Ikon til program på skrivebordet

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
kfj1972
Indlæg: 152
Tilmeldt: 1. jun 2011, 01:37

Ikon til program på skrivebordet

Indlægaf kfj1972 » 15. dec 2011, 12:17

LokiFarbaute skrev:Jeg er ret ny indenfor Ubuntu, men nu blev jeg simpelthen træt af Windows og alle dens fejl og mangler, men jeg kan ikke helt finde ud af hvordan jeg laver genveje på skrivebordet og ændrer funktionerne på skrivebordet, eksempelvis i stil med det her:

For at lægge ikoner ind på skrivebordet så kan du gøre som følgende. Der er sikkert også andre gode måder at gøre det på, men den her måde jeg har fundet ud af at gøre det på - er nemlig også nybegynder.

Jeg har i eksemplet brugt programmet GMAMEUI som er fundet og installeret via Ubuntu Softwarecenter.

1. Først skal vi lige finde ud af hvor GMAMEUI befinder sig på harddisken.
Derfor åbner vi Terminalen (f.eks. ved hjælp af CTRL + ALT + T). I terminalen skriver vi "which gmameui" og får en tilbagemelding om at GMAMEUI befinder sig i "/usr/games/gmameui".

Billede

2. Så skal vi have "trukket" ikonet ud på skrivebordet.
For at finde stedet vi blev oplyst om i punkt 1, så benytter jeg Krusader (kan også findes og installeres via Ubuntu Softwarecenter). Når vi er i "/usr/games/" så kan man simpelthen tage gmameui med musen og trække ud på skrivebordet.

Husk at du skal have givet Krusader de rette rettigheder for at gøre dette. Se evt. nærmere HER

Billede

3. Nu har vi så et ikon på skrivebordet.
Nu har vi så fået lagt et ikon på skrivebordet, men den er selvfølgelig hverken køn eller spændende at se på. Derfor højreklikker vi på ikonen og vælger "Egenskaber".

Billede

4. Egenskaberne for ikonen.
Nu er vi så inde hvor vi blandt andet kan ændre navn og udseende på ikonen. Navnet kan meget naturligt ændres i "Navn". I dette tilfælde vælger jeg at ændre navnet til "MAME".

Ikonen, som kan ses til venstre for "Navn", kan ændres ved at klikke på billedet/ikonen og simpelthen vælge et andet billede eller ikon som man har liggende på sin harddisk.

I dette tilfælde lavede jeg en lille hurtig søgning på MAME i Google og valgte at se billederesultaterne. Der fandt jeg så et passende PNG-billede (vil gerne have transparent baggrund i ikonen) som jeg hentede ned på min maskine.

Billede

5. Og nu har vi så et link.
Og nu har vi så et link liggende på skrivebordet, og tilmed et link med nyt navn og nyt udseende.

Hvis man synes ikonen er lidt for lille eller stor, så kan man højreklikke på ikonet og vælge "Ændr størrelse på ikon...".

Billede

Håber at ovenstående kan hjælpe lidt på rette vej.
God fornøjelse.

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster