Logind med dit ansigt

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Logind med dit ansigt

Indlægaf AJenbo » 29. jun 2011, 00:15

Guiden er tested på Ubuntu 11.04, men burde også virke på 10.04 og 10.10. Den vil ikke virke med 9.10 eller 11.10 uden ændringer.

Har du et web kamera tilsluttet til din computer kan du bruge det til at logge ind på computeren.
Start med at tilføje dette arkiv og installere programmet med følgende kommando:

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:antonio.chiurazzi/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install pam-face-authentication


Her efter skal du åbne QT Face Trainer og træne den til at genkende dit ansigt, gå til trin 2 kig lige ind i kameraet så der kommer en cirkel om dit ansigt og en grøn bare over dine øje, tryk der efter på capture og vendt til den har lavet et sæt. Tryk på Next og Exit.

Her efter skal du tilføje 1 linje til 2 konfigurations filer, kør denne kommando:

Kode: Vælg alt

gksu gedit /etc/pam.d/gdm
gksu gedit /etc/pam.d/su


Og tilføj følgende linje i starten af filerne og gem dem.

Kode: Vælg alt

auth sufficient pam_face_authentication.so enableX


Detsværre virker det ikke med nøgleringen, men hvis du vil undgå at taste den hver gang kan du fjerne koden fra den.

Vær også opmærksom på at dette sansynligvis vil sænke sikkerheden omkring din computer da andre muligvis vil kunne logge ind på din computer hvis de har et godt billed af dig.

ActionpackedPIVII
Indlæg: 120
Tilmeldt: 11. apr 2009, 13:18
IRC nickname: steffen

Re: Logind med dit ansigt

Indlægaf ActionpackedPIVII » 1. jul 2011, 18:48

Kan huske jeg prøvede det for et stykke tid siden, og der kunne den ikke kende forskel mig mit ansigt og en anden. dvs. at et ansigt var et ansigt, uanset hvor godt man "trænede" den til at kende ens ansigt.

kan du sige mig om dette problem stadig aktuelt ?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Logind med dit ansigt

Indlægaf AJenbo » 2. jul 2011, 13:49

Jeg har desværre kun et ansigt at prøve med, men den virker lidt tøvende og åbner ikke såsnart den ser øjne og hoved.

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Logind med dit ansigt

Indlægaf Nordsig » 2. jul 2011, 19:17

Hejsa

Har prøvet at installere dette og er ikke synderligt begejstret.

For det første skal man sidde med hovedet tæt på skærmen for at logge ind og så ser man da åndsvag ud.
For det andet har min søn lige logget ind på min konto blot ved at lave grimasser foran kameraet.

Kan nogle give en kommando der afinstallere programmet så jeg er tilbage som før ?
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Logind med dit ansigt

Indlægaf Christian.Arvai » 2. jul 2011, 19:29

Nordsig skrev:Hejsa

Har prøvet at installere dette og er ikke synderligt begejstret.

For det første skal man sidde med hovedet tæt på skærmen for at logge ind og så ser man da åndsvag ud.
For det andet har min søn lige logget ind på min konto blot ved at lave grimasser foran kameraet.

Kan nogle give en kommando der afinstallere programmet så jeg er tilbage som før ?

Jeg vil regne med at det er nok at deaktivere ppa:antonio.chiurazzi/ppa i under softwarekilder, og så måske en opdatering af pc''en bagefter.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Logind med dit ansigt

Indlægaf AJenbo » 2. jul 2011, 21:34

Kør kommendoen for at redigere de 2 filer igen og fjern linjen du tilføjede. Du kan også lige fjerne pam-face-authentication.

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster