Super hurtig maskine / Overlev med alle dine filer på USB.

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Super hurtig maskine / Overlev med alle dine filer på USB.

Indlægaf Claus Henriksen » 8. apr 2012, 12:04

Super hurtig maskine / Overlev med alle dine filer på USB
(senest testet med Ubuntu version 19.10 64 bit 20. oktober 2019)

Formål
  • Maximér hastigheden af Ubuntu ved at køre alt i RAM – hvor tit booter man egentlig?
  • Hav alle dine vigtige ting på luks krypteret USB drev
  • En glimrende metode til en 'Prøv Ubuntu i en uge' reklame 'installation'
Krav
  • Windows eller Mac laptop eller PC
  • Vær sikker på at have nok RAM maskinen, dvs. mere end 4GB – jeg vil foretrække 8GB
  • Hav 2 gode 16GB usb3 nøgler
  • Hent + lav en Ubuntu liveUSB eller bedre: Lav en Ubuntu live USB startup disk og lav en luks nøgle med Gnome Diske til dine data

Hvordan
  1. Boot direkte fra liveCD eller USB startdisk
  2. Tast F3 og vælg sprog
  3. Tast F6. Så kommer der en linje frem hvor du i enden - inden de to minuser -- skal skrive toram, så der står "toram --" i enden af linjen
  4. Tast <enter> – efter et par minutter kører du Ubuntu fra RAM
  5. Indsæt luks nøglen og kopier som root dine home data til/fra /home/ubuntu, eksempelvis 'rsync -avH /media/ubuntu/persistence/myhomedata/ /home/ubuntu/'. Husk at skifte ejer til ubuntu på /home/ubuntu, dvs: -sudo chown -R ubuntu.ubuntu /home/ubuntu
  6. Installér dine favorit applikationer
    Jeg foretrækker at have en minimal-install-liste 'apt-get install package1 package2...' gemt på min luks nøgle.
  7. Sæt password til noget ordentligt
  8. Sæt firewall op. Jeg har firewall opsætningsscript liggende på min luks nøgle
  9. Ret i /etc/sudoers.d/casper og lav NOPASSWD om til PASSWD
  10. Nyd en maximal-hurtig Ubuntu PC 8-)
  11. Når du har data på home du vil gemme kopierer du til USB, eksempelvis: rsync -avH /home/ubuntu/ /media/ubuntu/persistence/myhomedata/ - husk at klikke eject på nøglen i Nautilus og vent til ubuntu tillader du hiver nøglen ud
  12. Husk: Aldrig genstart kun 'hvile' – de fleste laptops går i hvile, når man klasker låget i
Senest rettet af Claus Henriksen 20. okt 2019, 16:58, rettet i alt 3 gange.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Super hurtig maskine / Overlev med alle dine filer på USB.

Indlægaf Claus Henriksen » 20. mar 2019, 07:26

Jeg har iøvrigt lang tid brugt ovenstående metode til at køre min linux desktop.
Min desktop plejer at være Debian Stable, men igår skiftede jeg for en stund til den nyeste Ubuntu 19.04 pga. god, rosende omtale i Linux Action News. Waauuw 8-)
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster