Guide til at trimme bookmarks.couch

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Guide til at trimme bookmarks.couch

Indlægaf lath » 29. mar 2012, 03:03

Her er en lille guide til at trimme $HOME/.local/share/desktop-couch/bookmarks.couch, som i mit tilfælde var en 2,6 GB stor fil.

Lidt google rundt fortæller mig at den sagtens kan komme op på 32 GB!
Så har du diskplads problemer så kommer der en guide til hvordan du trimmer den markant ned i størrelse, for mit ved kommende var filen efter reduktion kun 0,135% af den størrelse den havde til at starte med (0,135% af 2600 [MB] = 3,5 [MB]).

Hvordan kom jeg i det hel taget på spor af den - lidt forhistorie
Det hele startede med at jeg med et værktøj der hedder Diskforbrugsanalyse var i gag med at nærstudere et forbrug på 9,0 GB alene på dot-filer og dot-mapper i min home mappe på grund af en ecid.bin program fil, som jeg ikke aner hvor kom fra. Det startede min indre malware alarm, især da Debian pakkeværktøjerne ikke ville kendes ved filen (=filen kommer ikke fra pakke arkiverne).

Trim couch filen ned i størrelse
/home/lars/.local/share/desktop-couch/ mappen faldt først ud til undersøgelse da værktøjet tydeligt viste et forbrug på 2,6 GB lige der.

I den mappe finder jeg så [url]file:///home/lars/.local/share/desktop-couch/couchdb.html[/url], som jeg beslutter ser interessant ud, hvorfor jeg åbner den i en browser.
I den html fil er der et link til localhost, så det klikker jeg på og jeg ser så en Couch DB database. Linket virker kun hvis du tilfældigvis har et brugernavn der hedder lars - gør du ikke det skal du kopiere linket og erstatte lars i linket med dit eget brugerenavn.

Du kan også fyre den her terminal kommando af:

Kode: Vælg alt

sensible-browser $HOME/.local/share/desktop-couch/couchdb.html

sensible-browser åbner altid din browser uanset hvad den hedder (hvis din desktop følger XDG standarden, og det gør GNOME og KDE f.eks., Unity ligger oven på GNOME 3 via Compiz). $HOME peger altid på den rigtige hjemmemappe uanset hvad dit brugernavn er.

Billede
Den bekræfter at bookmarks er på 2,6 GB.

Klikker man på bookmarks kommer dette frem:
Billede
Compact & Cleanup ser lovende ud, og trykker man på den får man dette frem:
Billede

Det øverste valg gør det rigtige, så det er den vi vælger, hvorefer vi trykker på Run:
Billede
Der kommer ikke rigtig nogen besked om at den er færdig. Dog fjerner pop-up beskeden sig selv.

Så hopper vi tilbage ved at trykke på Overview - øverst til venstre, og kan nu se resultatet:
Billede
bookmarks.couh er nu på kun 3,5 MB i stedet for at være en meget stor fil.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster