Firefox 9.0 Available For Ubuntu

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Firefox 9.0 Available For Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 22. jun 2011, 23:52

Firefox 5.0 Available For Ubuntu In The Mozilla PPA http://techie-buzz.com/foss/firefox-5-ubuntu.html

Der er vist ingen grund til at skrive mere, da det er nemt og godt beskrevet.



EDIT :

Guiden var oprindeligt skrevet til at få FF 5.0, men da ppa:mozillateam/firefox-next giver den nyeste udgave løbende, er det FF 9.0 man får nu.

Og hvis man ikke gider at fyrer de 5 kommandoer i guiden af, har jeg her samlet den til en enkelt linje :

Kode: Vælg alt

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/firefox-next && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 23. jun 2011, 06:18

Jeg vil dog lige tilføje at den er kommet som en opdatering til folk der køre Ubuntu 11.04. Der er heller ikke meget forskel at se mellem 4 og 5.

poulb
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12. jun 2010, 01:26

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf poulb » 23. jun 2011, 09:37

AJenbo skrev:Jeg vil dog lige tilføje at den er kommet som en opdatering til folk der køre Ubuntu 11.04. Der er heller ikke meget forskel at se mellem 4 og 5.

Bortset fra at et par af mine essentielle ad-ons ikke længere virker. Er det muligt at fravælge en opdatering af f.eks Firefox? Selvfølgelig ved manuelt at fjerne flueben i "firefox" pakker i Synaptics - men det vil jo så være et nødvendigt manuelt arbejde hvergang der opdateres,

Hidtil har jeg blot kunne vente nogle måneder med at trykke på opdateringsknappen (i XP) og så var alle add-ons i mellemtiden blevet opdateret.

Hvordan "spoler" man tilbage, hvis en opdatering f.eks er ubrugelig.

Jeg har også en add-on "Google Desktop plugin for Firefox" som ikke virker. Men jeg får ikke valget at kunne slette denne add-on fra listen?

vh
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 23. jun 2011, 09:59

Stort set alle udvidelser på mozillas side skulle automatisk være blevet ændret så de virker da det drejer sig om en meget lille ændring. Hvor er dine fra, og hvilke? Det vil sikkert virke hvis du andre version krav i dem.

I synoptic kan du låse dine programmer til bestemte versioner. Hvis ikke du har slået automatisk opdatering til kan du også selv vælge hvilket opdateringer der bliver installeret.

poulb
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12. jun 2010, 01:26

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf poulb » 23. jun 2011, 10:39

AJenbo skrev:Stort set alle udvidelser på mozillas side skulle automatisk være blevet ændret så de virker da det drejer sig om en meget lille ændring. Hvor er dine fra, og hvilke? Det vil sikkert virke hvis du andre version krav i dem.

Lille ændring - fra 4 til v5 Hvordan kan du sige det?

Det kan man da forvisse sig om ikke er tilfældet ved f.eks at se på tilgængelige "themes" til Firefox. Sorteres efter "Linux" er stort set hele rækken er markeret "ikke kompatible" med Firefox 5 og på https://addons.mozilla.org er det ikke engang muligt at vælge add-on versions kompatible med hverken 4 eller 5.

Det er som om nogle har så travlt med udviklingen at bredden slet ikke følger med.
Tidligere kunne jeg tvinge en ad-on aktiv. Virkede det ikke kunne den jo blot slettes igen. Nu kan jeg ikke engang spole tilbage til tilstanden fra i morges. Det ville have været helt uacceptabelt, dersom det havde været et driftsystem.
Jeg kan heller ikke længere finde udskrivnings muligheden af installedede add-ons. Listen kunne let gemmes på disken i f.eks en html fil. Det er også væk?

AJenbo skrev:I synoptic kan du låse dine programmer til bestemte versioner. Hvis ikke du har slået automatisk opdatering til kan du også selv vælge hvilket opdateringer der bliver installeret.

Automatisk opdatering er slået fra. Kun LTS opdateringer er valgt. Alligevel opdateres Firefox 4 til ukompatible version 5.

Låse i synoptic... Hvordan?

Kan man ikke installere udenom systemet? Noget i retning af...
sudo apt-get "install/downgrade to" firefox version 4



Jeg kan ikke finde ud af at sætte et billede in på dette site, så listningen af inkompatible add-ons må vente.
En fustreret Linux bruger...

vh
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf NickyThomassen » 23. jun 2011, 11:56

Hej Poulb

Det er ikke min mening at blande mig i jeres overordnede samtale, jeg syntes bare der et par ting jeg gerne vil nævne om især Firefox, men også om din bemærkning om at Ubuntu skulle være være egnet som et driftsystem. Det korte af det lange er nemlig at det er det ikke, og hvis det er det du har brug for, ville jeg anbefale et kig på Debian.

For Firefox gælder der faktisk den overordnede tommelfingerregel at Ubuntu-folkene ikke umiddelbart har noget med det at gøre. Firefox-folkene laver deres opdateringer/opgraderinger/ændringer til deres software, og så integrere Ubuntu-folkene det i softwarearkivet. Så firkantet sat op er det faktisk et Firefox/Mozilla-forum du skal spørge hos, hvis du gerne vil vide hvorfor de opgradere Firefox så hurtigt at det ikke længere virker ordentligt. For der er vi helt enige, det er ikke i orden, men det er desværre ikke op til "os" at blande os i hvordan Firefox/Mozilla-folkene driver deres forretning.

Mht. at låse software i Synaptic, plejer man blot at markere det software man vil have låst, også trykke "Pakke > Lås Version". Men for at få det til at virke med din Firefox skal du jo først have den ønskede version installeret, og jeg ved ikke om den stadig er i Ubuntus pakkearkiv. For den anden del, altså med selv at bygge Firefox, er det ret omstændigt og kræver som at minimum et indgående kendskab til "make". Jeg ville prøve og finde en allerede bygget udgave af den ønskede version af Firefox hos Mozilla, og så bruge den. Vær dog opmærksom på at den ikke nødvendigvis modtager sikkerhedsopdateringer.

Sidst skal du i Synaptic også afmarkere "Indstillinger > arkiver > opdateringer" hvis du vil undgå at Ubuntu opdatere noget udenom din viden.

Du skal være mere end velkommen til at spørge ind til noget af det jeg har skrevet, eller afledte spørgsmål, hvis der er noget der ikke giver mening eller du er i tvivl om/gerne vil vide mere om.

Hilsen Nicky

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 23. jun 2011, 12:31

poulb skrev:
AJenbo skrev:Stort set alle udvidelser på mozillas side skulle automatisk være blevet ændret så de virker da det drejer sig om en meget lille ændring. Hvor er dine fra, og hvilke? Det vil sikkert virke hvis du andre version krav i dem.

Lille ændring - fra 4 til v5 Hvordan kan du sige det?

Firefox 5 er en lille ændring i forhold til Firefox 4, desuden så betyder hvor mange temaer og plugins der har fået tested med den nye version ikke noget for hvor stor en ændring der er sket i selve produktet. Men ud fra hvad du nævner om at du kun køre med LTS opdateringer må du køre Ubuntu 10.04 hvor Firefox 5 (og 4) ikke er tilgængelig som en officiel opdatering, så det må da være noget du bevist har iværksat (som beskrevet i denne guide) og ikke noget der er sket automatisk fra en officielt Canonnical supportet kilde. Den officielt understøttetete version af Firefox i Ubuntu 10.04 er 3.6.4.

Køre du ikke 10.04 giver det ikke meget mening at sætte den til kun at opgradere mellem LTS udgaver da du så ikke køre en LTS.

For at låse en pakke til en bestemt version åbner du synaptic (beklager jeg ved ikke hvordan man gør det via apt-get i terminalen), finder pakken og fra menuen vælger du Pakke->Lås version.
Vil du installere en tidligere version kan du vælge Pakke->Tving version og her vælge hvilken udgave du vil have installeret.

For at indsætte billeder i et indlæg her på siden skal du først lægge det på nettet et sted, f.eks. http://imageshack.us/

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf NickyThomassen » 23. jun 2011, 12:40

apt-get er ligesom Synaptic og aptitude en front-end til dpkg, som er kernen af pakkehåndteringen i både Debian og Ubuntu. Det er normalt ikke meningen at man manipulere direkte med dpkg, men i Debians dokumentation kan man alligevel læse følgende anbefaling:

There are three ways of holding back packages, with dpkg, aptitude or with dselect.

With dpkg, you have to export the list of package selections, with:

dpkg --get-selections \* > selections.txt

Then edit the resulting file selections.txt, change the line containing the package you wish to hold, e.g. libc6, from this:

libc6 install

to this:

libc6 hold

Save the file, and reload it into dpkg database with:

dpkg --set-selections < selections.txt

http://www.debian.org/doc/FAQ/ch-pkg_basics.en.html (næsten i bunden)

Hilsen Nicky

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 23. jun 2011, 12:54

Er du på 10.04 eller 11.04 ?

På 10.04 kan jeg nok rimeligt nemt få FF4 tilbage, på 11.04 skal jeg til at lege lidt først.


PS : Hvis man ikke er indstillet på lidt småproblemer skal man ikke bruge helt nyt software og/eller PPA'er.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf laoshi » 23. jun 2011, 13:12

Det er også muligt at låse bestemte versioner ved hjælp af aptitude - det kan du se idenne guide, pkt. 4 og 5
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf Rattus Norvegicus » 23. jun 2011, 22:03

Jeg lagde godt mærke til at Firefox havde brug for en genstart for nogle dage siden efter at have kørt en updatering af systemet, men det var først da jeg så denne tråd at jeg opdagede at jeg nu kørte med version 5 :shock:

Så da jeg overhovedet ikke har kan se eller mærke nogen forskel efter opgraderingen, er der så ikke en venlig sjæl der kan fortælle hvad de væsentligste forskelle mellem 4 og 5 er, for jeg har ikke selv kunne finde informationen, hverken på Mozilla's hjemmeside eller med hjælp fra Google.
Hilsen Kenny

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 23. jun 2011, 22:06

jeg fandt det nu med det samme med google (difference between firefox 4 and firefox 5)

http://www.differencebetween.com/difference-between-firefox-4-and-vs-firefox-5/
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf lath » 24. jun 2011, 08:43

AJenbo skrev:Jeg vil dog lige tilføje at den er kommet som en opdatering til folk der køre Ubuntu 11.04. Der er heller ikke meget forskel at se mellem 4 og 5.


Nu også til Ubuntu 10.10 - her kl 08:17 startede softwareopdatering automatisk og hentede blandt andet Firefox 5.0, og den installerede jeg så via Softwareopdatering.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf Stra » 24. jun 2011, 08:51

lath skrev:
AJenbo skrev:Jeg vil dog lige tilføje at den er kommet som en opdatering til folk der køre Ubuntu 11.04. Der er heller ikke meget forskel at se mellem 4 og 5.


Nu også til Ubuntu 10.10 - her kl 08:17 startede softwareopdatering automatisk og hentede blandt andet Firefox 5.0, og den installerede jeg så via Softwareopdatering.

/Lars

Mon ikke det skyldtes, at der ikke ydes support til firefox4 efter udgivelsen af firefox5!

http://www.computerworld.dk/art/117268?cid=4&q=firefox&sm=search&a=cid&i=4&o=0&pos=1
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Firefox 5.0 Available For Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 24. jun 2011, 09:57

Jo, og det var da hurtigt, men endnu en hendtydning til at det er en lille opgradering.

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster