive derinde, men ellers vil jeg gerne tilbyde at gøre det.


Jeg har ikke så meget tid, så bare råkopier. :)

/Lars

Edit 1:
Da guiden har både en terminal-metode, og en grafisk/GUI metode skal du nok fjerne "via terminal" fra titlen.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster