Firefox 9.0 Available For Ubuntu

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf Toddvarg » 28. jun 2011, 15:57

TitanusEramius skrev:Det er ikke min mening at blande mig i jeres overordnede samtale, jeg syntes bare der et par ting jeg gerne vil nævne om især Firefox, men også om din bemærkning om at Ubuntu skulle være være egnet som et driftsystem. Det korte af det lange er nemlig at det er det ikke, og hvis det er det du har brug for, ville jeg anbefale et kig på Debian.


Ikke for at skifte fokus, eller det gør jeg måske. Jeg undrer lidt på hvad du mener med at Ubuntu ikke kan bruges som driftssystem? Jeg har for det meste brugt Ubuntu siden 7.04, og ikke haft de store problem, men måske misforstår jeg hvad du mener med driftssystem. Jeg spørger ikke for at starte en diskussion, men ud af interesse :)
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf NickyThomassen » 28. jun 2011, 16:41

Jeg tror ikke det gør noget for denne tråd at skifte fokus lidt mere væk fra laoshi's oprindelige indlæg :)

Der er selvfølgelig meget delte meninger om hvad der er egnet til hvad. Så når jeg skriver produktionssystem mener jeg fx en kontor-computer, web-server eller måske en computer der driver/styrer noget industri. Fælles for dem er at de gerne skulle virke 24/7, og for en servers vedkomne endda uden at genstarte. En anden ting der er fælles for dem er at de sikkert ikke skal kunne noget med lyd og video, pæn grafik osv.

Så en Ubuntu der modtager en ny kernel hver 3 måned (som kræver en genstart) og har en masse programmer installeret der ikke skal bruges (med deres tilhørende tjenester), er mindre egnet i et produktionssystem. Ubuntu Server ville på den anden side være meget egnet, da den ligesom Debian ikke modtager nye kernels med jævne mellemrum, og kun har et begrænset udvalg af software og medieunderstøttelse med fra starten af.

Så Debian er som udgangspunkt mere egnet i et produktionssystem end fx Ubuntu (undtaget server-udgaven), men hvis det virkelig skal rykke er det nok FreeBSD der skal kigges på. Andre ting man nok også vil kigge på, er hvor længe udgaven er understøttet, hvor ofte sikkerhedsopdateringer udkommer osv., og har man brug for udvidet sikkerhed, kan SELinux bruges.

http://en.wikipedia.org/wiki/FreeBSD
http://en.wikipedia.org/wiki/Selinux

Hilsen Nicky

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf Toddvarg » 28. jun 2011, 16:51

TitanusEramius skrev:Jeg tror ikke det gør noget for denne tråd at skifte fokus lidt mere væk fra laoshi's oprindelige indlæg :)

Der er selvfølgelig meget delte meninger om hvad der er egnet til hvad. Så når jeg skriver produktionssystem mener jeg fx en kontor-computer, web-server eller måske en computer der driver/styrer noget industri. Fælles for dem er at de gerne skulle virke 24/7, og for en servers vedkomne endda uden at genstarte. En anden ting der er fælles for dem er at de sikkert ikke skal kunne noget med lyd og video, pæn grafik osv.

Så en Ubuntu der modtager en ny kernel hver 3 måned (som kræver en genstart) og har en masse programmer installeret der ikke skal bruges (med deres tilhørende tjenester), er mindre egnet i et produktionssystem. Ubuntu Server ville på den anden side være meget egnet, da den ligesom Debian ikke modtager nye kernels med jævne mellemrum, og kun har et begrænset udvalg af software og medieunderstøttelse med fra starten af.

Så Debian er som udgangspunkt mere egnet i et produktionssystem end fx Ubuntu (undtaget server-udgaven), men hvis det virkelig skal rykke er det nok FreeBSD der skal kigges på. Andre ting man nok også vil kigge på, er hvor længe udgaven er understøttet, hvor ofte sikkerhedsopdateringer udkommer osv., og har man brug for udvidet sikkerhed, kan SELinux bruges.

http://en.wikipedia.org/wiki/FreeBSD
http://en.wikipedia.org/wiki/Selinux

Hilsen Nicky

Tak for det, så blev jeg lidt klogere, det er aldrig dårlig. Det er heller ikke dårlig at få så meget info udfra ppa til firfox 5.0 :D
christian.arvai skrev:Firefox 5.0 Available For Ubuntu In The Mozilla PPA http://techie-buzz.com/foss/firefox-5-ubuntu.html

Der er vist ingen grund til at skrive mere, da det er nemt og godt beskrevet.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf laoshi » 28. jun 2011, 16:55

TitanusEramius skrev:laoshi's oprindelige indlæg

Det var nu ellers christian.arvai som skrev det. Men skidt nu med det.
Om Ubuntu-server-udgaven er der mere hos Canonical - og serverudgaverne er understøttet i 5 år i modsætning til desktop LTS som er understøttet i 3 år.
Så af serverudgaverne har 6.04 først lige nået end of life.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf NickyThomassen » 28. jun 2011, 17:03

laoshi skrev:
TitanusEramius skrev:laoshi's oprindelige indlæg

Det var nu ellers christian.arvai som skrev det. Men skidt nu med det.

Nårh ja... Jeg så bare den grønne farve på brugernavnet og gik ud fra det var dig ;)

Toddvarg skrev:Tak for det, så blev jeg lidt klogere, det er aldrig dårlig. Det er heller ikke dårlig at få så meget info udfra ppa til firfox 5.0 :D


Jamen selvtak :) Og dermed ikke sagt at den almindelige Ubuntu ikke er noget værd, for det er den helt bestemt. Den gør jo lige præcis det, rigtig mange har brug for i dagligdagen.

Hilsen Nicky

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 28. jun 2011, 19:08

Med kontor--computer mener du så en fil server eller tekstbehandling + mail? Det jeg forstår ved ordet bliver slukket hver dag kl 18, så den får skam lov at genstarte nogle gange.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf lath » 28. jun 2011, 21:39

AJenbo skrev:Med kontor--computer mener du så en fil server eller tekstbehandling + mail? Det jeg forstår ved ordet bliver slukket hver dag kl 18, så den får skam lov at genstarte nogle gange.


Virksomheder slukker aldrig en server og disk-systemer. De kører 24/7/365. Det kan da godt være man om natten aktiverer nogle strømbesparende tiltag, men slukket bliver de aldrig.

Der findes også folk der sætter deres computer i dvale. Noget som iøvrigt aldrig udskifter en kerne selv om pakkesystemet har leveret en ny kerne.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 28. jun 2011, 21:56

Jeg får bare ikke opfattelsen af at det er en server når der bliver sagt kontor-computer. I følge google er det også sådan en her:
Billede
De ligner ikke sys admins og den virker ikke som noget der skal køre 24/365 (hvorfor 7 år?)

Det at der oftere kommer opdateringer til kernen er vel ikke et problem, man kan bare vælge ikke at installere den eller geninstallerer, tilgengæld er der en mere uptodate kerne i det øje blik man sætter systemet op.

Der er jo også mulighed for at man køre med Ksplice så det slet ikke er nødvendigt at genstarte for at aktivere en opdateret kerne.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf lath » 29. jun 2011, 11:56

Tænk dig om.

24 timer i døgnet, 7 dage i ugen, 365 dage pr år
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf NickyThomassen » 29. jun 2011, 12:52

AJenbo skrev:Jeg får bare ikke opfattelsen af at det er en server når der bliver sagt kontor-computer. I følge google er det også sådan en her:
Billede
De ligner ikke sys admins og den virker ikke som noget der skal køre 24/365 (hvorfor 7 år?)

Det at der oftere kommer opdateringer til kernen er vel ikke et problem, man kan bare vælge ikke at installere den eller geninstallerer, tilgengæld er der en mere uptodate kerne i det øje blik man sætter systemet op.

Der er jo også mulighed for at man køre med Ksplice så det slet ikke er nødvendigt at genstarte for at aktivere en opdateret kerne.


Hehe fornemt billede, men nej, jeg tænker mere:
Billede

Men det er selvfølgelig rigtigt, en kontormaskine kan i princippet godt genstartes hver dag, jeg ved bare ikke hvor mange der gør det. Jeg har læst om folk der genstarter deres Windows når de møder om morgnen, men de steder jeg har arbejdet, har computerene kørt til Windows gik ned. I forbindelse med opdateringer skal der hentes en del data over nettet, og hvis en ny kernel bliver installeret skal man også bruge tid på at afinstallere den gamle. Så den software man kører med vinder meget hvis opdateringer kan undgås, så slipper man også for risikoen med at Windows ikke kan starte op igen, eller at x-serveren ikke virker. Det sidste er jo desværre sket nogle gange for Ubuntu.

Hilsen Nicky

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 29. jun 2011, 13:28

Ok, sådan har det ikke forgået nogen af de steder jeg har arbejdet, der har indstillingen været at man spare på strømmen når man ikke er til stede. Det har så heller ikke været de store kontor milijøer, når man møder om morgnen tænder man maskinen laver sig en kop kaffe eller siger hej til de andre (jeg drikker ikke kaffe) og så er den klar til arbejde.
Mht kernen, så er det jo muligt at låse versionen hvis det er det man vil, det er heller ikke nødvendigt at afinstallere den gamle ved mindre man lige vil spare 100MB, og er det et problem så er der nok andre problemer på vej :)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Firefox 6.0 Available For Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 26. jul 2011, 11:17

Guiden var oprindeligt skrevet til at få FF 5.0, men da ppa:mozillateam/firefox-next giver den nyeste udgave løbende, er det FF 6.0 man får nu.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster