Hold din Ubuntumaskine ren

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Hold din Ubuntumaskine ren

Indlægaf Pihl » 19. nov 2006, 13:47

Hvis du har en tendens til at installere en hel masse ting hele tiden på din Ubuntumaskine, får du måske afprøvet en masse interessante ting. Men din maskine begynder også så småt at blive lidt rodet.
Ubuntu skal ikke defragmenteres som Windows skal, men det kan være en god ide at få ryddet lidt op i alle de unødvendige filer, gamle versioner og andre ting.


Her er to metoder til at gøre det
--------------------------------------------------------------------

Først kan du bruge et indbygget apt-get værktøj, som hedder autoclean.


sudo apt-get autoclean


Dette vil fjerne delvise pakker fra dit system, .deb downloads, og kan frigøre utrolig store mængder plads på computeren.

Et andet godt værktøj er en pakke ved navn Deborphan, som kan installeres via Synaptic, eller gennem apt-get i terminalen:

sudo apt-get install deporphan


Deborphan fjerner orphaned pakker, som ikke længere tjener noget formål. Når du har fået en liste, kan du bruge apt-get til at fjerne disse pakker:

sudo deborphan | xargs sudo apt-get -y remove --purge



Sådan, så er Ubuntumaskinen en hel del mere ren, og du har fået mere plads på din maskine. Ligesom på Windows findes der flere metoder til at holde maskinen ren på. Det her var bare to, men skulle der være nogen, som har lyst til at skrive om de andre metoder her, så gør det endeligt..
:)

Tak til Arsgeek

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Hold din Ubuntumaskine ren

Indlægaf thj01 » 2. jan 2007, 13:52

Ubuntu skal ikke defragmenteres som Windows skal,


øhhh hvorfor ikke??

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Hold din Ubuntumaskine ren

Indlægaf Pihl » 2. jan 2007, 14:23

Kort fortalt er det fordi, at Linux filsystemet lagrer data på en anden måde, end Windows gør. I Linux er det underordnet hvor data lagres, hvorimod hos Windows lagres det i 'rækkefølge'. Når noget fjernes i den rækkefølge, opstår der huller, fragmenter, og Windows skal så defragmenteres indimellem for at 'fjerne de huller'.

Det var den ikke-så-tekniske forklaring :)

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Hold din Ubuntumaskine ren

Indlægaf spook » 2. jan 2007, 14:45

...og lige den *lidt* mere uddybende:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fragmentat ... omputer%29
Billede

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Hold din Ubuntumaskine ren

Indlægaf sådanUBUNTU » 5. dec 2007, 21:32

Der er en lille stavefejl i kommandoen

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install deporphan


Der skal stå deborphan m 'b'. :)

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Hold din Ubuntumaskine ren

Indlægaf eitreach » 5. dec 2007, 21:51

Møglækkert. Jeg lå faktisk og tænkte på hvordan det kunne lade sig gøre, at fjerne alle de pakker som man ikke helt ved om hvorvidt de rent faktisk er i brug..

Det vil jeg lige prøve, i hvert fald. Mange tak. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

domingo
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14. nov 2006, 21:29

Pas dog på

Indlægaf domingo » 14. dec 2007, 21:39

Diverse apt-get kommandoer er ganske fine, men pas på, hvis du benytter dig af software, som ikke er installeret på denne måde.

Jeg er (desværre!) ret afhængig af citrix. Citrix klienten kommer kun som en tar ball og er afhængig af nogle motif libs. Da jeg glad og fro kørte kommandoerne fik jeg fjerne netop disse libs, og vupti mistede jeg min citrix klient. Der gik et stykke tid inden jeg fandt fejlen.

grump
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19. dec 2007, 20:01
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Windows på Ubuntu 7.10

Indlægaf grump » 19. dec 2007, 20:07

Hej, er der nogen af jer superubuntufolk der kan rådgive mig om hvordan jeg lettest og bedst kommer til at køre windows under ubuntu, uden dualboot? Jeg har en del programmer der kun kan køre under windows, og det er jeg ellers HELT færdig med(=ubuntu er fedest!)

Volle
Indlæg: 334
Tilmeldt: 19. maj 2007, 08:23
Geografisk sted: Odense

Re: Windows på Ubuntu 7.10

Indlægaf Volle » 19. dec 2007, 20:16

grump skrev:Hej, er der nogen af jer superubuntufolk der kan rådgive mig om hvordan jeg lettest og bedst kommer til at køre windows under ubuntu, uden dualboot? Jeg har en del programmer der kun kan køre under windows, og det er jeg ellers HELT færdig med(=ubuntu er fedest!)


Jeg har windows kørende som en virtuel maskine i VMware-server. Så du kan installere VMware-server og deri installere din windows.
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Hold din Ubuntumaskine ren

Indlægaf sådanUBUNTU » 19. dec 2007, 20:28

Jeg har tidligere anvendt Virtualbox. Det er ret så let at have med at gøre og stiller heller ikke de samme processorkrav som VMware. Hvis du vælger VB kan det anbefales at installere den propritære (men gratis) version fra deres hjemmeside. Den version har nemlig USB-understøttelse.

cyberraga
Indlæg: 39
Tilmeldt: 10. aug 2009, 22:11
IRC nickname: CyberRaga

Re: Hold din Ubuntumaskine ren

Indlægaf cyberraga » 20. aug 2009, 03:05

Hvad med Pakkeoprydning i Ubuntu Tweak? Er det mon lige så godt? Det er så dejligt grafisk... (helt ny Linux bruger her) :D

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Hold din Ubuntumaskine ren

Indlægaf laoshi » 20. aug 2009, 08:00

Når du kører 9.04 så er der et grafisk redskab: System > Administration > Systemoprydning
Det ser ud til at det er kommet til at fungere ganske godt.
Du får altid en advarsel om at du kan være ved at fjerne vigtige filer, når du vil slette *.deb-pakker. Men advarslen gælder mest hvis du har installeret programmer manuelt (første gang jeg kørte systemoprydderen foreslog den at fjerne turboprint - men jeg fjernede selvfølgelig hakket, da jeg har brug for programmet; og ved de næste kørsler er hakket ikke sat, så den husker altså hvad man tidligere har gjort).
Ellers kan du prøve at læse christian.arvais guide her http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=88&Itemid=92
Og jeg har selv lavet et script til menustyret opdatering, oprydning og backup som du kan se her: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=7282&hilit=menustyret
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

JørgenG
Indlæg: 14
Tilmeldt: 23. jul 2009, 17:55
IRC nickname: Sky
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hold din Ubuntumaskine ren

Indlægaf JørgenG » 20. aug 2009, 09:07

Hej - jeg har nylig installeret Ubuntu 9.04 og er ved at finde mig til rette i denne Ubuntu verden!
Jeg vil naturligvis gerne passe godt på min installation, har sat den til automatisk at opdaterer og er nu komme til "vedligeholdelse" og tænker naturligvis på alt det, som man skulle ryde op i i windows, men hvad med Ubuntu?
Jeg har søgt og set forskellige guides her på forum, men hvad er der egentlig behov for?
Jeg har brugt systemoprydning - hvad mere fjerner de programmer som beskrives i denne tråd og Christian's guide?

Mvh
JørgenG

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hold din Ubuntumaskine ren

Indlægaf Christian.Arvai » 20. aug 2009, 09:23

Du kan læse hvad oprydningscriptet indeholder her http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... dhold%20af
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

JørgenG
Indlæg: 14
Tilmeldt: 23. jul 2009, 17:55
IRC nickname: Sky
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hold din Ubuntumaskine ren

Indlægaf JørgenG » 20. aug 2009, 09:37

Det var netop din guide, jeg tænkte på.
Den indeholder følgende:

Defekte systempakker
Oprydning af system
Oprydning af gamle arkiverede filer
Tømning af papirkurv
Tømning af gamle slettede beskeder
Sletning af gamle thumbnails
Opdatering af databasen
Opdatering og opgradering af systempakker

Systemoprydning og opdateringen i Ubuntu, klarer vel nogle af opgaverne?
Og hvorledes opstår defekte systempakker, gamle arkiverede filer og thumbnails?
Hvis man installerer et program via tilføj programmer og siden fjerner det igen, er ALT så fjernet eller behøver man at fjerne "resten" via din guide?

Sammenligner jeg din guide med laoshi's menustyrede guide (vedr. oprydningsdelen), er kommandoerne forskellige og jeg er interesseret i, hvad der egentlig bliver gjort, for at evt at få lavet en guide, der opryder det, der kan være behov for efter valg (evt menusturet).

Mvh
JørgenG
Senest rettet af JørgenG 20. aug 2009, 09:49, rettet i alt 1 gang.

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster