Guitar, tabulatur noder midi og Ubuntu.

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Guitar, tabulatur noder midi og Ubuntu.

Indlægaf Finn Bjerke » 17. okt 2011, 20:33

Ah mit favoritemne

Guitar og PC.

Der er disse alternativer for dig der vil have din computer til at spille guitar noder:

1. Tabledit Jeg elsker tabledit som kan skrive og læse guitar noder og tabulatur, det fåes kun til Windows og Mac. Det forener (efter min subjektive mening) brugervenlige med mange anvendelsesmuligheder.

2. Guitar Pro 6 koster penge (450 kr) og virker med Ubuntu 11.10. Skulle det mod forventning ikke virke så se nedenfor. Guitar pro kan ikke importere MIDI og andre men det kan det gratis program Tuxguitar fra canonical gøre i "batch mode" dvs konvertere mange filer i en arbejdsgang. Guitar pro har virkelig god lyd og er baseret på midi. Skal man føje tekster til noder (sange) er programmet virkelig godt tænkt. Det tager tid at lære sig guitar pro men det er et godt produkt som er pengene værd, de har haft en del begynder vanskeligheder med Ubuntu men nu lader det til at virke med Ubuntu 11.10 og 10.10, der var problemer med 11.04 .. (I det mindste hos mig)

3. Tuxguitar er da en sød lille ting og anvendelig for nogle. Den kan importere midi og vise det i tab(ulatur) format samt noder. Lyden er ikke "hi-Fi" men hvad gør det, god guitar lyd kan jo ikke samples alligevel.

Lidt mere sofistikeret brug af guitar programmer

1. Find en melodi du holder af i MIDI format, det kunne være Bachs musik som findes gratis på nettet. Ingen copyright på gamle Johan Sebastian..
2. Konverter midifilen i tuxguitar til guitar pro 5
3 Åbn Guitar pro 6 og importer din gp5 fil med melodien
3.b Find ud af hvad højeste og laveste tone i melodien er.
4. tag stilling til hvilken guitarstemning du vil bruge (åben eller standard eller noget andet) udfra strukturen i harmonierne du vælger (oh yes) DADGAD og andre stemninger kan guitar pro håndtere. Så tilsætter du harmonier og bas som du nu føler for.
Alternativt finder du et guitar arrangement som er lavet af en anden, som måske også har vist hvad han spiller på youtube.



-----------------------------------------------------------------

Dersom Guitar pro ikke starter prøv dette. der m,angler sandsynligvis

libssl.so.0.9.8

Det gør at programmet ikke starter op. Dette problem kan løses således: 

1. Installer Guitarpro 6.1 via deres .deb fil
2. Hvis programmet ikke starter fra ikonen i Unity
3. Installer synaptic fra software center
4. Fra synaptic installer libssl.so.0.9.8
5. reboot og start guitar pro, du bedes om serienummer osv. 

Så starter en opdatering af temmelig store lydfiler (2 gig) her kr'æves et passwrod som er Ubuntu password og ikke password til guitarPro sitet, der kræves også numre du har fået da du købte programmet. 

Det er muligt at løse ovenstående problem uden synaptic vil jeg tro, men jeg syns nu synaptic er god at have også i Ubuntu 11.10 

Programmet fungerer også i Ubuntu 10.10 . Hvis du vil køre 64 bits kommer tekniske problemer.
Senest rettet af Finn Bjerke 19. nov 2011, 14:22, rettet i alt 3 gange.
Kardemommeloven er en god ting.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Guitar, tabulatur noder midi og Ubuntu.

Indlægaf AJenbo » 17. okt 2011, 22:33

Hmm det er vist mere over i en guide det her så flytter den lige.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Guitar, tabulatur noder midi og Ubuntu.

Indlægaf Finn Bjerke » 17. okt 2011, 23:16

tak for det.
Kardemommeloven er en god ting.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Guitar, tabulatur, noder, midi og Ubuntu.

Indlægaf Finn Bjerke » 17. okt 2011, 23:43

KLoge folk siger at Canonical stiller efter ubuntu 11.04 strengere krav til programpakker udefra, krav som guitar pro 6 ikke honorerer. OM den ene eller anden part har skylden ved jeg ikke, men jeg ved at guitar pros supportere fortvivlet forsøger sig med "trial and error"

Windpows programmet "powertab" har mange tilhængere, tuxguitar kan (batch) konvertere deres guitar arrangementer til guitar pro 5.

Indtastning i guitar pro 6 er omstændeligt og meget musebaseret, men det kan være der er noget jeg har overset.

Alt i alt der ligger mange gode og meget professionelle arrangementer til guitar musik på internettet og det kræver ikke nodelæsning at spille disse ting. Maskinen gør det for dig og tabulator læsning kan alle jo lære sig. Måske der kommer god import af PDF nodefiler også. Vi får se. Bortset fra det er der mange fine ting på youtube også, enkelte af disse foreligger i både skrevet form og som videoundervisning.

Her har jeg forsøgt mig med en video tutorial, jeg har ikke skrevet midi arr af sangen men det kan du jo finde på nettet http://www.youtube.com/watch?v=lLPCQOv5gfA

Meningen er at du kan importere midifilen (her "mafiasangen" speak softly my love/godfather) i guitar programmet og lave dit eget arrangement. Det kræver at man roder rundt, transponerer, stemmer om osv. Men det er jo morsomt. Her kan guitar pro ting hvor tuxguitar ikke helt kan følge med. Men tabledit er bedre efter min mening.

Her er så et guitar pro arrangement af den vidunderlige melodi http://www.911tabs.com/link/?3570475
Kardemommeloven er en god ting.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Guitar, tabulatur, noder, midi og Ubuntu.

Indlægaf AJenbo » 18. okt 2011, 00:24

Finn Bjerke skrev:KLoge folk siger at Canonical stiller efter ubuntu 11.04 strengere krav til programpakker udefra, krav som guitar pro 6 ikke honorerer. OM den ene eller anden part har skylden ved jeg ikke, men jeg ved at guitar pros supportere fortvivlet forsøger sig med "trial and error"

Hmm de burde bare køre deres fil i gennem lintian og så se i debian dokumentationen hvordan de fikser eventuelle fejl den finder. De kunne også betale Canonical for at hjælp og så sælge det igennem softwarecenteret.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Guitar, tabulatur noder midi og Ubuntu.

Indlægaf Finn Bjerke » 18. okt 2011, 04:21

Tabledit under wine 1.3.28 har ikke lyd og det går ned. ÆV altså. Det er fremragende program på 640 kb som koster 25$
Kardemommeloven er en god ting.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Guitar, tabulatur noder midi og Ubuntu.

Indlægaf AJenbo » 18. okt 2011, 04:30

http://wiki.winehq.org/MIDI

Prøv også at om der kommer en fejl i terminalen når programmet går ned.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Guitar, tabulatur noder midi og Ubuntu.

Indlægaf Finn Bjerke » 19. okt 2011, 21:09

måske jeg har et mere generelt midi problem tuxguitar er også tavs.
Kardemommeloven er en god ting.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Guitar, tabulatur noder midi og Ubuntu.

Indlægaf AJenbo » 19. okt 2011, 22:52

Ja, det er ikke helt lige til at få MIDI til at virke under Wine.

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster