Der er også guides under Artikler>Guides

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Der er også guides under Artikler>Guides

Indlægaf Christian.Arvai » 20. jan 2012, 13:07

Vi vil gerne gøre opmærksom på, at der også er guides under menu-punktet "Guides", som kan findes via menuen øverst i vinduet herinde.

Billede
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Der er også guides under Artikler>Guides

Indlægaf Christian.Arvai » 21. sep 2013, 22:23

Jeg har låst denne tråd op, i håb om at vi kan få en konstruktiv debat. Denne tråd skulle gøre forums brugere opmærksomme på at, der også er guides under Artikler>Guides https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/category/guides/ . Disse er placeret der fordi at, Wordpress er meget bedre til at lave guides i end phpBB. Det er således ikke muligt at sammenlægge dem med guides i dette fora, så placeringen er ikke umiddelbart til debat.

Jeg kan så, efter 1 år og 8 mdr. konstatere at, der blot har været 249 hits på tråden, hvilket betyder at mange slet ikke ser at, der er guides under artikler. Så hvordan vil du foreslå at, vi tydeliggøre dette for forums brugere?

Eller er det bare et spørgsmål om at, alle ser linket direkte i toppen på siden (Guides), og går direkte derind?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Der er også guides under Artikler>Guides

Indlægaf AJenbo » 21. sep 2013, 23:12

Kan vi se noget statestik for hvor mange der anvender guides?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Der er også guides under Artikler>Guides

Indlægaf Christian.Arvai » 21. sep 2013, 23:15

Smid en Admin på opgaven ..... Åhhh nej, det betyder jo så mig nu ;) Jeg kigger på det.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Der er også guides under Artikler>Guides

Indlægaf NickyThomassen » 22. sep 2013, 08:08

Ifølge Apache, så var der ~1700 besøg (0.22% af sidens besøg) i sidste måned til artikler, men det dækker også bots. Så Google Analytics kan måske give et bedre billede, for det trækker bots fra, så vidt jeg ved, men jo så også besøgende som blokerer dem.

Bots står for omkring 1/3 af alle besøg, hvis man kigger på på UserAgent, men dels kan man oplyse hvad man vil som UserAgent, og dels er det ikke sikkert at bots besøger siden jævnt. Jeg kunne forestille mig at en bot kun besøger en URL én gang, og da /forum er en del mere aktivt end /artikler, så vil der sikkert ligge flere besøg der.

Og de forbindelser som Varnish tager skævvrider Apaches log, hvilket var ~25% for den sidste måned.

Det er aldrig nemt ;)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Der er også guides under Artikler>Guides

Indlægaf AJenbo » 22. sep 2013, 10:56

Guides er den 6. mest besøgte side mens guides under forummet er den 17. så måske vi skulle have en artikel der forklare at der er guides i forummet :P

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Der er også guides under Artikler>Guides

Indlægaf thj01 » 22. sep 2013, 11:32

Eller også skal man til at gøre det samme, som gjorde at freedomnotbeer.dk blev så brugt som den gjorde. Den er nu uddateret mest fordi jeg ikke bruger tid på den mere.

At redaktør teamet gøre opmærksom på guidetråden, hvis et emne er behandlet der, samt at der konstant bliver tilføjet nye guides, og at det er et logisk overblik. Menuen i højre side (som burde stå i venstre, hvor man læser først) har kun øverste niveau (der er noget kryptiske for udeforstående).

11.10
Installation
Programmer
Teknisk
Ubuntu FAQ (Ofte stillede spørgsmål)
Unity

Nogle mere logiske ville f.eks. være

installation af LTS (12.04)
Installation af Nyeste (13.04)
Problemløsning
Installation af programmer
GUI (Graphic User Interface)

....

Det tager tid at få en guide op at køre og de to store hurdler er:

1 organiseringen af den
2 at udbrede kendskabet til den og få folk til at anvende den.

Og så tror jeg at man skal være mere hård med hvor langt tilbage man vil supportere. Alt før 12.04 er irrelevant nu og tjener kun til at gøre guides uoverskuelige
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Der er også guides under Artikler>Guides

Indlægaf Christian.Arvai » 22. sep 2013, 12:20

Menuen i højre side (som burde stå i venstre, hvor man læser først) har kun øverste niveau (der er noget kryptiske for udeforstående).

Den menu er jeg heller ikke selv tilfreds med, men den er jo heldigvis nem at ændre, sådan at underpunkterne (de reelle guides) er tydelige. Jeg skal først have et overblik over hvor mange og hvilken typer guides, som det nu skal indeksere, før end at jeg kan give et bud på hvordan at det skal sætte op.

Det tager tid at få en guide op at køre og de to store hurdler er:

1 organiseringen af den
2 at udbrede kendskabet til den og få folk til at anvende den.

Jeg har, hvis jeg selv skal sige det, ret stor erfaring med at skrive guides, så jeg melder mig gerne til at tage hovedansvaret for dette område. Jeg kan så se at opgaven bliver temmelig omfangsrig denne gang, så jeg satser på at, der er nogle frivillige (Undertegnede kigger rundt ;) ), og at vi så kan lave det som et teamprojekt.

Og så tror jeg at man skal være mere hård med hvor langt tilbage man vil supportere. Alt før 12.04 er irrelevant nu og tjener kun til at gøre guides uoverskuelige

Helt enig. Jeg prøver også at holde det til "support bagud til seneste opdaterede LTS", og jeg ville også gerne have skilt alt hvad der kun vedrøre Gnome ud i en separat guide.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Der er også guides under Artikler>Guides

Indlægaf AJenbo » 22. sep 2013, 14:50

Jeg tror det ville være en fordel at klippe Ubuntu FAQ op i flere små guides.

Jeg syndes selv det er en fordel at have panelet i højre side så det relevante indhold står først, det er jo ikke alle sider hvor det er lige relevant at bruge den til at navigere fra og der findes også andre måder at navigere med. Der er også mange andre sider der gør det på samme måde så det er nok et spørgsmål om smag.

Det kan være vi skal have en politik med at guides skal opdateres ved hver LTS ellers vil de blive deaktiveret.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Der er også guides under Artikler>Guides

Indlægaf lath » 23. sep 2013, 23:17

AJenbo skrev:Jeg tror det ville være en fordel at klippe Ubuntu FAQ op i flere små guides.

Jeg syndes selv det er en fordel at have panelet i højre side så det relevante indhold står først, det er jo ikke alle sider hvor det er lige relevant at bruge den til at navigere fra og der findes også andre måder at navigere med. Der er også mange andre sider der gør det på samme måde så det er nok et spørgsmål om smag.

Det kan være vi skal have en politik med at guides skal opdateres ved hver LTS ellers vil de blive deaktiveret.


Om det sidste: En guide skal vel være aktiv sålænge at de(-n) version(-er) af Ubuntu en guide handler om er supportet?

Det med statistikken fortæller lidt om at man måske bare i fremtiden lægger en guide - ikke forum - men i stedet i Wordpress delen.
Kunne det over tid så ikke være mest praktisk bare at udfase guides til et Forum/Arkiv/Guides forum.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Der er også guides under Artikler>Guides

Indlægaf Christian.Arvai » 23. sep 2013, 23:22

Kunne det over tid så ikke være mest praktisk bare at udfase guides til et Forum/Arkiv/Guides forum.

Vi er faktisk lige i gang med at få overblik, over en større gennemgang af vores guides. De vil netop blive lavet i Wordpress, men vi vil beholde dette fora, dels for at kunne have en konstruktiv debat, og dels for at folk skal have en mulighed for at skrive guides/trick, uden at det kræver et mindre kursus i Wordpress ;)

Hvis at du finder en guide i dette fora, som du mener kan uddybes bedre i en artikel i Wordpress, så send mig endeligt en PB, for vi arbejder som sagt netop med guides for tiden.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Der er også guides under Artikler>Guides

Indlægaf lath » 23. sep 2013, 23:38

Christian.Arvai skrev:
Kunne det over tid så ikke være mest praktisk bare at udfase guides til et Forum/Arkiv/Guides forum.

Vi er faktisk lige i gang med at få overblik, over en større gennemgang af vores guides. De vil netop blive lavet i Wordpress, men vi vil beholde dette fora, dels for at kunne have en konstruktiv debat, og dels for at folk skal have en mulighed for at skrive guides/trick, uden at det kræver et mindre kursus i Wordpress ;)

Hvis at du finder en guide i dette fora, som du mener kan uddybes bedre i en artikel i Wordpress, så send mig endeligt en PB, for vi arbejder som sagt netop med guides for tiden.


Jeg smider gerne mine egne guides i fremtiden under Wordpress i stedet.
I praksis laver jeg den nok først på mit eget website, og derefter kan jeg i et snuptag råkopiere den over på ubuntudanmarks website Wordpress del.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster